بررسی هواوی میت 10 : سلاح پیشرفته‌ی کمپانی چینی برای به زیر کشیدن اپل!

هواوی میت 10
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تلفن های هوشمند سری Mate هواوی به داشتن عمر باتری طولانی و صفحه نمایش بزرگ شهره هستند و هواوی میت 10 (Huawei Mate 10) یکی از دو پرچمدار جدید این کمپانی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما قابلیت های این گوشی رده بالا به همین جا ختم نمی گردد. سخت افزار قدرتمند، طراحی مجذوب کننده، جدیدترین نسخه اندروید و یک واحد پردازشی جدید همگی معرف پرچمداری حقیقی و پر مدعا هستند. در واقع کمپانی چینی، میت 10 و هم قطارش میت 10 پرو را با یک هدف مشخص تولید کرده است: رقابت با مدل های 2018 آیفون و بلند شدن روی دست اپل. بر اساس آمار ارائه شده در سه ماهه سوم سال 2017 همچنان سامسونگ با اختلاف زیاد بر جایگاه اول بزرگترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند تکیه زده و در رتبه های دوم و سوم، اپل و هواوی شانه به شانه پیش می‌روند. هواوی امیدوار است بتواند به مدد این پرچمداران جدید سهم فروش خود به ویژه در بازار آمریکای شمالی را افزایش داده و سرانجام اپل را به زیر بکشد. اما آیا میت 10 یارای رقابت با سایر پرچمداران قدرتمند بازار را دارد؟ در ادامه با بررسی همه جانبه ی این تلفن هوشمند همراه ما باشید.

طراحی

 هوای در طراحی میت 10 رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و به جای بدنه تمام فلزی، اینبار بدنه تمام شیشه ای را برای پرچمدارش در نظر گرفته است. همچنین با انحنایی که به کناره های دستگاه داده سبب شده در دست گرفتن این گوشی بزرگ و تقریباً 6 اینچی راحت تر از مدل‌های پیشین باشد. اما چیزی که در اولین نگاه به این گوشی جلب توجه می‌کند صفحه نمایش لبه تا لبه ی آن موسوم به FullView با نسبت تصویر 9 : 16 است که با گوریلا گلس محافظت می شود. در زیر صفحه نمایش، کلید هومِ یکپارچه شده با حسگر اثر انگشت قرار گرفته که در خواندن اثر انگشت دقت و سرعت بی نظیری را ارائه می دهد، بطوریکه حتی پیش از تماس کامل انگشت قادر به شناسایی کاربر است. رنگ قسمت فوقانی پنل پشتی اندکی متفاوت از سایر بخش‌ها بوده و از دوربین دوگانه و فلش‌های LED دستگاه میزبانی می‌کند. یکی از امکانات اضافه‌ی میت 10 نسبت به میت 10 پرو که قطعاً مورد پسند بسیاری از کاربران خواهد بود وجود جک 3.5 میلیمتری هدفون است که در لبه ی بالایی و کنار فرستنده اینفرارد واقع شده، اما در عوض این گوشی کاملاً ضد آب نیست و با توجه به برخورداری از استاندارد IP53 تنها در برابر پاشیدن قطرات اندک آب ایمن خواهد بود. دو شکاف سیم کارت نانو که البته از یکی می‌توان جهت قرار دادن کارت حافظه microSD استفاده کرد در سمت چپ، کلیدهای ولوم و پاور در سمت راست و درگاه USB-C نیز در لبه پایینی دستگاه تعبیه شده اند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.9 اینچی هواوی میت 10 دارای پنل IPS LCD با رزولوشن 1440p و تراکم پیکسلی 499ppi است. این رقم حتی از رزولوشن صفحه نمایش “هواوی میت 10 پرو” با تراکم 402 پیکسل در هر اینچ نیز بیشتر است و یکی از نقاط قوت میت 10 به شمار می‌رود.

در این صفحه نمایش از ماتریس PenTile RGBW با یک ساب پیکسل اضافه استفاده شده که در عین مصرف انرژی کمتر امکان دستیابی به روشنایی بیشتر نسبت به پنل های مرسوم LCD کوآد اچ دی را فراهم می‌کند.

صفحه نمایش میت 10 را می‌توان در دو حالت نرمال (با روشنایی 415 الی 630 نیت) و یا شفاف (با روشنایی 430 الی 670 نیت) تنظیم کرد بنابراین هنگام استفاده از آن زیر نور آفتاب مشکلی را احساس نخواهید کرد. همچنین صفحه نمایش این گوشی از استاندارد HDR 10 نیز پشتیبانی می‌کند و قادر به نمایش چنین ویدئوهایی که امروزه بیشتر نیز یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند است.

