الکامپ به پایان رسید؛ نگاهی به مهمترین رویدادهای این نمایشگاه

الکامپ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ امسال برخلاف پیش بینی‌ها، بسیار پر شورتر از سال‌های قبل و با حضور گسترده کسب و کارهای نوپا برگزار شد و شاهد رویدادهای جالبی بود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

الکامپ

بزرگترین گردهمایی تجاری کشور در زمینه تولید و عرضه محصولات الکترونیکی و کامپیوتری همه ساله در بستر نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شود و با حضور چشمگیر فعالین این عرصه همراه است. امسال نیز نمایشگاه الکامپ از تاریخ ششم مرداد با حضور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان این حوزه با شعار «اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی» آغاز شد و تا نهم مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران ادامه داشت. درنتیجه فرصتی را برای دست اندرکاران فراهم کرد تا آخرین دستاوردهای فناورانه خود را معرفی نمایند و در سایه آن بتوانند از فرصت‌های بی‌نظیری که برای تبادل نظر و مذاکره فراهم شده بود، استفاده کنند. درواقع این چنین نمایشگاه‌هایی پلی بین حوزه تکنولوژی و صنعت خلق می‌کنند که در نتیجه باعث تحرک بخشیدن به سمت صنعتی سازی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و صادرات دانش به شرکت‌های خارجی برای پیشبرد اهداف و ایده‌های نو خواهد شد. در ادامه شما را دعوت می‌کنیم تا با هم مروری بر مهم‌ترین رویدادهای الکامپ امسال داشته باشیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نگاهی به الکامپ 97

استارت آپ ها حوزه فناوری

جذب سرمایه‌گذار برای استارت آپ‌ها در زمینه فناوری اطلاعات

ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یکی از مهره‌های اصلی در تامین و جذب سرمایه‌گذار در الکامپ امسال محسوب می‌شد که در جهت حمایت از استارت آپ‌‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات توانست اقدامات قابل توجهی را انجام دهد. درواقع این ستاد با دعوت از سرمایه‌گذاران این عرصه، بستر مناسبی را برای استارت آپ‌های بومی فراهم کرد تا آن‌ها بتوانند به ارائه و معرفی ایده‌های فناورانه خود بپردازند. در نتیجه این حرکت رو به جلو و جدید در نمایشگاه الکامپ امسال در خلال شناسایی ایده‌های برتر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن‌ها تقدیر نیز به عمل آمد.

 

استارت آپ

رشد چشمگیر استارت آپ‌ها در ایران

در سال‌های اخیر استارت آپ‌ها سهم بسیار بزرگی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در این راستا چند سالی است، کشور ما نیز توانسته شاهد حضور خوب و فعال این چنین کسب و کارهایی باشد که بر اساس یک ایده شکل گرفته‌اند. در این میان طبق آخرین آمار می‌تواند گفت که در کشور ما 350 هزار کسب و کار استارت آپی فعالیت می‌کنند که البته قریب به اتفاق همه آن‌ها سرمایه اندک و نیروی کار محدودی دارند. با این حساب نمایشگاه‌هایی مانند الکامپ فرصت خوبی را پیش روی چنین کسب و کارهای نوپا قرار خواهد داد. در این راستا در الکامپ امسال شاهد رشد بی‌نظیری از حضور استارت آپ‌های متنوع در حوزه‌های مختلف بودیم. معاون علمی فناوری رئیس جمهور در بازدیدی از نمایشگاه الکامپ امسال در زمینه این رشد چشمگیر بیان کرد: «شرکت‌هایی که خلاق هستند و ایده‌های نویی دارند مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت». او همچنین با اشاره حضور فعال شرکت‌های استارت آپی در نمایشگاه امسال ادامه داد که: «تمام تلاش‌ها برای این است که محیط مناسبی برای کسب و کار این دست از شرکت‌ها شکل بگیرد و همان‌طور که شاهد هستیم این کسب و کارهای نوپا به مانند کسب و کارهای دانش بنیان نیز در حال فعالیت بوده و رشد خواهند کرد.»

 

شبکه اجتماعی و شغل

از شبکه اجتماعی مهارت رونمایی شد

در طی روزهای برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال از «شبکه اجتماعی مهارت» نیز رونمایی شد. درواقع شبکه اجتماعی مهارت هدف‌هایی چون به اشتراک گذاری  مهارت‌های تخصصی و رزومه سازی برای کسب و کارهای مختلف را دنبال می‌کند و زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ایجاد شد. گفتنی است این شبکه اجتماعی در بستر خود امکاناتی چون به اشتراک گذاری نظرات و تجربیات کاربران در حوزه مهارت، چت و گفتگو، ایجاد کانال، گروه و همچنین بارگذاری انواع رسانه را در خود جای داده است.
آرش بهرامی مدیرکل دفتر توسعه برنامه ریزی آموزشی سازمان فنی و حرفه ای در این زمینه افزود: «کاربران شبکه اجتماعی مهارت، در این بستر می‌توانند رزومه خود را ارتقا دهند و از طریق این شبکه نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کرده و کسب و کارهای خود را نیز راه‌اندازی کنند» همچنین کاربران قادر خواهند بود از انواع فیلم‌های موجود در این شبکه به صورت VOD یا رایگان استفاده نمایند و علاوه بر این‌ها با استفاده از دوربین VR نیز به بازی مهارتی بپردازند.

