هشتاد و سومین دوره جوایز گلدن گلوب با اعلام نامزدها در ۸ دسامبر ۲۰۲۵، تصویر جدیدی از سلسله مراتب قدرت در تلویزیون را ترسیم کرد؛ تصویری که در آن جایی برای نوستالژی دهه ۸۰ و هیولاهای «دنیای وارونه» (Upside Down) وجود نداشت. فصل نهایی «Stranger Things» که قرار است در روز سال نو ۲۰۲۶ با اپیزودی تحت عنوان «پایان» (The Finale) به سرانجام برسد، در رقابت با موج جدیدی از درامهای تلویزیونی کاملاً محو شد. این نادیده گرفته شدن (Snub)، فرصتی را فراهم کرد تا تحلیلگران به بررسی رقبایی بپردازند که جایگزین این غول قدیمی شدهاند.
لیست نامزدهای بهترین سریال درام امسال بسیار رقابتی بود. از یک سو، نتفلیکس با سریال سیاسی «The Diplomat» (دیپلمات) توانست حضور خود را حفظ کند که نشان میدهد داوران با خود پلتفرم مشکلی ندارند، بلکه محتوای «چیزهای عجیب» را نپسندیدهاند. از سوی دیگر، اچبیاو مکس با درام پزشکی جدید و تحسینشدهاش به نام «The Pitt» و فصل جدید «The White Lotus» (نیلوفر سفید) قدرتنمایی کرد. اپل تیوی پلاس نیز با سه عنوان قدرتمند شامل «Severance» (تفکیک)، «Slow Horses» (اسبهای آرام) و سریال جدید «Pluribus» بیشترین سهم را در تغییر ذائقه داوران داشت. این ترکیب نشان میدهد که تمایل گلدن گلوب به سمت داستانهای پیچیدهی روانشناختی، سیاسی و اجتماعی چرخیده است و فانتزیهای نوجوانانه، هرچند خوشساخت، دیگر اولویت آنها نیستند.
این "Shut out" (حذف کامل) در حالی رخ میدهد که طرفداران انتظار داشتند حداقل به پاس یک دهه تأثیرگذاری فرهنگی، نوعی ادای احترام به این سریال صورت گیرد. اما گلدن گلوب نشان داد که رویکردی بیرحمانه و مبتنی بر "حال" دارد و نه "گذشته". دیک کلارک پروداکشنز (تولیدکننده مراسم) و رایدهندگان جدید که پس از اصلاحات ساختاری به این سازمان پیوستهاند، ظاهراً معیارهای سختگیرانهتری دارند. اکنون تنها امید باقیمانده برای برادران دافر و تیم سازنده، مراسم «امی» سال آینده است؛ جایی که دستهبندیهای فنی متعدد میتواند مرهمی بر زخمهای ناشی از بیتوجهی گلدن گلوب باشد. اما تا آن زمان، واقعیت تلخ این است: بزرگترین سریال نتفلیکس، بدون لمس گوی طلایی به کار خود پایان داد.
The Hollywood Reporter
