زمان طولانی بازی پرسونا ۵ فانتوم ایکس و یک اما و اگر
بازی «پرسونا ۵: فانتوم ایکس» (Persona 5: The Phantom X)، اسپینآف جدید و رایگان این مجموعه، با بازخوردهای متفاوتی روبرو شده است. این بازی همانطور که انتظار میرفت، یک نسخه با سیستم گاچا (gacha) از «پرسونا ۵» (Persona 5) است که با وجود زمان گیمپلی طولانی، این مدت زمان با یک «اما و اگر» بزرگ همراه است.
محدودیتهای انرژی و اکشن پوینت
بازیهای سری پرسونا (Persona) به طولانی بودن شهرت دارند، اما این طولانی بودن در «فانتوم ایکس» ماهیت متفاوتی دارد. برخلاف بازیهای اصلی، بازیکنان نمیتوانند جلسات بازی طولانی و ماراتنوار داشته باشند، مگر اینکه پول واقعی خرج کنند. فعالیتهای کلیدی مانند توسعه روابط اجتماعی به «اکشن پوینت» (Action Points) و کارهای مهمی چون به دست آوردن پرسوناهای جدید و ارتقای تجهیزات به «استامینا» (Stamina) نیاز دارد.
تجربهای متفاوت از بازیهای اصلی
این دو منبع به طور روزانه و به آرامی پر میشوند، اما برای بازیابی سریع آنها باید پول واقعی پرداخت کرد. این مکانیک باعث میشود که زمان طولانی بازی، نه به خاطر عمق محتوا، بلکه به دلیل محدودیتهای خود بازی باشد. در حالی که در اثری مانند «پرسونا ۵ رویال» (Persona 5 Royal) بیش از صد ساعت گیمپلی معنادار وجود دارد، در «فانتوم ایکس» این زمان طولانی میتواند مصنوعی و حاصل انتظار برای پر شدن منابع یا تلاش برای به دست آوردن آیتمهای بازیابی باشد.
راهی برای دور زدن محدودیتها
البته این محدودیتها با هدف کسب درآمد از یک بازی رایگان طراحی شدهاند و بازیکنان میتوانند با خرید بستههای مختلف یا «فانتوم پس» (Phantom Pass)، این موانع را دور بزنند. با این حال، این سوال باقی میماند که آیا یک زمان بازی طولانی که با پرداخت هزینه یا تلاشهای تکراری به دست آمده، به اندازه یک تجربه طولانی و غنی، ارزشمند است یا خیر.