بازار گوشیهای هوشمند هند در سهماههی سوم سال ۲۰۲۵ (تیر تا شهریور ۱۴۰۴) یکی از پویاترین دورههای خود را تجربه کرده است. طبق آمار Counterpoint Research، میزان عرضه گوشی در این بازه نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش و درآمد کل بازار ۱۸ درصد رشد داشته است؛ رقمی بیسابقه در تاریخ بازار موبایل هند. در میان برندها، اپل برای نخستین بار وارد فهرست پنج برند برتر هند شد، اما عملکرد ترکیبی شیائومی و پوکو نشان داد که همچنان برندهای بومی و اقتصادی دست بالاتر را دارند.
بر اساس دادههای تازه، اپل با اتکا به فروش مدلهای آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ توانسته سهم ۹ درصدی از بازار هند را حفظ کند. در مقابل، شیائومی ۸ درصد و برند زیرمجموعهاش پوکو ۵ درصد از بازار را در اختیار دارند. با احتساب این ارقام، مجموع سهم اکوسیستم شیائومی به ۱۳ درصد میرسد؛ رقمی که از اپل بیشتر و برابر با سهم دو برند بزرگ دیگر، یعنی سامسونگ و اوپو (هر کدام ۱۳ درصد) است. طبق گزارش Counterpoint، ترکیب بازار هند در این بازه زمانی به شرح زیر بوده است:
برند | سهم بازار |
|---|---|
ویوو | ۲۰٪ |
سامسونگ | ۱۳٪ |
اوپو | ۱۳٪ |
شیائومی | ۸٪ |
پوکو | ۵٪ |
اپل | ۹٪ |
iQOO | ۴٪ |
وانپلاس | ۳٪ |
با این آمار، گروه شیائومی توانسته جایگاه خود را در سه برند برتر بازار هند تثبیت کند و با قدرت در برابر سامسونگ و اوپو رقابت نماید. تحلیلگران موفقیت شیائومی را نتیجهی تمرکز بر تولید داخلی، ادغام اکوسیستم HyperOS و گسترش محصولات هوشمند (AIoT) میدانند. برنامهی «ساخت هند» نقش مهمی در این روند داشته و کارخانههای جدید شیائومی در خاک هند سهم بیشتری از تولید را پوشش میدهند. از سوی دیگر، برند پوکو با تمرکز بر گوشیهای گیمینگ و عملکرد محور، توانسته کاربران جوان را جذب کند و سهم قابل توجهی در رشد کل اکوسیستم شیائومی داشته باشد.
ترکیب استراتژیهای محلی، تنوع محصول و قیمتگذاری هوشمند باعث شده شیائومی و پوکو بار دیگر بر اپل غلبه کنند. در حالی که اپل همچنان در بخش پریمیوم پیشتاز است، شیائومی در سطح عمومی و اقتصادی بازار هند دست بالا را دارد و احتمالاً با معرفی مدلهای جدید سری ردمی نوت 15 این جایگاه را تثبیت خواهد کرد.
