در حالی که سال ۲۰۲۵ رو به پایان است و بحثهای پیرامون بهترین بازیهای سال همچنان داغ است، دانیل واورا (Daniel Vávra)، کارگردان بازی موفق Kingdom Come: Deliverance 2، با اظهارات تندی وارد جنجال ادامهدار هوش مصنوعی شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که سون وینکه، رئیس استودیوی لاریان (سازنده Baldur's Gate 3)، به دلیل استفاده تیمش از هوش مصنوعی برای خلق کانسپتآرتها مورد انتقاد شدید کاربران قرار گرفت. اکنون واورا در توییتر به دفاع از همکار خود برخاسته و واکنشهای منفی علیه وینکه را «هیستری هوش مصنوعی» نامیده است.
واورا در یک رشته توییت تحلیلی، مخالفان فعلی هوش مصنوعی را با «لادایتها» (کارگران نساجی قرن نوزدهم که ماشینهای بخار را خرد میکردند) مقایسه کرد. او استدلال کرد که مقاومت در برابر آیندهای که با هوش مصنوعی گره خورده، مانند مقاومت در برابر استفاده از چرخ خیاطی در صنعت پارچه است؛ تلاشی که محکوم به شکست است. اگرچه واورا تأکید کرد که شخصاً طرفدار آثار هنری خلق شده توسط AI نیست، اما معتقد است که برای تیمهای کوچکتر که میخواهند بازیهای بزرگ و جاهطلبانه بسازند، این فناوری یک ضرورت اجتنابناپذیر است تا بتوانند در زمان صرفهجویی کنند.
این اظهار نظر از سوی کارگردان یکی از مهمترین عناوین سال ۲۰۲۵، نشان میدهد که علیرغم مخالفتهای شدید عمومی و نگرانی هنرمندان، رهبران فنی صنعت بازی مسیر خود را انتخاب کردهاند. واورا با صراحت اعلام کرد که ایدههایش همیشه بیشتر از زمانِ در دسترسش هستند و هوش مصنوعی راهی برای پر کردن این خلاء است. این موضعگیری در روزهای پایانی سال، بار دیگر شکاف میان توسعهدهندگان (که به دنبال کارایی هستند) و گیمرها (که نگران اصالت هنر هستند) را برجسته کرد.
Game Rant / Twitter
