ورود انیمیشن «ماهاواتار نارسیما» به فهرست اولیه اسکار ۲۰۲۶، فراتر از یک موفقیت هنری، نشاندهنده بلوغ تجاری و تکنولوژیک صنعت انیمیشن هند است. کمپانی «هومباله فیلمز» که پیشتر با فرنچایزهای اکشن و پرفروشی نظیر «کیجیاف» (KGF) و «کانتارا» (Kantara) شناخته میشد، اکنون با ورود به عرصه انیمیشن، استراتژی توسعهی افقی خود را به نمایش گذاشته است. موفقیت تجاری این اثر با نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تقریبی ۷۵۰ درصد (فروش ۳۰۰ کروری در برابر بودجه ۴۰ کروری)، الگویی موفق برای سینمای جنوب آسیا ترسیم میکند.
تحلیل بازار نشان میدهد که آشوین کومار، کارگردان اثر که پیشینه قوی در جلوههای ویژه بصری (VFX) دارد، توانسته است با تلفیق اسطورهشناسی بومی و استانداردهای بصری مدرن، مخاطبان جهانی را هدف قرار دهد. نکته قابل تأمل، رقابت مستقیم این اثر با غولهای انیمیشن جهان در لیست ۳۵ تایی اسکار است. حضور آثاری چون «درون و بیرون ۲» (Inside Out 2) و انیمههای ژاپنی پرطرفدار مانند «مرد ارهبرقی» و «شیطانکش»، کار را برای نماینده هند دشوار میکند، اما صرفِ حضور در این لیگ، اعتبار فنی استودیوهای هندی را ارتقا میدهد.
از منظر ساختاری، سازندگان «ماهاواتار نارسیما» از مدل موفق مارول پیروی کرده و «دنیای سینمایی ماهاواتار» را پایهگذاری کردهاند. برنامهریزی برای انتشار فیلمهای بعدی تا سال ۲۰۳۷، از جمله «ماهاواتار پاراشورام» (۲۰۲۷) و «ماهاواتار رگوناتان» (۲۰۲۹)، نشاندهنده یک نقشهراه بلندمدت برای حفظ مخاطب و درآمدزایی پایدار است. فروش حق پخش به نتفلیکس پس از یک دوره اکران موفق ۵۰ روزه نیز استراتژی هوشمندانهای برای نفوذ به خانههای مخاطبان بینالمللی و بازاریابی برای قسمتهای آینده محسوب میشود.
این موفقیت ثابت میکند که داستانهای بومی هند، پتانسیل عبور از مرزهای فرهنگی را دارند، مشروط بر اینکه کیفیت فنی تولید (Production Value) بتواند با استانداردهای جهانی رقابت کند. «ماهاواتار نارسیما» آزمونی بود که صنعت انیمیشن هند با سربلندی از آن بیرون آمد.
منبع: Siasat
