همه ما با موتورهای جستجوی مشهور جهان آشنا هستیم و کم و بیش میدانیم که همه آنها از فناوری هوش مصنوعی بهرهمند هستند. موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ و داک داک گو در مقایس جهانی و «بایدو» در کشور چین، به کمک هوش مصنوعی، نیاز کاربر خود را درک کرده و متناسب با آن، دنیای وب را میکاوند و پیشنهادهای خود را عرضه میکنند. اما به جز موتورهای فراگیر جستجو، هر کدام از سایتهای فروشگاهی یا خدماتی هم در درون خود موتور جستجویی دارند که کاربران در آن به جستجوی کالا و خدمات مورد نظر خود میپردازند تا آن را یافته و بخرند. متخصصان حوزه به کارگیری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ توضیح میدهند که یک موتور جستجوی مجهز به هوش مصنوعی، میتواند نرخ فروش را در وبسایتها و اپها افزایش دهد. اما چرا و چگونه؟ اگر شما در یک کسب و کار آنلاین مشغول هستید و افزایش فروش دغدغه شماست، این نوشتار برای شما جذاب خواهد بود.
فهرست عناوین مطلب:
یک موتور جستجوی خوب چگونه نیست؟!
پیش از آنکه بگوییم یک موتور جستجو هوشمند و کارامد چه ویژگیهایی دارد، بد نیست بگوییم چه نوع ابزار جستجویی بیشترین آسیب را به فروش شما میزند. مهمترین ایرادهای عملیاتی یک ابزار جستجو نمایش نتایج نامرتبط با خواست کاربر و از آن بدتر عدم نمایش نتیجه باوجود داشتن آن محصول یا خدمت است. مثلا یک کاربر به دنبال «محافظ صندوق عقب» است ولی چون آن را با غلط تایپی «محافض» جستجو میکند، با یک صفحه خالی و ناامیدکننده روبرو میشود. این در حالیست که آن کسب و کار، کالا را در انبارش دارد و چشم به راه فروش است؛ اما به خاطر یک موتور جستجو ضعیف از آن محروم میشود و مشتریاش را از دست میدهد. پس حالا بهتر است ببینیم یک موتور جستجو مجهز به هوش مصنوعی (که ما از آن با عنوان هوشمند یاد میکنیم) چگونه روی تصمیم خرید کاربر تاثیر میگذارد:
پیشنهاددهی دقیق و موثر
موتورهای جستجوی هوشمند میتوانند در پاسخ به عبارتهای جستجو شده توسط کاربران، پیشنهادهای متناسبتر و دقیقتری ارائه دهند. فرض کنید یک کاربر ابتدا در یک سایت فروش لوازم ورزشی، کوله کوهنوردی را جستجو میکند. در جستجوی دوم خود، شروع به تایپ واژه کفش میکند. یک موتور جستجوی هوشمند به دلیل فناوری «یادگیری ماشین» متوجه شده که این کاربر در حوزه ورزش کوهنوردی فعال است. پس به عنوان پیشنهاد «کفش کوهنوردی» را ارائه میدهد نه کفش اسکیت.
در یک مثال دیگر، وقتی یک کاربر در یک فروشگاه آنلاین زنجیرهای، چندبار در بخش موبایل جستجو کرده، وقتی دوباره عبارت «مو…» را تایپ میکند، موتور جستجو بر اساس رفتارهای قبلی، گروه موبایل را پیشنهاد میدهد نه «موز». این پیشنهادهای دقیق و متناسب، سریعتر کاربر را به کالای مورد نظرش میرساند و کمک میکند تا سریعتر دست به عمل خرید بزند.
فیلترسازی منعطف و هوشمند
همه سایتهای فروشگاهی، دارای دستهبندیهای مختلف و از پیشتعیینشدهای هستند. اما یک موتور جستجو هوشمند میتواند مطابق با رفتار کاربر و تجارب قبلی دیگر کاربران، دستهبندیها و فیلترسازیهای متناسبی را عرضه میکند. مثلا میتواند کالاهای مختلف را بر اساس جنس، اندازه، رنگ و عناصر مرتبط با هر کدام، فیلتر کند و آن را به کاربر نمایش دهد. برای نمونه کفش باید بر اساس اندازه، جنس رویه، کاربرد و جنسیت مصرفکننده دستهبندی شود ولی شال زنانه باید بر اساس رنگ، جنس نخ و طول آن.
اصلاح خطاهای تایپی و املایی
اگر موتور جستجو سایت شما با زبان کاربران (مثلا زبان فارسی) تطبیق یافته باشد، میتواند خطاهای سهوی کاربران را اصلاح و عبارتهای درست را در جستجویش به کار بگیرد. مثلا اگر کاربری تایپ کند «گوشی سامسون»، موتور متوجه منظور کاربر شده و برند «سامسونگ» را به او نمایش میدهد.
درک مفاهیم غیرمستقیم در زبان فارسی
از دیگر تواناییهای مرتبط با شناخت زبان اینست که موتور جستجو هماهنگ با زبان فارسی میتواند حروف اضافه را حذف کند و واژههای همارز و مترادف با موضوع مورد جستجو کاربر را به او پیشنهاد دهد. مثلا میتواند متوجه بشود که منظور کاربر از «کنترل از راه دور دزدگیر» همان «ریموت دزدگیر» است. یا در یک مثال دیگر ابزار جستجو میتواند متوجه شود که منظور از «کدو خورشتی» همان «کدو سبز» هست.
توانایی جستجو در انواع محتوا
اگر کسب و کار شما محتوای دیجیتال با فرمتهای مختلف و متنوع باشد، یک موتور جستجوی خوب باید بتواند همه آنها را خوانده و ایندکس کند. مثلا ممکن است شما یک فروشگاه محصولات رسانهای دیجیتال داشته باشید. شما در فروشگاه خود، موسیقی، فیلم و کتاب الکترونیک با فرمت ایپاب و پیدیاف عرضه میکنید. وقتی کاربر عبارت «شاهنامه» را در وبسایت شما جستجو میکند باید همزمان کتاب صوتی شاهنامه، کتاب الکترونیکی داستانهایی از شاهنامه برای کودکان و فیلم انیمیشنی که درباره زندگی فردوسی است را در نتایج جستجو ببیند و بتواند آنها را خریداری کند.
اورکا، موتور جستجوی هوشمند هماهنگ با زبان فارسی
وقتی ویژگیهایی یک موتور جستجو کارامد را میخوانیم و میبینیم که چه تاثیری میتواند در افزایش فروش داشته باشد، حتما حس میکنیم که به چنین ابزاری در استراتژی کسب و کارمان نیاز داریم. خبر خوب این است که موتور جستجو هوشمند هماهنگ با زبان فارسی، همین الان وجود دارد و میتوان آن را در کمترین زمان پیادهسازی کرد. اورکا موتور جستجو هوشمند طراحی شده در ایران و هماهنگ با زبان فارسی است که بدون نیاز به ارتقای سختافزاری و به کارگیری زیرساختهای زیاد در بازه زمانی کوتاهی آماده استفاده در وب و اپلیکیشن کسب و کار شما خواهد بود.
اگر مایلید نمونهای از جستجوهای هوشمندانه این ابزار و چگونگی پیادهسازی آن را ببینید، میتوانید دموی رایگان اورکا را امتحان کنید و در صورت نیاز با کارشناسان فنی تیم اورکا تماس بگیرید.
