مهدی هاشمی در کارگاه «بازیگری و انتقال تجربه» که همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، از تجربههای چند دهه فعالیت هنری خود گفت و با صراحت توضیح داد چرا امکان همکاری با برخی کارگردانان مطرح خارجی را ندارد.
این بازیگر باتجربه در ابتدای نشست با بیان اینکه «بازیگری در صحنه شکل میگیرد نه در کلاس»، توضیح داد:
«بسیاری تصور میکنند گذراندن دورههای آموزشی کافی است، اما بازیگر باید تجربه عملی داشته باشد؛ همانطور که بوکسور تا وارد رینگ نشود چیزی نمیآموزد.»
تفاوت آموزش بازیگری در ایران و جهان
هاشمی با اشاره به سیستم آموزشی کشورهای دیگر گفت:
«در آمریکا بازیگران مقدم بر فیلمسازان هستند و آموزشها بسیار سختگیرانه است. به همین دلیل کارگردانان خارجی بازیگرانی را میپذیرند که تربیت حرفهای و طاقتفرسا داشته باشند. من از چنین روندی عبور نکردهام و به همین دلیل شاید نتوانم با کارگردانی مثل داستین هافمن کار کنم.»
او در ادامه با انتقاد از سطح پایین برخی کلاسهای بازیگری در ایران اضافه کرد:
«بخش زیادی از شوق هنرجویان در این کلاسها هدر میرود. بسیاری از آنها دانش کافی ندارند یا برای رشد هنرجو زمان نمیگذارند.»
از «رود سرخ» تا «پدرخوانده»
این بازیگر درباره فیلمهای محبوبش نیز گفت:
«رود سرخ را خیلی دوست دارم. پدرخوانده و دونده ماراتن هم از فیلمهایی هستند که همیشه برایم جذاب بودهاند.»
اهمیت بازی در آثار کودک
هاشمی با تأکید بر اینکه «فیلم کودک مهمترین جریان فیلمسازی است»، اظهار کرد:
«ایران زمانی یکی از معتبرترین جشنوارههای کودک جهان را داشت اما این مسیر ادامه پیدا نکرد. دوست دارم دوباره در فیلم کودک بازی کنم.»
نگاهی به سبکها و کارگردانان مختلف
او درباره تفاوت سبک بازیگری کارگردانان گفت:
«مثلاً بازیگری مثل مارلون براندو نمیتواند در آثار هیچکاک قرار بگیرد، چون فضای کارها کاملاً متفاوت است.»
هاشمی همچنین تجربه همکاری با بهرام بیضایی و کیانوش عیاری را مقایسه کرد:
«بیضایی از تئاتر میآید و جنس بازیگری در آثارش قطعیتر و تئاتریتر است. اما عیاری به واقعگرایی و مستند نزدیکتر است؛ نقطه مقابل تئاتر.»
راز بازیگری: صداقت، آمادگی بدنی و شنیدن
این بازیگر با تأکید بر اینکه «شفافیت و صداقت درونی اساس بازیگری است» گفت:
«بازیگر باید ورزش کند، بدنش آماده باشد و مهمتر از همه خوب گوش بدهد. شنیدن، نیمی از بازیگری است.»
او همچنین اضافه کرد:
«بعضی تصور میکنند پررویی در بازیگری مزیت است، درحالیکه بهترین بازیگران معمولاً کمرو هستند. شرم یکی از مهمترین حسهایی است که باید تمرین کرد.»
نقش دکتر قریب و چالش بازی شخصیتهای واقعی
هاشمی درباره تجربه بازی در نقش دکتر قریب گفت:
«گاهی آنقدر در نقش فرو میرفتم که فکر میکردم خودِ او هستم. سینما معمولاً بازیگرانی را انتخاب میکند که به نقش نزدیک باشند.»
اوضاع امروز سینما
او در پایان از وضعیت فعلی سینما انتقاد کرد و گفت:
«در شرایطی که سینما به رکود رسیده، فیلمهای جدی کمتر ساخته میشود و بیشتر تولیدات به سمت کمدی میرود. در حالی که روزگاری بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را کانون پرورش فکری ساخته بود.»
منبع: ایسنا
