انتشار خبر پیوستن اسکارلت جوهانسون به فیلم جدید «جنگیر» (The Exorcist) در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۴ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۵)، نشاندهنده تغییر پارادایم در استراتژی استودیوهای یونیورسال و بلامهاوس است. پس از شکست تجاری و هنری فاحش فیلم «جنگیر: معتقد» در سال ۲۰۲۳ که تنها ۶۵.۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد، مالکان حقوق ۴۰۰ میلیون دلاری این فرنچایز دریافتند که تکیه صرف بر نام برند کافی نیست و نیازمند ترکیبی از "ستارهسالاری" و "سینمای مؤلف" هستند.
انتخاب مایک فلاناگان به عنوان نویسنده و کارگردان، هوشمندانهترین حرکت استودیو محسوب میشود. فلاناگان که با سریالهای «عشای ربانی نیمهشب» (Midnight Mass) و اقتباسهای استیون کینگ توانایی خود را در ترکیب وحشت روانشناختی با درامهای عمیق انسانی اثبات کرده، گزینهای ایدهآل برای پاک کردن خاطره تلخ فیلم قبلی است. در مقابل، اسکارلت جوهانسون با کارنامهای که از فیلمهای هنری تا بلاکباسترهای مارول را پوشش میدهد، وزن و اعتباری به پروژه میبخشد که در ژانر وحشت کمسابقه است. این نخستین فیلم ترسناک خالص جوهانسون در طول دوران حرفهای طولانی او محسوب میشود (اگر از تریلر علمی-تخیلی "زیر پوست" فاکتور بگیریم).
تحلیلگران صنعت معتقدند موفقیت عظیم فیلم «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» (Jurassic World: Rebirth) در تابستان امسال با فروش ۸۶۹ میلیون دلاری، نقش مهمی در انتخاب جوهانسون داشته است. او ثابت کرد که میتواند یک فرنچایز قدیمی را احیا کند و مخاطبان را به سینما بکشاند. استودیو با جذب او و فلاناگان، پیامی واضح میفرستد: این یک دنباله ارزانقیمت نیست، بلکه یک "رویداد سینمایی" (Cinema Event) است.
داستان جدید که گفته میشود کاملاً مستقل از وقایع فیلم ۲۰۲۳ است، فرصتی برای فلاناگان فراهم میکند تا بدون بار سنگین تداوم داستانی، جهانبینی خاص خود را پیاده کند. همکاری دو شرکت تولیدی «اتمیک مانستر» (متعلق به جیمز وان) و «بلامهاوس» (جیسون بلام) نیز تضمینکننده کیفیت فنی و ترسهای مدرن فیلم خواهد بود. اگر این قمار جواب دهد، یونیورسال میتواند امیدوار باشد که سرمایهگذاری سنگینش روی حقوق جنگیر بالاخره به سوددهی برسد.
منبع: ددلاین