عمر باتری

هوای میت 10 نسبت به مدل های پیشین این سری دستخوش تغییرات فراوانی شده اما عمر طولانی باتری را از آن‌ها به ارث برده است. ظرفیت باتری این گوشی 4000 میلی آمپر ساعت است و شارژ آن در تست gsmarena نزدیک به 25 ساعت در حالت مکالمه، بیش از 12 ساعت در هنگام وبگردی و حدود 10.5 ساعت در حالت پخش ویدئو دوام آورده است.

میت 10 از فناوری شارژ سریع اختصاصی هواوی موسوم به SuperChage نیز پشتیبانی می‌کند و از این طریق می‌توان طی مدت نیم ساعت بدون داغ کردن دستگاه، شارژ باتری را به 58% رساند.

اتصالات

هواوی میت 10 از شبکه ارتباطی 4G پشتیبانی می‌کند و با توجه به برخورداری از مودم Cat. 18 LTE در حد  تئوری سرعت دانلود 1.2 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 150 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد که البته تجربه چنین سرعت شگرفی در شرایط واقعی برایتان محقق نخواهد شد. پشتیبانی از وای-فای، بلوتوث نسخه 4.2، NFC و سیستم رهیاب ماهوارهای از دیگر امکانات آن به شمار می‌روند. همانطور که گفته شد این گوشی دارای جک 3.5 میلیمتری هدفون و درگاه USB تایپ C نیز هست و از DisplayPort ورژن 1.2 برای اتصال به تلویزیون هم پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار

رابط کاربری EMUI در هواوی میت 10 با یک جهش ناگهانی از نسخه 5.1 به نسخه 8 ارتقاء یافته تا با اندروید اوریو سازگار شود. EMUI 8 به لطف تراشه قدرتمند کایرین 970 چندین قابلیت جدید از جمله یادگیری ماشینی را وارد این پرچمدار هواوی کرده است و بدین ترتیب دستگاهی هوشمند به معنای واقعی خواهید داشت که مثلا با تاریک شدن هوا پیشنهاد فعالسازی فیلتر Blue Light را به شما خواهد داد.

دیگر قابلیت جدید EMUI 8 حالتی موسوم به Projection است که با اتصال گوشی به یک نمایشگر خارجی (از طریق کابل HDMI به USB-C) فعال شده و رابط کاربری دسکتاپ مانندی را ارائه می‌کند، مشابه آنچه که در گلکسی S8 با کمک داک سامسونگ Dex اتفاق می افتد.

همانگونه که از رابط کاربری EMUI انتظار داریم نسخه هشتم آن نیز بسیار غنی از تم های مختلف است. همچنین باید به اپلیکیشن Power Manager نیز اشاره کرد که امکانات مدیریتی گسترده ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما امنیت همواره یکی از دغدغه های هواوی بوده و به همین دلیل این کمپانی علاوه بر گنجاندن  آنتی ویروس Avast در میت 10 متعهد شده که بطور پیوسته پچ های امنیتی را در دسترس کاربران قرار دهد.

تراشه و حافظه

تراشه جدید کایرین 970 چند ماه قبل در نمایشگاه IFA معرفی شد اما برای اولین بار در هواوی میت 10 و میت 10 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. این تراشه که ساخته و پرداخته شاخه HiSilicon هواوی است با فناوری ساخت 10 نانومتری توسعه یافته و با توجه به برخورداری از پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای و 5.5 میلیارد ترانزیستور در ناحیه‌ای به مساحت یک سانتی‌متر مربع، عملکرد سریع تر را به همراه مصرف بهینه تر انرژی ارائه می‌کند. اما بارزه اصلی آن افزایش 25 درصدی سرعت CPU و یا حتی افزایش چهار برابری قدرت GPU نیست بلکه واحد جدیدی است که NPU یا واحد پردازش عصبی نام دارد و موجب سرعت بخشیدن به عملکردهای مرتبط با هوش مصنوعی در دستگاه (از جمله شناسایی یک عکس خاص از بین هزاران عکس) می‌شود.

نتایج ثبت شده توسط میت 10 در بنچمارک های مطرح نیز موید این نکته است که سرانجام هواوی موفق به ساخت تراشه‌ای شده که توان رقابت با رقبا را دارد. بر خلاف مدل‌های پیشین، کایرین 970 یکی از بهترین GPU ها را داراست و هواوی میت 10 به لطف بهره‌مندی از این تراشه تجربه کاربری لذتبخشی را برایتان رقم خواهد زد.

