آیکون برنامه جمینای با آیکون رنگارنگ گوگل همرنگ شد
گوگل بهتازگی آیکون اپلیکیشن هوش مصنوعی خود با نام Gemini را در صفحهی Play Store و حساب رسمی خود در شبکهی X تغییر داد. در این بهروزرسانی، ستارهای که قبلاً با تم آبی و بنفش طراحی شده بود، جای خود را به ستارهای رنگینکمانی داد تا هماهنگی ظاهری بیشتری با دیگر برنامههای گوگل، از جیمیل و کروم گرفته تا داکس و شیتس، داشته باشد.
تا به امروز، آیکون جمینای با رنگهای آبی و بنفش، ظاهری متمایز و در عین حال «غیرگوگلی» داشت؛ نشانهای از تأخیر گوگل در پذیرش کامل موج AI که از زمان عرضهی ChatGPT آغاز شد. از آن زمان تاکنون اما گوگل ضمن ادغام هوش مصنوعی در جستوجو، مپس، دستیار هوشمند و دیگر سرویسها، راحتی بیشتری در ارائهی محصولات مبتنی بر AI پیدا کرده است و اکنون با رنگآمیزی دوبارهی جمینای نشان میدهد که این اپلیکیشن نیز بخشی جداییناپذیر از اکوسیستم گوگل است. پالت رنگی جدید، که از آبی به تدریج به قرمز، زرد و سبز محو میشود، به سبک تغییر لوگوی «G» این شرکت در اردیبهشت ۱۴۰۴ (می ۲۰۲۵) شباهت دارد. آن زمان گوگل با انتقال از رنگهای جامد به گرادیان ملایم، هویت بصریاش را بهروز کرد.
البته کاربران نباید منتظر تغییر عملکرد یا قابلیتهای جمینای باشند؛ این صرفاً یک تحول ظاهری است و هیچ ویژگی جدیدی به برنامه افزوده نمیشود. فعلا این آیکون در فروشگاه پلیاستور و حساب X اپلیکیشن نشان داده میشود، اما در Favicon وبسایت رسمی و آیکون نصبشده روی دستگاههای اندرویدی هنوز نسخهی قدیمی قابل مشاهده است. طبق اعلام برخی منابع، بهروزرسانی کامل در «روزها یا هفتههای آینده» برای همهی پلتفرمها و نقاط تماس با کاربر منتشر خواهد شد. این گام آخرین نمونه از تلاشهای گوگل برای یکپارچهسازی هویت بصری محصولات مختلفش است؛ اقدامی که به کاربران کمک میکند در محیط کاری یا شخصی خود تصویر منسجمتری از مجموعهی ابزارهای گوگل داشته باشند. در دنیای امروز که رقابت میان غولهای تکنولوژی برای تصاحب توجه کاربر به اوج خود رسیده، هماهنگی تصویری میتواند تأثیر زیادی در جلب اعتماد مخاطبان داشته باشد.
با تغییر آیکون جمینای به نسخهای رنگینکمانی، گوگل یک بار دیگر نشان داد که در حال نهاییکردن ادغام هوش مصنوعی در مجموعهی محصولاتش است. این بهروزرسانی صرفاً جنبهی ظاهری دارد و تجربهی کاربری را دستنخورده باقی میگذارد، اما به هماهنگی هویت بصری بین سرویسهای گوگل کمک شایانی میکند و گواهی بر تمرکز این شرکت بر یکپارچگی برند است.