فراتر از میازاکی شاهکارهای کمتر دیدهشده استودیو جیبلی
شهرت استودیو جیبلی اغلب با نام کارگردان افسانهای آن، هایائو میازاکی، گره خورده است. با این حال، بسیاری از شاهکارهای این استودیو که توسط کارگردانان دیگر، به ویژه ایسائو تاکاهاتا، ساخته شدهاند، با وجود ارزش هنری بالا، کمتر دیده شدهاند.
هنر و تراژدی در آثار تاکاهاتا
«افسانه شاهدخت کاگویا» (The Tale of the Princess Kaguya) محصول ۲۰۱۳، یکی از لطیفترین و تأثیرگذارترین آثار انیمه است، اما به دلیل بودجه بسیار بالا و عدم موفقیت در گیشه، بیشتر به عنوان یک اثر هنری خاص شناخته میشود تا یک فیلم محبوب خانوادگی. این فیلم با سبک انیمیشن منحصربهفرد و جوهری خود، داستانی از آزادی، وظیفه و لذتهای زودگذر را روایت میکند. اثر دیگر تاکاهاتا (Isao Takahata)، «پوم پوکو» (Pom Poko) محصول ۱۹۹۴، نیز به دلیل پرداختن به مضامین جدی زیستمحیطی و تغییر لحنهای ناگهانی از کمدی به درام، برای مخاطبان کودکمحور جیبلی کمتر آشنا بود و در نتیجه مهجور باقی ماند.
دیگر جواهرات پنهان
در میان آثار دیگر کارگردانان، «بازگشت گربه» (The Cat Returns) محصول ۲۰۰۲ به کارگردانی هیرویوکی موریتا، یک افسانه معاصر و سرگرمکننده است که اغلب در سایه حماسههای بزرگتر جیبلی قرار میگیرد. این فیلم حتی یکی از شخصیتهای انیمه محبوب «زمزمه قلب» را نیز در خود جای داده است. کاوش در این فیلمهای کمتر دیدهشده، گستردگی و تنوع نبوغ خلاقانه در استودیو جیبلی (Studio Ghibli) را فراتر از آثار مشهور هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) آشکار میسازد.