همچنین این گوشی دارای حافظه رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی است که از این مقدار حدود 50 گیگبایت در اختیار کاربر قرار می گیرد. البته هواوی میت 10 از کارت حافظه تا سقف 256 گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند و از این طریق می‌توان فضای ذخیره سازی آن را افزایش داد.

  • نتایج تست عملکرد تک هسته و چند هسته‌ای پردازنده مرکزی در بنچمارک GeekBench

  • نتایج تست بنچمارک GFX ، متمرکز روی عملکرد پردازنده گرافیکی

  • نتایج تست بنچمارک Antutu که روی قدرت پردازش محتواهای سه بعدی و سرعت رم و پردازنده متمرکز است

قابلیت های صوتی

اگرچه هواوی میت 10 فاقد اسپیکرهای استریو همانند آنچه که در پیکسل XL 2 یافت می‌شود است اما اسپیکر مکالمه‌ی این گوشی به کمک درایور اصلی تعبیه شده در لبه پایینی می آید و منجر به بلندتر شنیده شدن صدای خروجی می‌شود. در تست های صورت گرفته نیز امتیاز کلی اسپیکرهای این دستگاه به مراتب بهتر از پرچمدارانی چون LG V30، گلکسی S8 پلاس، گلکسی نوت 8  و سونی اکسپریا XZ1، سنجیده شده است.

همچنین در اپلیکیشن Music هواوی میت 10 امکان فعالسازی افکت های صوتی Histen و استفاده از اکولایزر و نیز صداهای سه بعدی وجود دارد که تجربه خوشایندی را برای علاقمندان به موسیقی رقم خواهد زد.

دوربین

هواوی در همکاری با کمپانی آلمانی لایکا دوربین دوگانه‌ای را برای این پرچمدار خود تدارک دیده که با پیشرفت‌های فراوانی نسبت به هواوی میت 9 همراه شده است. این دوربین دوگانه همانند گذشته دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی رنگی و یک سنسور 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید است اما تفاوت اصلی به لنزهای رده بالای SUMMILUX-H لایکا با گشودگی دیافراگم f/1.6 مربوط می‌شود. همچنین به لطف تراشه کایرین 970 و واحد پردازش عصبی آن بسته به پارامترهای محیطی، تنظیمات اتوماتیکی صورت می‌گیرد که منجر به شناسایی دقیق سوژه، کاهش نویز و عکسبرداری با کیفیت‌تر در شرایط نوری نامناسب می‌شود. امکان زوم دوبرابر بدون افت کیفیت و فیلمبرداری با کیفیت 4K از دیگر امکانات قابل ذکر این دوربین به شمار می‌روند. البته لرزشگیر دیجیتال هنگام ضبط ویدئو تا رزولوشن فول HD و نرخ 30 فریم بر ثانیه را پوشش می‌دهد و امکان استفاده از این قابلیت در رزولوشن 4K وجود ندارد. در وصف کیفیت این دوربین همین بس که بر اساس بررسی وبسایت معتبر DxOMark هواوی میت 10 پرو که دوربینی مشابه هوای میت 10 دارد با کسب امتیاز کلی 97 (هم ردیف با آیفون 10) پس از گوگل پیکسل 2 و بالاتر از رقبایی چون آیفون 8 و 8 پلاس، گلکسی نوت 8 و HTC U11 حائز رتبه دوم در بین تلفن های هوشمند شده است.

همچنین دوربین جلویی این گوشی دارای یک سنسور 8 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.0 است که عکس‌ها و تصاویر سلفی راضی کننده‌ای را ثبت و ضبط می‌کند.

جمع بندی

هواوی میت 10 یک تلفن هوشمند خوش دست با طراحی زیبا و سخت افزاری قدرتمند است که به معنای واقعی کلمه در نقش یک پرچمدار ظاهر شده است. صفحه نمایش لبه تا لبه که به مُد این روزهای بازار موبایل تبدیل شده، دوربین دوگانه‌ی بسیار با کیفیت، هوش مصنوعی بی‌مانند به واسطه ی واحد پردازش عصبی  و قیمت 700 یورویی که در قیاس با برخی پرچمداران کنونی چندان هم بالا نیست از مهمترین دلایل احتمالی جذب مشتریان به سوی این پرچمدار تلقی می‌شوند.

اما مواردی چون غریب بودن رابط کاربری EMUI برای بسیاری از کاربران اندروید، عدم پشتیبانی هواوی میت 10 از شارژ بی سیم و عدم مقاومت کافی آن در برابر آب را می‌توان عواملی بازدارنده در راه خرید این گوشی توسط مشتریان مشکل پسند پنداشت.

هواوی میت 10 تهیه شده در پلازا

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402