هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، در تازهترین اقدام خود، تصویبنامه قبلی دولت درباره تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی را اصلاح کرد. بر این اساس، تعرفههای ترجیحی ۴ و ۱۵ درصدی از جدول مصوبه حذف و تعرفه ۱۰۰ درصدی جایگزین آنها شده است.
به گزارش پلازا و به نقل از تسنیم، این اصلاحیه در جلسه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ هیئت وزیران به تصویب رسیده و توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شده است.
علت اصلاح؛ مغایرت با قانون بودجه
بررسی نامه رئیس مجلس به رئیسجمهور (مورخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۵) نشان میدهد که بخشی از تصویبنامه قبلی هیئت وزیران با قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مغایرت داشته است.
در متن قانون بودجه صراحتاً آمده است: «برای هر ایرانی در سال ۱۴۰۴ یک دستگاه خودرو، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ صد درصد حقوق ورودی مجاز است.» بنابراین، تعیین تعرفههای ۴ و ۱۵ درصدی در آییننامه اجرایی دولت، خلاف حکم صریح قانون تشخیص داده شده است.
تأثیر بر واردات خودروهای پاک
این اصلاحیه صرفاً مربوط به مسیر واردات ویژه ایرانیان خارج از کشور (بدون انتقال ارز) است و به معنای حذف کامل مشوقهای واردات خودروهای برقی در تمام روشهای وارداتی نیست. با این حال، فعالان بازار معتقدند افزایش تعرفه از ۴ یا ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد، جذابیت واردات خودروهای برقی و هیبریدی از این مسیر خاص را به شکل محسوسی کاهش خواهد داد و تأثیر قابل توجهی بر قیمت تمامشده خودرو خواهد داشت.
