معجزه نیم میلیارد دلاری در چین: چگونه اژدهای زرد، «زوتوپیا ۲» را به پادشاه انیمیشن‌ها تبدیل کرد؟

تیم پلازا - انتشار: 23 آذر 1404 21:43
ز.م مطالعه: 2 دقیقه
-

در حالی که موفقیت جهانی «زوتوپیا ۲» تیتر اول رسانه‌هاست، تحلیل دقیق‌تر آمارها نشان می‌دهد که موتور محرک اصلی این فروش نجومی، عملکرد استثنایی و تاریخی این فیلم در بازار چین بوده است. از مجموع ۸۷۷.۷ میلیون دلار فروش بین‌المللی این فیلم، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار (دقیقاً ۵۰۲.۴ میلیون دلار) تنها از گیشه‌های سینمای چین به دست آمده است. این رقم حیرت‌انگیز به این معنی است که چین به تنهایی مسئول نیمی از درآمد خارجی فیلم است؛ پدیده‌ای که در سال‌های اخیر برای فیلم‌های هالیوودی در چین بی‌سابقه بوده است. علاقه شدید مخاطبان چینی به برند زوتوپیا، این اثر را به یکی از موفق‌ترین عناوین غربی در تاریخ سینمای این کشور تبدیل کرده است.

علاوه بر چین، سایر بازارهای کلیدی نیز عملکرد درخشانی داشته‌اند. لیست ۵ بازار برتر این فیلم شامل فرانسه (۳۶.۴ میلیون دلار)، کره جنوبی (۳۵ میلیون دلار)، ژاپن (۲۷.۷ میلیون دلار) و مکزیک (۲۴.۹ میلیون دلار) است. به‌ویژه در ژاپن، «زوتوپیا ۲» توانست پرفروش‌ترین "دومین آخر هفته" تاریخ را برای هر یک از آثار استودیوی انیمیشن والت دیزنی ثبت کند و با کسب ۱۰.۶ میلیون دلار در این هفته، در رتبه سوم برترین‌های تاریخ دیزنی در این کشور قرار گیرد. این استقبال گسترده آسیایی و اروپایی، «زوتوپیا ۲» را به عنوان "عنوان شماره یک MPA" (فیلم‌های استودیوهای بزرگ هالیوودی) در تمامی بازارهای مهم تثبیت کرده است.

در بخش سینماهای فرمت بزرگ (Premium Large Format) نیز این انیمیشن رکوردها را جابجا کرده است. فروش جهانی ۵۶.۶ میلیون دلاری در سینماهای IMAX، «زوتوپیا ۲» را به دومین انیمیشن استودیویی تاریخ تبدیل کرد که از مرز ۵۰ میلیون دلار در این فرمت عبور می‌کند و در رتبه چهارم برترین انیمیشن‌های تاریخ آی‌مکس قرار می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که مخاطبان نه تنها برای دیدن داستان، بلکه برای تجربه بصری و کیفیت بالای انیمیشن، حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای بلیت‌های گران‌قیمت هستند. تسلط مطلق این فیلم بر بازارهای بین‌المللی، زنگ خطری برای سایر استودیوهاست و نشان می‌دهد که دیزنی با این اثر، استانداردهای فروش انیمیشن را در دوران پساکرونا بازتعریف کرده است.

Deadline

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست