نگاهی به سیر تحول گیشه انیمههای سینمایی در سه دهه اخیر؛ از دوران فرمانروایی میازاکی تا ظهور شینکای و پدیده جهانی شیطان کش.
گیشه سینما در سه دهه گذشته شاهد رشد شگفتانگیز انیمههای ژاپنی بوده است. در دهه ۱۹۹۰، این هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) بود که با «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) و فروش ۲۳۱.۲ میلیون دلاری، استانداردها را تعیین کرد. او در دهه بعد با «شهر اشباح» (Spirited Away) این موفقیت را تکرار کرد و با فروش ۳۹۵.۸ میلیون دلاری، رکوردی دستنیافتنی را برای سالها به نام خود ثبت کرد. اما در دهه ۲۰۱۰، ماکوتو شینکای (Makoto Shinkai) با «نام تو» (Your Name) از راه رسید و با داستانی احساسی و تصاویری خیرهکننده، توانست با فروش ۴۰۵.۳ میلیون دلار، از میازاکی پیشی بگیرد و خود را به عنوان یک رقیب جدی معرفی کند. حالا در دهه ۲۰۲۰، نوبت به پدیده «شیطانکش» (Demon Slayer) رسیده است. ابتدا «قطار موگن» (Mugen Train) با ۵۱۲.۷ میلیون دلار رکوردها را شکست و سپس «قلعه بیانتها» (Infinity Castle) با فروش خیرهکننده ۶۳۸.۱ میلیون دلار (و همچنان در حال افزایش)، تمام رقبای خود را کنار زده و نشان داده که انیمه به یک نیروی بیرقیب در گیشه جهانی تبدیل شده است.
منبع: Fandomwire