 

حافظه دیجیتال

حافظه ملی دیجیتال راه‌اندازی می‌شود

دیگر رویداد بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ امسال راه‌اندازی طرحی با نام حافظه ملی دیجیتال بود و با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ رونمایی گردید. درواقع وزارت ارتباطات و سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی در راستای حفط میراث تولیدی ایرانیان و پردازش آن‌ها در محیط وب، بر آن شدند تا یک تفاهم نامه همکاری امضا کنند. براساس این تفاهم نامه، مقرر گردید که دسترسی به جدیدترین داده‌های علمی و فرهنگی کشور در سایه استفاده از سیستم دیجیتال در دسترس همه مردم و همچنین کسب و کارهای مختلف قرار بگیرد. گفتنی است این اقدام در راستای مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال بوده  و از زیرساخت‌هایی که برای شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است نیز استفاده خواهد کرد. در این راستا وزیر ارتباطات بیان کرد که بر آن هستیم تا حافظه تاریخی ایرانیان را در دسترس همگان قرار دهیم. وی همچنین دسترسی آسان به اطلاعات پژوهشی در کل کشور، افزایش دستاورد و محتوای زبان فارسی در بستر وب، ایجاد کسب و کار و فرصت‌های کاری برای استارت آپ را از اهداف این تفاهم نامه بر شمرد. در این راستا، گفتنی است که این بستر در ادامه فعالیت‌های خود گامی در جهت مکانیزاسیون خدمات دهی کتابخانه ملی خواهد بود.

 

سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت معرفی شد

سامانه جامع تجارت که از دو بخش تجارت فرامرزی و تجارت داخلی تشکیل شده است، در آخرین روز برگزاری الکامپ 24 معرفی شد. گفتنی است که در بخش تجارت فرامرزی این سامانه تمامی فرایندهای تجاری از عقد قرارداد گرفته تا ترخیص کالا از گمرک و ورود آن به چرخه تجارت کشور را در بر می‌گیرد و از طرف دیگر در بخش تجارت داخلی نیز فرایندهای انتقال مالکیت، حمل و نقل و انبار در داخل کشور را پشتیبانی خواهد کرد. همچنین در این مراسم عنوان شد که با بهره‌برداری از طرح یکپارچه‌سازی اسناد تجاری، امکان رهگیری مکانی و مالکیتی، ثبت کالا و مدیریت مجوزهای داخلی در زمینه فعالیت‌های تجاری، میسر خواهد بود. علاوه بر این، امکان اعمال سیاست‌ها و قواعد مرتبط با تجارت نیز برای کاربران فراهم می‌شود. از سوی دیگر طبق قانون مبازره با قاچاق کالا، سامانه جامع انبارداری نیز برای پوشش منظم انبارها و مراکز نگهداری کالا، شناسایی کالاهای قاچاق و مواردی از این دست آغاز به کار کرد. شایان ذکر است که مدیریت انبارها و همچنین مراکز نگهداری کالا به جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات و کوتاه کردن دست دلالان و بهینه‌سازی زنجیره لجستیک در کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد.

با این حساب الکامپ امسال با رویدادهایی که مرور کردیم به پایان رسید. جالب است بدانید در خلال این رویدادها 28 سازمان دولتی به معرفی 300 خدمت الکترونیک خود در نمایشگاه الکامپ پرداختند و حدود 30 بازی‌ساز ایرانی نیز دستاوردهای خود را در عرصه گیمینگ در این نمایشگاه معرفی و عرضه کردند. با این حال نکته‌ای که در برگی دیگر از تاریخ این نمایشگاه ملی ثبت خواهد شد حضور صندوق‌های سرمایه‌‌گذار، شتاب‌دهنده‌های استارت آپی، مراکز رشد به همراه شرکت‌های بزرگ تجاری و استارت آپ‌ها بودند که الکامپ امسال را اندکی متفاوت‌تر شکل دادند تا با وجود شرایط نابه‌سامان و بد اقتصادی، چراغ‌های این نمایشگاه و بارقه‌های امید را در دل شرکت‌های نوپا روشن نگه دارند و با نگاهی امیدوارانه‌تر حرکت رو به جلوی خود را در پیش بگیرند.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402