داستان پرحاشیه تردد خودروهای مناطق آزاد تجاری-صنعتی در سرزمین اصلی به فصل جدیدی رسیده است. بر اساس جدول الزامات منابع در قانون بودجه سال ۱۴۰۵، دولت بالاخره نرخ عوارض تبدیل پلاک این خودروها را به «پلاک ملی» تعیین کرد؛ تصمیمی که با توجه به شاخصهای اقتصادی جدید، تغییرات مهمی را برای مالکان این خودروها رقم خواهد زد.
عوارض؛ معادل حقوق ورودی سال ۱۴۰۴
به گزارش پلازا و نقل از تسنیم، تمام خودروهایی که تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد مناطق آزاد شدهاند، برای دریافت پلاک ملی باید عوارضی معادل «حقوق ورودی خودروی مشابه در سال ۱۴۰۴» پرداخت کنند. این شفافسازی، پایانبخش سالها ابهام و اختلافنظر در نحوه محاسبه هزینههای قانونی برای ورود خودروهای مناطق آزاد به جادههای سرزمین اصلی است.
سد بزرگ؛ عوارض ۱۰۰ درصدی
نکته قابل توجه که باید مد نظر مالکان قرار بگیرد، نرخ حقوق ورودی خودروها در سال ۱۴۰۴ است که برابر با ۱۰۰ درصد تعیین شده است. این بدان معناست که برای دریافت مجوز تردد در سرزمین اصلی، مالکان باید رقمی قابلتوجه را به عنوان عوارض پرداخت کنند که مستقیماً به نوع خودرو، حجم موتور و ارزش گمرکی آن بستگی دارد.
چرا دولت این مسیر را انتخاب کرد؟
این تصمیم دو هدف اصلی را دنبال میکند:
۱. تقویت درآمدهای عمومی: استفاده از این منبع مالی در بودجه ۱۴۰۵ برای دولت اهمیت ویژهای دارد.
۲. تعیین تکلیف خودروهای بلاتکلیف: خودروهایی که در سالهای اخیر در مناطق آزاد «حبس» شده بودند، حالا فرصت قانونی برای ورود به بازار و جادههای سراسر کشور را پیدا کردهاند، هرچند این مجوز با هزینه نسبتاً سنگینی همراه است.
آیا این تصمیم به نفع بازار خودرو است؟
اگرچه این اقدام گام مثبتی برای شفافیت قانونی است، اما با توجه به حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که هزینه تمامشده برای دریافت پلاک ملی بسیار بالا خواهد بود. این موضوع احتمالاً باعث میشود تنها بخش خاصی از خودروهای مناطق آزاد (مدلهای لوکس یا خاص) صرفه اقتصادی برای تبدیل پلاک داشته باشند.
نظر شما چیست؟ با توجه به عوارض ۱۰۰ درصدی، آیا تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی با این فرمول جدید صرفه اقتصادی دارد؟ اگر سؤالی در مورد جزئیات این ابلاغیه دارید، بپرسید تا در صورت انتشار اطلاعات تکمیلی، آن را بررسی کنیم.
