پیوستن نویسنده ارشد بایوشاک ۴ به سی‌دی پراجکت رد؛ تداوم بحران و تغییرات ساختاری در استودیوی ۲K

تیم پلازا - انتشار: 28 آبان 1404 17:58
ز.م مطالعه: 2 دقیقه
-

لیز آلب، نویسنده ارشد بازی جدید و مورد انتظار «بایوشاک» (BioShock)، پس از جدایی از استودیوی کلاود چمبر (Cloud Chamber) وابسته به شرکت ۲K، رسماً به استودیوی لهستانی «سی‌دی پراجکت رد» (CD Projekt Red)، خالق مجموعه‌های ویچر و سایبرپانک ۲۰۷۷ پیوست. این انتقال نیروی انسانی در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌ها از تغییرات گسترده، تعدیل نیرو و بازنگری اساسی در روند توسعه نسخه چهارم بایوشاک حکایت دارند.

بر اساس به‌روزرسانی پروفایل لینکدین لیز آلب (Liz Albl)، او در مرداد ۱۴۰۴ (آگوست ۲۰۲۵) از کلاود چمبر جدا شده است؛ دقیقاً همان زمانی که شرکت ۲K به دلیل نارضایتی از پیشرفت پروژه، اقدام به تعدیل نیرو کرد. تام فیلیپس، دبیر اخبار IGN، در گزارش خود به تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۴ (۱۹ نوامبر ۲۰۲۵) اشاره می‌کند که دیوید اسماعیلر، رئیس ۲K، در ایمیلی به کارکنان اعلام کرده بود: «با وجود هیجان برای عناصر بنیادین گیم‌پلی، تصمیم گرفته‌ایم تا برخی جنبه‌های کلیدی بازی را بازنگری کنیم و به همین منظور اندازه تیم توسعه را کاهش دهیم تا زمان بیشتری برای بهبود بازی فراهم شود.»

این تغییرات مدیریتی شامل برکناری کلی گیلمور، رئیس استودیو کلاود چمبر، و انتقال هوگارث دی لا پلانت، کارگردان خلاق بازی به بخش نشر بوده است. اکنون راد فرگوسن (Rod Fergusson)، مدیر باسابقه فرنچایزهای «چرخ‌دنده‌های جنگ» (Gears of War) و «دیابلو» (Diablo)، نظارت بر کل فرنچایز بایوشاک و استودیوی سازنده را بر عهده گرفته است. انتصاب فرگوسن که در صنعت بازی به عنوان «تمام‌کننده پروژه‌های مشکل‌دار» شناخته می‌شود، نشان‌دهنده عزم جدی اما توأم با نگرانی ناشر برای به سرانجام رساندن این پروژه است که از سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) در دست ساخت است.

لیز آلب که سابقه نویسندگی در استودیوهای ساکر پانچ (برای بازی روح سوشیما) و یوبی‌سافت (فارکرای و واچ داگز) را در کارنامه دارد، پیش از پیوستن به تیم بایوشاک در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲)، روی بازی لغوشده‌ی «واندر وومن» در استودیو مونولیث کار می‌کرد. هنوز مشخص نیست که آلب در سی‌دی پراجکت رد روی کدام پروژه (نسخه جدید ویچر یا دنباله سایبرپانک) مشغول به کار خواهد شد.

در همین حال، اشتراوس زلنیک، مدیرعامل تیک-تو (Take-Two)، به سرمایه‌گذاران اطمینان داده است که بایوشاک ۴ قطعاً منتشر خواهد شد، اما از ارائه تاریخ دقیق خودداری کرد. از سوی دیگر، کن لوین، خالق اصلی این سری، همچنان در حال کار روی بازی مستقل خود با نام «جوداس» (Judas) است که اخبار جدیدی از وضعیت آن در دست نیست.

جمع‌بندی خروج لیز آلب و پیوستن او به تیمی قدرتمندتر، هم‌زمان با بازنگری‌های داستانی در بایوشاک ۴، نشان‌دهنده آشفتگی در روند تولید یکی از مهم‌ترین بازی‌های شوتر تاریخ است. هواداران اکنون باید منتظر بمانند تا ببینند آیا مدیریت جدید راد فرگوسن می‌تواند این کشتی طوفان‌زده را به ساحل آرامش برساند یا خیر.

منبع: آی‌جی‌ان (IGN)

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست