پشت پرده انتقال اسکار به یوتیوب، جنگی تمامعیار بر سر ارقام و نفوذ رسانهای در جریان بوده است. منابع داخلی فاش کردهاند که یوتیوب برای تصاحب حق پخش اسکار، مبلغی «بیش از نه رقم» (بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال) پیشنهاد داده است؛ رقمی که پیشنهادات رقبای قدرتمندی همچون Disney/ABC و NBCUniversal را شکست داد. این در حالی است که دیزنی در قرارداد فعلی خود سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت میکرد، اما با توجه به کاهش آمار بینندگان، قصد داشت در قرارداد جدید مبلغ کمتری بپردازد.
گزارشها حاکی از آن است که مدیران اجرایی دیزنی تنها لحظاتی پیش از انتشار بیانیه مطبوعاتی آکادمی، از توافق با یوتیوب باخبر شده و شوکه شدهاند. آنها انتظار داشتند که اگر حق پخش را از دست بدهند، آن را به رقیب سنتی خود یعنی NBCUniversal ببازند، اما ورود ناگهانی و پیروزمندانه یوتیوب محاسبات آنها را برهم زد. با این حال، از دست دادن اسکار برای دیزنی چندان هم دردناک نیست، چرا که آنها اخیراً حق پخش جوایز گرمی را خریداری کردهاند و در سال ۲۰۲۷ میزبان سه رویداد بزرگ سوپربول، گرمی و اسکار (قبل از پایان قرارداد) خواهند بود.
یکی از چالشهای بزرگ یوتیوب در این مسیر، فقدان «زیرساخت تولید زنده» است. برخلاف شبکههای تلویزیونی یا حتی نتفلیکس و آمازون که تیمهای تولید قدرتمندی دارند، یوتیوب بیشتر یک پلتفرم میزبان بوده است تا تولیدکننده رویدادهای زنده عظیم. با این حال، یوتیوب سه سال فرصت دارد تا تیم خود را بسازد. برخی تحلیلگران معتقدند که آکادمی دقیقاً به همین دلیل یوتیوب را انتخاب کرده تا بتواند خودش کنترل کامل تولید مراسم را در دست بگیرد و دیگر نگران دخالتهای شبکه تلویزیونی در مورد زمانبندی یا محتوای برنامه نباشد.
Variety
