تکرار نقشها و افول ستاره کمدی ایران
تحلیلها نشان میدهد که تکرار بیش از حد اکتهای کمدی پژمان جمشیدی، به ویژه «خنده هیستریک» او، باعث اشباع مخاطب و فروش کمتر آخرین فیلمهایش، «جزایر قناری» و «خانه ارواح»، شده و زنگ خطری را برای این ستاره محبوب به صدا درآورده است.
پژمان جمشیدی (Pejman Jamshidi) که در سالهای اخیر به عنوان پولسازترین ستاره سینمای ایران شناخته میشد، اکنون با پیامدهای تکرار و اشباع سبک بازی خود روبرو شده است. به نظر میرسد همان اکتهایی که زمانی برگ برنده او در گیشه بودند، اکنون به پاشنه آشیل او تبدیل شدهاند.
از نقطه قوت به نقطه ضعف
یکی از موتیفهای تکرارشونده در بازی جمشیدی، «خنده هیستریک» و عصبی او بود که از سریال «زیرخاکی» به سینما آورد. این سبک بازی در ابتدا به قدری برای مخاطبان جذاب بود که میتوانست ضعفهای فیلمنامه در آثاری چون «هتل» و «دینامیت» را جبران کرده و آنها را به فروشهای نجومی برساند. اما استفاده بیرویه از این تکنیک در فیلمهای متعدد، باعث شده تا جذابیت آن از بین برود و تکراری به نظر برسد.
نتیجه در گیشه
این اشباع، خود را در فروش دو فیلم اخیر او نشان داده است. «جزایر قناری» با ۱۱ میلیارد و «خانه ارواح» با ۲۸ میلیارد تومان، در مقایسه با موفقیتهای قبلی او، عملکردی ناامیدکننده داشتهاند. این وضعیت یک بازی «دو سر باخت» است: از یک سو، تهیهکنندگان همچنان به امید موفقیتهای گذشته از او در نقشهای مشابه استفاده میکنند و از سوی دیگر، خود جمشیدی با پذیرش این پیشنهادها، به تکرار خود دامن میزند. شنیدهها حاکی از آن است که او ۹ فیلم جدید در دست تولید دارد که این پرکاری میتواند به دوران او در اوج خاتمه دهد.
خبر آنلاین