سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به چه معناست؟
برای اینکه صفحات سایت شما به صفحات اول سرچ جستجوی گوگل برسد باید فرایندی روی بستر وب سایت شما انجام شود. افراد برای هر موضوعی از موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و… کمک می گیرند یا به نحوی همه افراد در حال جستجو هستند و در این حالت وب سایت هایی که صفحات اول گوگل نمایان می شوند ترافیک بیشتری دریافت می کنند. بعضی از افراد و یا شرکت ها بدنبال راه حل های سریع هستند و هزینه های زیادی و قابل توجه ای را صرف تبلیغات می کنند با این حال که می توانند با انجام قرارداد سئو با شرکت ها می توانند سرمایه گذاری مطمئنی را برای کسب و کار خود داشته باشد. قیمت سئو سایت شرکت های سئو کار متفاوت است ولی با هزینه سئو سایت شما می توانید از رقبایتان پیشی گرفته و فروش بیشتری داشته باشید.
برخی از سایت ها برای اینکه رتبه های اول موتورهای جستجو باشند از طریق تبلیغات به گوگل پول پرداخت می کنند و برای مدت اعتباری که دارند در صفحات اول می مانند و به دنبال آن نتایج معمولی یا آنچه بازاریابان جستجو «نتایج جستجوی ارگانیک» می نامند، قرار می گیرد. ترافیکی که از طریق سئو به دست می آید اغلب به عنوان «ترافیک جستجوی ارگانیک» شناخته می شود تا آن را از ترافیکی که از طریق جستجوی پولی به دست می آید متمایز کند. جستجوی پولی اغلب به عنوان بازاریابی موتور جستجو (SEM) یا پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود. قیمت سئو سایت به اندازه تبلیغات گران نیست!
مزایای سئو سایت
می توان گفت که بهینه سازی موتور جستجو عنصر اصلی بازاریابی فضای آنلاین می باشد. یکی از راههای اصلی جهتیابی کاربران در وب است.
نتایج جستجو در یک لیست مرتب ارائه میشوند و هر چه یک سایت بتواند در آن لیست بالاتر باشد، بازدید بیشتری از سایت دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال، برای یک جستجوی معمولی، نتیجه شماره یک 40-60٪ از کل ترافیک آن پرس و جو را دریافت می کند، در حالی که نتایج شماره دو و سه به طور قابل توجهی ترافیک کمتری دریافت می کنند. فقط 2-3 درصد از جستجوگران فراتر از صفحه اول نتایج جستجو کلیک می کنند. بنابراین، حتی یک بهبود کوچک در رتبهبندی موتورهای جستجو میتواند منجر به دریافت ترافیک بیشتر وبسایت و احتمالاً تجارت بیشتر شود.
به همین دلیل، بسیاری از کسب و کارها و صاحبان وب سایت ها سعی می کنند نتایج جستجو را دستکاری کنند تا سایت آنها بالاتر از رقبای خود در صفحه نتایج جستجو (SERP) نشان داده شود. اینجاست که سئو وارد می شود.
نحوه عملکرد سئو سایت
موتورهای جستجو مانند گوگل از یک الگوریتم یا مجموعه ای از قوانین برای تعیین اینکه چه صفحاتی را برای هر پرس و جو نشان می دهند استفاده می کنند. این الگوریتمها بسیار پیچیده هستند و صدها یا حتی هزاران فاکتور رتبهبندی مختلف را برای تعیین رتبهبندی SERP خود در نظر میگیرند. با این حال، سه معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت یک سایت و نحوه رتبه بندی آن ارزیابی می کنند:
- پیوندها – لینک های سایر وب سایت ها نقش کلیدی در تعیین رتبه یک سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند. دلیل آن این است که یک لینک را می توان به عنوان رای کیفیت از سایر وب سایت ها در نظر گرفت، زیرا صاحبان وب سایت ها بعید است به سایت های دیگر که کیفیت پایینی دارند پیوند دهند. سایتهایی که از بسیاری از سایتهای دیگر لینک میگیرند، از نظر موتورهای جستجو دارای اعتبار (به نام «PageRank») در نظر موتورهای جستجو میشوند، به خصوص اگر سایتهایی که به آنها لینک میدهند خودشان معتبر باشند.
- محتوا – موتورهای جستجو علاوه بر مشاهده لینکها، محتوای یک صفحه وب را نیز تجزیه و تحلیل میکنند تا تعیین کنند که آیا این صفحه برای هر درخواست جستجوی خاصی مرتبط است یا خیر. بخش بزرگی از سئو در ایجاد محتوایی است که به سمت کلمات کلیدی که کاربران موتورهای جستجو جستجو می کنند، هدف قرار می گیرد.
