آمریکن آیدل (American Idol) یک برنامه استعدادیابی موسیقایی است. اولین قسمت برنامه در سال 2002 منتشر شد و اکنون قرار است جشن تولد بیست سالگی آمریکن آیدل قبل از اهدای جوایز اسکار، برگزار شود.
جشن تولید بیست سالگی آمریکن آیدل در اسکار 2022
آمریکن آیدل یک برنامه استعدادیابی است که با هدف شناسایی بهترین خوانندگان جوان برگزار میشود. این برنامه از سال 2002 تا 2016 به مدت 14 سال پیاپی از شبکه فاکس (FOX) پخش میشد. از سال 2018 ساخت این مسابقه برعهده کمپانی ABC است. هر قسمت از برنامه از چندین پلتفرم مثل شبکه اختصاصی دیزنی (Disney) پخش میشود. فصلهای ابتدایی برنامه بسیار جذاب بودند و از آن بهعنوان یک بمب رسانهای یاد میشد.
هنوز هم بعد از گذشت 20 سال از پخش اولین قسمت، هر اپیزود با ثبت بیش از 9.1 میلیون بیننده، جزء پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی است. جدیدترین سری آمریکن آیدل با حضور یک مجری و سه داور برگزار میشود. مجری این فصل، رایان سیکرست (Ryan Seacrest) است. کیتی پری (Katy Perry)، لیونل ریچی (Lionel Richie) و لوک برایان (Luke Bryan) نیز داوران این دوره هستند.
طبق برنامه و جدول پخش اعلامشده از طرف سازندگان، قرار است همزمان با جشن تولد بیست سالگی آمریکن آیدل، روز یکشنبه، 27 مارچ 2022 (7 فروردین 1401)، اپیزود انتهایی سری جدید منتشر شود. این اپیزود یک ساعته خواهد بود و اسامی برندگان این دور از رقابتها منتشر میشود. کمی بعدتر نیز قبل از اعطای جوایز آکادمی اسکار، از سازندگان این برنامه و مدیران شبکه ABC، به مناسبت بیستمین سالگرد تولید برنامه، تقدیر میشود.
اگرچه آمریکن آیدل بعد از بیست سال دیگر یک پدیده تلویزیونی نیست و ستارگان زیادی به دنیای موسیقی معرفی نمیکند ولی هنوز هم جزء پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی رده بزرگسالان بین 18 تا 49 سال است. این برنامه که اولین بار توسط سیمون فولر (Simon Fuller) ساخته شد، هنوز هم جزء معتبرترین نمایشهای تلویزیونی است.
سرزنده و پرمخاطب در بیست سالگی
طبق آماری که راب میلز (Rob Mills) مدیر شبکههای تلویزیونی والت دیزنی، هفته قبل منتشر کرده است، آمریکن آیدل رقابت تنگانگی با برنامههایی مثل شصت دقیقه (60 Minutes)، مسابقه خوانندگی آمریکایی (American Song Contest) و اکولایزر (The Equalizer) دارد. طبق آمار رسمی، هر چهار برنامه بین ساعت 8 تا 10 شب پخش میشوند. در این زمان میانگین نرخ جذب مخاطب سایر برنامهها، 0.5 و مجموع کل بینندگان هر اپیزود، 2.9 میلیون نفر است. در سمت دیگر ماجرا، میانگین نرخ جذب مخاطب آمریکن آیدل، 0.7 و تعداد کل بینندگانش 5.3 میلیون نفر است.
همانطور که میبینید، حتی در آستانه جشن تولد بیست سالگی آمریکن آیدل، این برنامه ریشهدار و قدیمی، مخاطبانش را از دست نداده و رقابت تنگاتنگی با برنامههای جدیدتر دارد. هر اپیزود برنامه در فضای مجازی، 1.6 میلیون بازخورد داشته و 5.1 میلیون بار دیده شده است. این اعداد و ارقام را میتوان یک آمار قابلقبول و ایدهآل برای برنامهای با قدمت بیست سال دانست.
