نشت تصاویر آرشیوی از پروژه نفرین‌شده «DOOM 4»: وقتی پادشاه شوترها قرار بود کپی «Call of Duty» باشد

تیم پلازا - انتشار: 20 آذر 1404 13:16
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
-

تقریباً یک دهه از احیای باشکوه فرنچایز افسانه‌ای DOOM در سال ۲۰۱۶ می‌گذرد؛ عنوانی که با بازگشت به ریشه‌های اکشن سریع و خشن، جان تازه‌ای به کالبد ژانر شوتر اول‌شخص دمید. اما تاریخچه این بازی می‌توانست مسیری کاملاً متفاوت و شاید فاجعه‌بار را طی کند. اخیراً مجموعه‌ای از تصاویر و کانسپت‌های هنری از نسخه کنسل‌شده این بازی (که در محافل داخلی به نام DOOM 4 شناخته می‌شد) در پلتفرم ردیت توسط کاربری به نام CrispyMaker فاش شده است که جزئیات دقیقی از آنچه استودیوی id Software قبل از سال ۲۰۱۱ در ذهن داشت، ارائه می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهند که چرا بسیاری از طرفداران و حتی خود سازندگان، امروز خوشحال‌اند که آن پروژه هرگز روشنایی روز را ندید و به زباله‌دان تاریخ پیوست.

تصاویر لو رفته دنیایی را به تصویر می‌کشند که شباهت اندکی به جهنم‌های سوزان و مریخِ سرخ‌رنگِ نسخه ۲۰۱۶ دارد. در عوض، ما شاهد محیط‌هایی صنعتی، خاکستری و واقع‌گرایانه هستیم که بیشتر یادآور اتمسفر بازی‌هایی نظیر Gears of War یا وحشتِ بیولوژیکِ Dead Space و فیلم The Thing است. هیولاها به جای آنکه شیاطین کلاسیک و عضلانی باشند، موجوداتی گروتسک و تغییرشکل‌یافته هستند که گویی از آزمایشگاه‌های مخفی بیرون آمده‌اند. این کانسپت‌آرت‌ها شامل طراحی‌های دقیق از محیط‌های کارخانه‌ای، مجسمه‌های سنگی مرموز و وسایل نقلیه نظامی است که نشان از کیفیت تولید بسیار بالا (Production Value) دارد، اما روحِ همیشگی DOOM در آن‌ها غایب است. مهم‌ترین غایب این تصاویر، خودِ شخصیت «Doom Slayer» است؛ در این نسخه قرار بود به جای یک ابرسرباز افسانه‌ای، شما نقش سربازان مقاومت انسانی را در نبردی زمینی و فرسایشی ایفا کنید.

نشت تصاویر آرشیوی از پروژه نفرین‌شده «DOOM 4»: وقتی پادشاه شوترها قرار بود کپی «Call of Duty» باشد

این افشاگری‌های تازه، مهر تأییدی بر شایعات قدیمی است که این پروژه را «Call of Doom» می‌نامیدند. در آن دوران (حدود سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱)، تب بازی‌های نظامی سینمایی مثل Call of Duty جهان گیم را فرا گرفته بود و به نظر می‌رسد id Software نیز تحت فشار برای همگام‌سازی خود با این ترند بوده است. تصاویر نشان می‌دهند که تمرکز بازی بر روایتِ سینمایی، وحشتِ بقا و درگیری‌های نظامی روی زمین بوده است. اگرچه کارگردانی هنری این تصاویر به خودی خود تحسین‌برانگیز و زیباست و نشان‌دهنده استعداد هنرمندان استودیو است، اما دیدن آن‌ها حسی از بیگانگی را به طرفداران قدیمی منتقل می‌کند. این پروژه در نهایت در سال ۲۰۱۱ کاملاً لغو شد تا تیم سازنده با یک "ریست" کامل، شاهکار ۲۰۱۶ را خلق کنند؛ تصمیمی که حالا با دیدن این تصاویر، بیش از پیش هوشمندانه به نظر می‌رسد.

Game Rant

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست