با انتشار تریلر فیلم «ادیسه»، بحثها پیرامون رویکرد کریستوفر نولان به ژانر فانتزی و اساطیری بالا گرفته است. نولان که همواره به خاطر تاکید بر واقعگرایی علمی و جلوههای بصری میدانی شناخته میشود، این بار چالشی بزرگ و متفاوت را پذیرفته است: به تصویر کشیدن خدایان، هیولاها و جادوی موجود در حماسه هومر، بدون آنکه فیلم به یک اثر کارتونی یا بیش از حد متکی به پرده سبز تبدیل شود. تریلر منتشر شده نشان میدهد که او توانسته تعادلی ظریف میان «افسانه» و «واقعیت» ایجاد کند؛ جایی که سایکلوپسها و سیرنها، نه به عنوان هیولاهای فانتزی صرف، بلکه به عنوان موجوداتی با وزن و حضور فیزیکی تهدیدآمیز در جهانی واقعی به تصویر کشیده شدهاند.
کریستوفر نولان در گفتگوی اخیر خود با مجله امپایر که همزمان با انتشار تریلر انجام شد، به نکته مهمی درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم اشاره کرد. او با نقل قولی از همسر و تهیهکننده همیشگی آثارش، اما توماس، گفت: «وقتی اولین بار پروژه را اعلام کردیم، اما به بهترین شکل آن را توصیف کرد و گفت این داستانی بنیادی است. همه چیز در آن وجود دارد. منظورم این است که ادیسه واقعاً تمام داستانها را در دل خود دارد.» نولان توضیح داد که به عنوان یک فیلمساز، همیشه به دنبال «شکافهای موجود در فرهنگ سینمایی» میگردد؛ یعنی کارهایی که قبلاً با این کیفیت انجام نشدهاند. او تاکید کرد که اگرچه با آثار کلاسیک اساطیری مانند فیلمهای ری هریهاوزن بزرگ شده، اما هرگز ندیده است که این داستانها با «وزن و اعتباری» که یک بودجه سطح A و یک تولید بزرگ هالیوودی و دوربینهای IMAX میتواند به آنها ببخشد، ساخته شوند.
این دیدگاه نولان کلید درک تفاوت «ادیسه» با سایر اقتباسهای سینمایی از اساطیر یونان است. او نمیخواهد صرفاً یک فیلم سرگرمکننده بسازد؛ او میخواهد به اساطیر یونان «اعتبار» و «جدیت» ببخشد، همانطور که با سهگانه شوالیه تاریکی به ژانر ابرقهرمانی اعتبار بخشید و با دانکرک استانداردهای فیلم جنگی را تغییر داد. انتخاب بازیگران قدرتمندی مثل شارلیز ترون و رابرت پتینسون برای نقشهای مکمل، نشاندهنده اهمیت تکتک شخصیتها در این روایت است. پتینسون که در فیلم «تنت» همکاری موفقی با نولان داشت، این بار در نقشی کاملاً متفاوت ظاهر شده و ترون با گریم و حضوری متفاوت، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از به یادماندنیترین شخصیتهای منفی یا خاکستری فیلم را دارد.
استفاده از دوربینهای IMAX در این فیلم، نقشی محوری دارد. نولان بار دیگر مرزهای تکنولوژی سینما را جابجا کرده تا عظمت اقیانوسها و خطرات سفر دریایی اودیسئوس را به شکلی غوطهورکننده به مخاطب منتقل کند. یونیورسال پیکچرز که پس از جدایی نولان از وارنر، خانه جدید و امن او شده است، تمام منابع لازم را برای تحقق این چشمانداز فراهم کرده است. تاریخ اکران ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶، دقیقاً در قلب فصل تابستان، نشان میدهد که استودیو اطمینان کاملی به موفقیت تجاری و هنری این اثر دارد. داستان «ادیسه» درباره بازگشت اودیسئوس از جنگ تروا به خانه است؛ سفری که به دلیل خشم خدایان ده سال به طول میانجامد، در حالی که خانوادهاش در خانه با تهدیدهای داخلی دست و پنجه نرم میکنند. اگر تریلر فیلم نشانهای از محصول نهایی باشد، سینما دوستان باید خود را برای مواجهه با اثری آماده کنند که احتمالاً استانداردهای اقتباس از متون کلاسیک را برای دهههای آینده تغییر خواهد داد.
Empire Magazine / SuperHeroHype