- ساختار صفحه – سومین جزء اصلی سئو، ساختار صفحه است. از آنجایی که صفحات وب در HTML نوشته می شوند، نحوه ساختار کد HTML می تواند بر توانایی موتور جستجو برای ارزیابی یک صفحه تأثیر بگذارد. گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، URL و هدرهای صفحه و اطمینان از اینکه سایت قابل خزیدن است، اقداماتی است که صاحبان سایت می توانند برای بهبود سئو سایت خود انجام دهند.فرآیند بهینهسازی موتور جستجو شامل بهینهسازی هر یک از این اجزای اصلی الگوریتمهای موتور جستجو به منظور رتبهبندی بالاتر در نتایج جستجو است.
تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
درک اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می کنند تنها اولین مرحله از فرآیند بهبود رتبه بندی جستجوی سایت است. در واقع بهبود رتبه سایت شامل استفاده از تکنیک های مختلف سئو برای بهینه سازی سایت برای جستجو است:
- تحقیق کلمات کلیدی – تحقیقات کلمات کلیدی اغلب نقطه شروع سئو است و شامل بررسی کلمات کلیدی سایت در حال حاضر رتبه بندی شده است، رقبا برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند و مشتریان بالقوه چه کلمات کلیدی دیگری را جستجو می کنند. شناسایی عباراتی که جستجوگران در جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده میکنند، راهنمایی میکند که چه محتوای موجود را میتوان بهینه کرد و چه محتوای جدیدی را میتوان ایجاد کرد.
- بازاریابی محتوا – هنگامی که کلمات کلیدی بالقوه شناسایی شدند، بازاریابی محتوا وارد عمل می شود. این می تواند به روز رسانی محتوای موجود یا ایجاد محتوای جدید باشد. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای محتوای باکیفیت برتری قائل هستند، مهم است که در مورد محتوایی که در حال حاضر وجود دارد تحقیق کنید و محتوای جذابی ایجاد کنید که تجربه کاربری مثبتی را ارائه دهد و شانس رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو را داشته باشد. محتوای خوب همچنین شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشتن در رسانه های اجتماعی و جذب لینک دارد.
- لینک سازی – از آنجایی که لینک های وب سایت های خارجی (که در اصطلاح سئو «بک لینک» نامیده می شود) یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی بزرگ هستند، به دست آوردن بک لینک های با کیفیت یکی از اهرم های اصلی سئو است. این میتواند شامل تبلیغ محتوای خوب، دسترسی به وبسایتهای دیگر و ایجاد روابط با مدیران وبسایت، ارسال وبسایتها به فهرستهای وب مربوطه، و گرفتن مطبوعات برای جذب پیوند از وبسایتهای دیگر باشد.
- بهینه سازی درون صفحه – علاوه بر عوامل خارج از صفحه مانند لینک ها، بهبود ساختار واقعی صفحه می تواند مزایای فوق العاده ای برای سئو داشته باشد و عاملی است که کاملاً در کنترل وب مستر است. تکنیک های رایج بهینه سازی روی صفحه شامل بهینه سازی URL صفحه برای ترکیب کلمات کلیدی، به روز رسانی برچسب عنوان صفحه برای استفاده از عبارات جستجوی مرتبط و استفاده از ویژگی alt برای توصیف تصاویر است. به روز رسانی متا تگ های صفحه (مانند تگ توضیحات متا) نیز می تواند مفید باشد – این تگ ها تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی جستجو ندارند، اما می توانند نرخ کلیک را از SERP ها افزایش دهند.
- بهینه سازی ساختار سایت – لینک های خارجی تنها چیزی نیستند که برای سئو مهم هستند، لینک های داخلی (لینک های داخل وب سایت خود) نیز نقش زیادی در سئو دارند. بنابراین یک بهینهساز موتور جستجو میتواند سئوی سایت را با اطمینان از اینکه صفحات کلیدی به آنها پیوند داده شدهاند و از متن لنگر مرتبط در آن پیوندها برای کمک به بهبود ارتباط صفحه با عبارات خاص استفاده میشود، بهبود بخشد. ایجاد نقشه سایت XML همچنین می تواند راه خوبی برای صفحات بزرگتر باشد تا به موتورهای جستجو کمک کند تا تمام صفحات سایت را کشف و بخزند.
- نشانه گذاری معنایی – یکی دیگر از استراتژی های SEO که متخصصان سئو از آن استفاده می کنند، بهینه سازی نشانه گذاری معنایی یک وب سایت است. نشانه گذاری معنایی (مانند Schema.org) برای توصیف معنای پشت محتوای یک صفحه استفاده می شود، مانند کمک به شناسایی نویسنده یک قطعه از محتوا یا موضوع و نوع محتوای یک صفحه. استفاده از نشانهگذاری معنایی میتواند به نمایش قطعههای غنی در صفحه نتایج جستجو، مانند متن اضافی، ستارههای مرور و حتی تصاویر کمک کند. ریچ اسنیپت ها در SERP ها تأثیری بر رتبه بندی جستجو ندارند، اما می توانند CTR از جستجو را بهبود بخشند و در نتیجه ترافیک ارگانیک را افزایش دهند.
