سم آلتمن: کنترل دقیقتر برای کپیرایت در Sora اضافه میشود
پیش از انتشار نسخهی آزمایشی Sora در هفتهی گذشته، گزارش «والاستریت ژورنال» فاش کرد که OpenAI از استودیوهای هالیوود خواسته بود اگر نمیخواهند مالکیت فکری آنها در محتوای ویدیویی استفاده شود، باید انصراف دهند. اما با واکنش تند برخی از صاحبان آثار، آلتمن حالا اعلام کرده است که این شرکت مسیر خود را اصلاح خواهد کرد.
در پستی که روز جمعه در وبلاگ OpenAI منتشر شد، آلتمن توضیح داد که Sora بهزودی گزینههایی برای «کنترل دقیقتر» در اختیار صاحبان آثار قرار میدهد تا مشخص کنند کدام شخصیتها، برندها یا المانهای خلاقانه میتوانند در تولید ویدیوهای هوش مصنوعی استفاده شوند و کدام نباید مورد استفاده قرار گیرند.
او گفت:
«ما از بسیاری از صاحبان حقوق آثار شنیدهایم که از نوع جدیدی از تعامل خلاقانه استقبال میکنند، اما در عین حال میخواهند مشخص کنند آثارشان چگونه و تا چه حد استفاده شود، یا اصلاً استفاده نشود.»
از زمان عرضهی محدود Sora، کاربران با استفاده از شخصیتهای شناختهشدهای مانند پیکاچو یا باب اسفنجی و حتی چهرههای دیجیتال افراد مشهور مانند خود آلتمن، ویدیوهای طنزآمیزی ساختهاند. بسیاری از این ویدیوها عملاً قوانین کپیرایت را زیر پا گذاشته و بحثهای گستردهای دربارهی مالکیت دیجیتال برانگیختهاند.
آلتمن اذعان کرده که حتی با رویکرد جدید نیز «برخی موارد استثنایی از تولیدات غیرمجاز احتمالاً از فیلترها عبور خواهند کرد»، اما OpenAI در حال کار بر سیستمهای هوش مصنوعی برای شناسایی خودکار این موارد است. تغییر دوم مورد اشارهی آلتمن به مدل درآمدی جدید Sora مربوط میشود. او گفت که این شرکت باید راهی برای تأمین هزینههای سنگین تولید ویدیوهای هوش مصنوعی پیدا کند و احتمالاً بخشی از درآمد با دارندگان حقوق آثار بهاشتراک گذاشته خواهد شد.
«امید ما این است که این نوع جدید از تعامل، ارزش بیشتری نسبت به سهم درآمدی داشته باشد، اما در نهایت هر دو جنبه برایمان اهمیت دارد.»
حرکت OpenAI از مدل «opt-out» به «opt-in» نشانهای از بلوغ سیاستهای این شرکت در زمینهی مالکیت فکری است. در حالی که Sora پتانسیل خلق موجی جدید از ویدیوهای تعاملی را دارد، موفقیت آن وابسته به حفظ تعادل میان آزادی خلاقانهی کاربران و احترام به حقوق صاحبان آثار خواهد بود.