آگهیهای مبتنی بر هوش مصنوعی در نتفلیکس و یوتیوب؛ کابوس کاربران ارزانترین اشتراکها
این هفته در رویداد Upfront، نتفلیکس از برنامهاش برای عرضه آگهیهای میان برنامهای تعاملی و آگهیهای «وقفهای» در سال ۲۰۲۶ خبر داد. اما منظور از «تولیدشده توسط هوش مصنوعی» چیست؟ متأسفانه، همانقدر ناامیدکننده است که تصور میکردید. نتفلیکس توضیح داد که این آگهیها با استفاده از هوش مصنوعی مولد، تبلیغکننده و دنیای سریال یا فیلم در حال پخش را در لحظه با هم ترکیب میکنند، طوری که پیام تبلیغاتی در ساختار اثر ادغام شود. در نتیجه، بهزودی شاهد خواهید بود که آگهیهای میان برنامهای چنان در دل داستان جای بگیرند که انگار بخشی جداییناپذیر از خود محتوا هستند و آگاهانه نظر شما را به پیام تبلیغاتی جلب کنند.
نتفلیکس مطمئن است که کاربرانی که از اشتراک ارزان این سرویس با تبلیغ استفاده میکنند، این موضوع را تحمل خواهند کرد؛ چرا که بهگفتهی اِیمی رینهارد، رئیس بخش تبلیغات نتفلیکس، «کاربران ما همانقدر به آگهیهای میان برنامهای توجه میکنند که به سریالها و فیلمها.» از سوی دیگر، تقویت درآمد برای نتفلیکس بیدلیل نیست: اشتراک ارزانتر با تبلیغات اخیراً به ۹۴ میلیون کاربر ماهانه رسیده است؛ عددی بیش از دو برابر همین بازهی زمانی پارسال.
در همین هفته، در رویداد Brandcast یوتیوب نیز از روشی با نام «نقاط اوج» (Peak Points) پرده برداشته شد. این قابلیت که از هوش مصنوعی گوگل جمینای بهره میبرد، لحظات احساسی یا مهم ویدئو را شناسایی میکند و درست پس از آن نقطه، آگهی را به نمایش میگذارد؛ لحظهای که مخاطب نسبت به تبلیغ آسیبپذیرتر است. اگرچه نمونهٔ نمایششده در این رویداد، بعد از یک پیشنهاد ازدواج پخش شد نه حین آن، ولی ماهیت این کار اتفاقاً همین است که با انتخاب هوشمندانهٔ لحظهی مناسب، توجه شما را در حساسترین وضعیت جلب کند. زمان عرضه رسمی این ویژگی هنوز مشخص نیست، اما بهنظر میرسد قبل از تبلیغات تعاملی نتفلیکس منتشر خواهد شد. یوتیوب همچنین پیش از این، آگهیهای «وقفهای» در حالت مکث را آزمایش کرده تا کاربران را به خرید YouTube Premium ترغیب کند.