خبری از آی او اس 19 نخواهد بود؛ منتظر iOS 26 باشید
اپل که بیش از یک دهه است نسخههای سیستمعامل خود را با شمارههای متوالی نامگذاری میکند، امسال تصمیم گرفته است دست به تغییری بنیادین بزند. گزارش اخیر Bloomberg میگوید اهالی کوپرتینو زیرساختهای نرمافزاری خود را بازتعریف کرده و قرار است از این پس شمارهی نسخههای iOS ،iPadOS ،macOS ،tvOS ،watchOS و visionOS را بر اساس سال عرضه تعیین کند. به این ترتیب در تابستان ۲۰۲۵ خبری از iOS 19 نخواهد بود و نسخه بعدی «iOS 26» نام خواهد گرفت.
علت انتخاب عدد ۲۶ بهصورت منطقی به همپوشانی سالهای انتشار آپدیت برمیگردد: iOS 26 از سال ۲۰۲۵ آغاز میشود. اپل این روش را با الهام از شیوهی نامگذاری خودروها که بر اساس سال مدل انجام میگیرد، انتخاب کرده است. با این اقدام، اپل میخواهد بین خانوادهی سیستمعاملهایش هماهنگی ایجاد کند و از پراکندگی اعداد مختلف جلوگیری نماید؛ مسئلهای که در دوران فعلی موجب سردرگمی کاربران شده بود. طبق گفتهی منابع بلومبرگ، تغییر رسمی در جریان مراسم افتتاحیهی کنفرانس جهانی توسعهدهندگان اپل (WWDC) در روز دوشنبه ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) اعلام خواهد شد. اپل قصد دارد در این کنفرانس، علاوه بر معرفی iOS 26 و نسخهی جدید iPadOS 26، نگاهی هم به طرح کلی و زبان طراحی تازهی خود بیندازد. طراحی جدید که متاثر از رابط visionOS است، قرار است به بخشهای دیگر نظیر iPadOS، macOS و حتی watchOS سرایت کند و تجربهای یکپارچهتر با آیکونها، رنگها و انیمیشنهای هماهنگ را رقم بزند.
جزئیات نامگذاری جدید برای هر پلتفرم بهشرح زیر است:
iOS 26 (بهجای iOS 19)
iPadOS 26 (بهجای iPadOS 19)
macOS 26 (بهجای macOS 16)
watchOS 26 (بهجای watchOS 12)
tvOS 26 (بهجای tvOS 19)
visionOS 26 (بهجای visionOS 3)
احتمال میرود اپل با این روش، فاصلهی معنایی بین نسخههای سیستمعامل و مدلهای سختافزاری را نیز کاهش دهد؛ چرا که اکنون هم iOS و هم آیفونها تحت عنوان سال عرضه خوانده میشوند. هرچند ممکن است برخی کاربران در ابتدا با این تغییر عددی احساس ناآشنایی کنند، اما اپل برای تسهیل روند انتقال، در مستندات آنلاین و خودِ دستگاهها راهنماییهای لازم را ارائه خواهد داد. ضمن اینکه پشتیبانی فنی و APIهای توسعهدهندگان نیز بدون تغییر باقی خواهد ماند و صرفاً نام نسخهها به سالمحور تغییر مییابد. تغییر نامگذاری سیستمعاملهای اپل از ارقام متوالی به «سال انتشار» اقدامی هوشمندانه برای یکپارچهسازی تجربهی کاربری و بازاریابی است. با نزدیک شدن به WWDC 2025، باید منتظر بود تا ببینیم این تحول چگونه در عمل پیاده شده و آیا میتواند سردرگمی کاربران را کاهش دهد و زبان طراحی منسجمتری برای اکوسیستم اپل رقم بزند.