اگر بخواهیم فصل جوایز ۲۰۲۶ را با یک کلمه توصیف کنیم، آن کلمه «جسارت» است. امسال سینماگران مؤلف، محافظهکاری معمولِ فصل جوایز را کنار گذاشته و آثاری را خلق کردهاند که هم از نظر فرمی رادیکال هستند و هم از نظر احساسی، عمیقاً تکاندهنده. رقابت امسال، نبرد بین روایتهای شخصی، بازخوانی تاریخ و وحشتِ برخاسته از دل جامعه است.
مرثیهای برای یک انقلاب: پل توماس اندرسون و لئوناردو دیکاپریو فیلم One Battle After Another، فراتر از یک درام تاریخی، یک کالبدشکافی روانشناختی از آمریکای معاصر است. همکاری لئوناردو دیکاپریو و شان پن تحت هدایت پل توماس اندرسون، منجر به خلق فضایی شده که منتقدان آن را «مسحورکننده و در عین حال ویرانگر» توصیف کردهاند. دیکاپریو در نقش باب فرگوسن، مردی که زیر بار سنگین گذشتهاش خم شده، یکی از کنترلشدهترین و دقیقترین بازیهای کارنامه خود را ارائه داده است. اندرسون با اقتباسی آزاد از ادبیات پستمدرن (اشاره به توماس پینچون)، فیلمی ساخته که محبوبیتش در میان کارگردانان و بازیگران (شاخه بازیگری آکادمی) نشان میدهد که هالیوود تشنهی داستانهای پیچیده و شخصیتمحور است.
وحشت، گناه و رستگاری: بازگشت رایان کوگلر شاید بزرگترین شگفتی هنری امسال، فیلم Sinners باشد. رایان کوگلر با این اثر ثابت کرد که ژانر وحشت میتواند بستر مناسبی برای طرح عمیقترین مباحث انسانی باشد. مایکل بی. جردن در نقشی دوگانه، اجرایی فیزیکی و بهشدت عاطفی دارد که مرزهای بازیگری در ژانر تریلر را جابجا کرده است. فیلم با ترکیب اتمسفر گوتیک جنوب آمریکا و درام خانوادگی، روایتی را خلق کرده که همزمان ترسناک و شاعرانه است. حمایت تمامقد چهرههای شاخصی مثل وایولا دیویس و اسپایک جونز از این فیلم، گواهی بر قدرت هنری آن است که فراتر از کلیشههای ژانر عمل میکند.
اشکها و هیجانها: از همنت تا مارتی در سوی دیگر طیف احساسی، فیلم Hamnet ساخته کلویی ژائو قرار دارد. اقتباسی از رمان مشهور مگی اوفارل که به مرگ فرزند شکسپیر میپردازد. گزارشها حاکی از آن است که اجرای پاول مسکال و جسی باکلی، سالنهای سینما را در سکوتی سنگین فرو میبرد. این فیلم با حمایت استیون اسپیلبرگ و سم مندس، نماینده سینمای کلاسیک و اشکانگیز است که همیشه جایگاه ویژهای در قلب رایدهندگان مسنتر آکادمی دارد. در نقطه مقابل، Marty Supreme با انرژی دیوانهوار تیموتی شالامی ایستاده است. فیلمی درباره دنیای پینگپنگ حرفهای که شاید روی کاغذ عجیب به نظر برسد، اما در اجرا به یک اثر کالت و پرانرژی تبدیل شده است. شالامی با استایلی که یادآور ستارگان کلاسیک سینماست، به این فیلمِ زندگینامهای رنگ و بویی از هیجان و جوانی بخشیده و آن را به گزینهای جذاب برای رایدهندگان جوانتر تبدیل کرده است.
جمعبندی هنری اسکار ۲۰۲۶ ویترینی از تنوع است؛ جایی که یک داستان خونآشامی (Sinners)، یک درام سیاسی سنگین (One Battle)، یک فانتزی علمی-تخیلی (Frankenstein دل تورو) و یک انیمیشن جاسوسی (Zootopia 2) همه مدعیان جدی هستند. این تکثر آرا نشان میدهد که تعریف «فیلم اسکاری» در حال تغییر است و کیفیت قصهگویی، فارغ از ژانر، حرف اول را میزند.
