رگولاتوری پلتفرمهای هوشمند حملونقل در صلاحیت شهرداری نیست
روز گذشته، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در اظهاراتی اعلام کرد که تنها تاکسیهای اینترنتی زیر نظر شهرداری یا سازمان تاکسیرانی از امنیت کافی برخوردار هستند و رانندگان آنها شناسایی شدهاند، پلتفرمهایی که از شهرداری مجوز دریافت نکرده باشند، «غیرقانونی» هستند. او گفته بود که پلتفرمهای تاکسی اینترنتی فاقد مجوز هستند و از آنجایی مسئول حملونقل براساس قانون، شهرداری است، این پلتفرمها قانونی نیستند.
امروز، اما احسان چیتساز، معاون سیاستگذاری و برنامهریزی فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات، در پستهایی در شبکه اجتماعی ایکس، به این اظهارات واکنش نشان داد و تصریح کرد:
«رگولاتوری حوزه پلتفرمهای هوشمند حملونقل مطابق قانون در صلاحیت شهرداری نیست.»
وی با اشاره به بند «ح» ماده ۶۶ قانون برنامه هفتم توسعه افزود:
«مسئولیت صدور پروانه کلیه خدمات ارتباطی، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و سکوهای پیامرسان بر عهده وزارت ارتباطات است و سایر نهادها نمیتوانند قانون را دور بزنند. در بند «ح» ماده ۶۶ صراحتاً آمده: مسئولیت صدور پروانه کلیه خدمات ارتباطی، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و سکوهای پیامرسان بر عهده وزارت ارتباطات است.»
بنابراین، از دید وزارت ارتباطات، پلتفرمهای تاکسی اینترنتی نیز زیرمجموعه «سکوهای هوشمند» محسوب میشوند و شهرداری نمیتواند بدون همکاری با این وزارتخانه، مجوز فعالیت صادر یا فعالیت دیگری انجام دهد. چیتساز در ادامه تاکید کرد که چه انحصار دولتی و چه انحصار بخش خصوصی همیشه به ضرر مردم است و تنظیمگری باید شفاف، تخصصی و رقابتمحور باشد، نه بر اساس سلیقهی فرد یا نهاد خاص. معاون وزیر ارتباطات یادآور شد که شهرداری تهران میتواند اپلیکیشن طراحی و خدمات ارائه کند، اما حق ندارد بهتنهایی نقش تنظیمگر را بر عهده گیرد. او افزود:
تجربه نشان داده است که انحصار چه در دست دولتی-عمومی، چه بخش خصوصی، همیشه به زیان مردم تمام میشود. ما مخالف هر گونه انحصار در حوزه پلتفرمها هستیم. تنظیمگری باید شفاف، تخصصی و رقابتمحور باشد؛ نه سلیقهای!
با توجه به اظهارات چتساز، برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی حقوقی و تضمین حریم رقابت و امنیت کاربران، لازم است پلتفرمهای تاکسی اینترنتی تنها از طریق وزارت ارتباطات مجوز بگیرند و سایر نهادها از ورود به حوزه رگولاتوری خودداری نمایند.