تبلیغات بیشتر در واتساپ؛ درآمدزایی متا از محبوب‌ترین پیام‌رسان دنیا

تیم پلازا - انتشار: 28 خرداد 1404 14:26
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
-

واتساپ، پیام‌رسان محبوب تحت مالکیت شرکت متا، در حال آغاز یک تغییر بزرگ است: نمایش تبلیغات بیشتر در بخش‌های خاصی از اپلیکیشن. این تغییرات که به‌صورت جهانی عرضه خواهد شد، شامل سه قابلیت تبلیغاتی جدید است که به گفته واتساپ، به‌هیچ‌وجه به محتوای چت‌های شخصی کاربران دست نخواهد زد.

تبلیغات کجا نمایش داده می‌شوند؟

تبلیغات جدید در بخش «به‌روزرسانی‌ها» (Updates) که در نوار پایین اپلیکیشن قرار دارد، نمایش داده می‌شوند. این بخش از چت‌های خصوصی جداست و شامل کانال‌ها، وضعیت‌ها (Status) و دیگر محتواهای عمومی است. واتساپ تأکید کرده که چت‌های رمزگذاری‌شده کاربران به هیچ عنوان برای هدف‌گذاری تبلیغاتی استفاده نمی‌شوند.

چه اطلاعاتی برای هدف‌گذاری استفاده می‌شود؟

واتساپ برای نمایش تبلیغات مناسب، از داده‌هایی مانند:

  • کشور و شهر کاربران

  • زبان کاربر

  • نحوه تعامل با دیگر تبلیغات

  • کانال‌هایی که دنبال می‌کنند
    استفاده می‌کند.

اما اگر کاربری حساب واتساپ خود را با فیسبوک یا اینستاگرام لینک کرده باشد، تبلیغات به‌صورت شخصی‌سازی‌شده‌تری نمایش داده خواهند شد.

کسب‌وکارها چه مزایایی خواهند داشت؟

کسب‌وکارهایی که کانال دارند، می‌توانند با پرداخت هزینه، تبلیغات خود را در بخش Updates نمایش دهند تا دنبال‌کنندگان بیشتری جذب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای دسترسی به محتوای ویژه، از کاربران حق اشتراک دریافت کنند.
واتساپ نیز ۱۰٪ از این مبلغ اشتراک را به‌عنوان کمیسیون دریافت خواهد کرد، علاوه بر هزینه‌هایی که ممکن است توسط فروشگاه‌های اپلیکیشن (App Store یا Google Play) لحاظ شود.

همچنین برندها می‌توانند تبلیغات خود را در قالب Status (مشابه استوری اینستاگرام) منتشر کنند که در صورت کلیک، کاربر را به چت مستقیم هدایت می‌کند.

واکنش‌ها و نگرانی‌ها

مت ناوارا، تحلیل‌گر رسانه‌های اجتماعی، این اقدام متا را «گام اولیه برای درآمدزایی گسترده از واتساپ» می‌داند. با این حال هشدار می‌دهد که اگر واتساپ بیش از حد به فیسبوک شبیه شود، ممکن است با واکنش منفی روبه‌رو شود، مخصوصاً در بازارهایی مثل بریتانیا و اروپا که کاربران واتساپ را صرفاً به‌عنوان یک پیام‌رسان ساده می‌شناسند.

«اگر حس کنند که واتساپ شلوغ و تبلیغاتی شده، ممکنه اعتمادشون رو از دست بدن یا حتی از اپ خارج بشن.»

پاسخ واتساپ به نگرانی‌ها

ویل کثکارت، مدیرعامل واتساپ، تأکید کرده:

«این تغییرات هیچ اثری روی اینباکس شما نخواهد داشت. اگر فقط از واتساپ برای پیام دادن استفاده می‌کنید، هیچ تبلیغی نخواهید دید.»

او افزود که در حال حاضر، بخش Updates در کشورهایی مثل بریتانیا چندان محبوب نیست، اما در دیگر مناطق کاربرد بیشتری دارد و به بازخوردها توجه خواهند کرد.

در واکنش به انتقادها درباره ابزار جدید هوش مصنوعی متا (Meta AI) که به‌صورت دکمه‌ای دائمی در واتساپ افزوده شده و قابل حذف نیست، کثکارت گفت که بسیاری از قابلیت‌های واتساپ دائمی هستند:

«شما نمی‌تونید دکمه کانال‌ها، دکمه تماس یا دکمه آپدیت‌ها رو هم پاک کنید. ما نمی‌خواهیم واتساپ پر از تنظیمات پیچیده باشه.»

با بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان، واتساپ حالا در مسیر تبدیل شدن به یک پلتفرم تجاری تمام‌عیار قرار گرفته است — مسیری که اگر به درستی طی نشود، می‌تواند تجربه کاربر و اعتماد عمومی را تهدید کند.

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست