لونت جانتک، نویسندهی برجسته و خالق آثار متفاوتی چون «بورو» (Börü) و «حلقه» (Halka)، با فیلمنامهای جدید و پیچیده به تلویزیون بازگشته است. سریال «بیوجدان» (Vicdansız)، جدیدترین پروژهی اورجینال پلتفرم TOD، با تکیه بر قلم توانای جانتک، قصد دارد کلیشههای رایج درامهای ترکی را بشکند و مخاطب را به سفری در لایههای پنهان ذهن انسان ببرد.
تصاویر منتشر شده در ۱۹ آبان ۱۴۰۴ (۱۰ نوامبر ۲۰۲۵)، فضایی سرد و رازآلود را نشان میدهند که با امضای کارهای قبلی جانتک همخوانی دارد. داستان حول محور شخصیتی به نام دنیز (با بازی اکین کوچ) میچرخد؛ مردی موفق در حوزهی مالی که درگیر یک مثلث عشقی خطرناک و یک توطئهی احتمالی است. شعار سریال، «گاهی عشق واقعی فقط به این دلیل زنده میماند که یک نفر آن را به خاطر میآورد»، به هستهی اصلی درام اشاره دارد: حافظه.
در این روایت، شخصیت دنیز پس از ناپدید شدن مرموز معشوقهاش، وجدان (آیچا آیشین توران)، با وضعیتی کافکایی روبرو میشود. گویی تمام دنیا دست به دست هم دادهاند تا وجود این زن را انکار کنند. آیا وجدان قربانی یک توطئهی پیچیده شده است تا دنیز را دیوانه جلوه دهند، یا اینکه دنیز از ابتدا این عشق را در ذهن خود ساخته است؟ این تم «گسلایتینگ» (Gaslighting) در مقیاس بزرگ، یادآور آثار کلاسیک نوآر است که در بستر استانبول مدرن بازآفرینی شده است.
علاوه بر زوج اصلی، حضور جانسل الچین، بازیگر کهنهکار، در نقشی کلیدی، توجه منتقدان را جلب کرده است. الچین که سابقهی طولانی در درامهای تلویزیونی دارد، در کنار بازیگرانی چون فیزا سویل گونگور و تانسل اونگل، کست قدرتمندی را تشکیل دادهاند.
پلتفرم TOD که متعلق به گروه رسانهای «بیاین» (beIN) است، با سرمایهگذاری روی فیلمنامهنویسان مؤلفی مانند لونت جانتک، نشان میدهد که قصد دارد با نتفلیکس و دیزنی پلاس در ترکیه رقابت جدی داشته باشد. «بیوجدان» نه تنها یک داستان عاشقانه، بلکه نقدی بر دنیای بیرحم و «بیوجدان» تجارت و سرمایهداری است که در آن حقیقت به راحتی قابل تحریف و حذف شدن است.
به نقل از پلتفرم TOD
