شب گذشته سی و ششمین مراسم انجمن فیلمبرداران آمریکا (ASC Awards) برگزار شد. گرگ فریزر فیلمبردار فیلم Dune، که توانست برای دومین بار برنده این جایزه شود، حالا خیز بلندی برای بردن اسکار برداشت؛ البته اگر بتواند از سد اَری وگنر فیلمبردار فیلم The Power of the Dog در اسکار بگذرد.
گرگ فریزر اولین بار برای فیلم Lion توانسته بود برنده جایزه بهترین فیلمبرداری فیلم بلند شود. شب گذشته نیز او سایر رقبایش یعنی برونو دلوبونل (The Tragedy of Macbeth)، دن لاستین (The Nightmare Alley) ، اَری وگنر (The Power of The Dog) و هریس زامارلاکوز (Belfast) را برای کسب این جایزه برای دومین بار شکست داد. غیر از زامارلاکوز، او باید با بقیه افراد نام برده شده به علاوه یانوز کامینسکی (West Side Story) برای برنده شدن اسکار بهترین فیلمبرداری رقابت کند.
گرگ فریزر در مراسم BAFTA هفته گذشته نیز توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را ببرد و همچنین عملکرد او برای فیلم The Batman نیز بسیار مورد ستایش واقع شده. از طرفی هموطن استرالیایی او، اری وگنر نیز که در مراسم Critic Choice Awards توانست برنده شود، ممکن است در مراسم اسکار یکشنبه آینده تبدیل به اولین زنی شود که جایزه اسکار بهترین فیلمبردار را به خانه میبرد. کارگردان فیلمی که او فیلمبرداری کرده بود، جین کمپیون نیز دارای بیشترین شانس برای بردن جایزه اسکار بهترین کارگردانی است. تا پیش از اری وگنر، ریچل موریسون فیلمبردار فیلم Mudbound به عنوان تنها فیلمبردار زنی شناخته میشد که هم در مراسم ASC کاندید جایزه شده بود و هم در مراسم اسکار.
هم فیلم Dune و هم The Power of The Dog از تصویر و دوربین درست برای انتقال درامهای پیچیده روانشناختی، به خوبی استفاده کردند. گرگ فریزر توانست زیبایی بصری توصیف شده در کتاب تلماسه را به خوبی در فیلم Dune به تصویر بکشد. به طور عمده او از دوربینهای Alexa LF استفاده کرد و برای سکانسهایی که شخصیت پاول با بازی تیموتی شالامه در حال دیدن رویاهای سورئال در بیابانهای آراکیس بود، دوربینهای 65 میلی متری IMAX را به کار برد.
اری وگنر هم برای فیلم وسترن The Power Of The Dog از دوربینهای Alexa LF و لنزهای اولترا پاناتار آنامورفیک استفاده کرد تا بتواند بهترین تصویر را از مناظر وسیع نیوزیلند ثبت کند. نماهای بیرونی که او ثبت کرد روشن و غیر اشباع بود در حالی که نماهای داخلی خانههای درون مزرعه تاریک و نگران کننده بودند. که این دوگانگی به نوعی نماد شخصیت فیل با بازی بندیکت کامبربچ است.
عملکرد اری وگنر و گریگ فریزر آنچنان عالی و بی نقص بوده که هر وقت دربارهی Dune و The Power of The Dog نقدی منتشر شد، از فیلمبرداری هردو فیلم به عنوان نقطه قوتشان یاد شده است. تا یک هفته دیگر، یکی از این دو نفر فصل جوایز را با یک اسکار شیرین به پایان خواهد رساند.
تعدادی از دیگر برندگان ASC
پت اسکولا برای فیلم The Pig برنده جایزه Spotlight شد. در بخش سریالهای تلویزیونی نیز سریالهای The Underground Railroad، سریال Titans، سریال Snowfall و سریال Mythic Quest برنده جایزه شدند.
جایزه یک عمر دستاورد هنری نیز به الن کوراس رسید که فیلمبردار فیلم The Eternal Sunshine Of a Spotless Mind بود. او اولین زنی است که در این مراسم جایزه دستاورد هنری را کسب کرده.
