بررسی گوشی ال جی V40 تین کیو: یک گوشی و پنج دوربین

گوشی ال جی V40 تین کیو / LG V40 Thinq
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی جدید ال جی با عنوان V40 تین کیو به بازارهای جهانی عرضه شده است. این گوشی با دوربین اصلی سه گانه و دوربین سلفی دوگانه خود توجه بسیاری را جلب کرده است. در این مطلب به بررسی این گوشی متفاوت می‌پردازیم.

اغلب کاربران هنگام بررسی دوربین گوشی‌های هوشمند، انتظار پیشرفت‌هایی گسترده نسبت به قبل را دارند. اما واقعیت این است که هر سال شاهد پیشرفت اندکی در دوربین گوشی‌ها هستیم و این پیشرفت‌ها گاهی تنها پس از بررسی‌های فراوان مشخص می‌شود. در بیشتر مواقع، پیشرفت‌ها در حدی است که اگر گوشی خود را هر سال تعویض کنید، احتمالا پیشرفت محسوسی نسبت به گوشی قبلی خود مشاهده نخواهید کرد.

اما گوشی جدید ال جی که قیمت آن از حدود 900 دلار آغاز می‌شود از این قاعده کاملا مستثنا است. ال جی V40 تین کیو، به لطف برخورداری از یک دوربین اصلی سه گانه، پرسپکتیوها (Perspective) و میدان‌های دید متفاوتی را فراهم می‌کند و نسبت به مدل‌های پیشین یعنی V30 و G7 تین کیو (که معمولا به اختصار G7 نامیده می‌شود) برتر است. V40 تین کیو در مجموع 5 دوربین دارد: یک دروبین اصلی سه تایی در قسمت پشت و یک دوربین سلفی دو تایی در قسمت جلو. این دوربین‌ها از قابلیت‌هایی برخوردارند که دوربین گوشی‌های دیگر فاقد آن‌ها هستند و قادر به ضبط و ثبت مواردی هستند که دیگر گوشی‌ها در ضبط آن‌ها ناتوان هستند.

از سال‌ها پیش شاهد گوشی‌هایی با دوربین‌های دارای بیش از یک لنز بوده‌ایم، برخی از آن‌ها مانند گوشی‌های اپل و سامسونگ نمای نزدیک‌تری از اشیا فراهم می‌کنند، برخی نیز مانند هواوی P20 پرو از حسگرهای اضافی دوربین برای اشیای مبهم صحنه استفاده می‌کنند تا جزییات بیشتری از آن‌ها در تصاویر ثبت شود. اما پیکربندی دوربین اصلی V40 منحصر به فرد است: این دوربین از یک لنز معمولی برای عکس‌های عادی، یک لنز با زاویه خیلی باز برای ثبت تصاویر در مکان‌های باز و عریض، و برای اولین بار در گوشی‌های ال جی، از یک لنز تله فوتو برای بزرگنمایی برخوردار است. مانند این است که یک دوربین پر از لنز در گوشی خود داشته باشید. همچنین دوربین سلفی آن نیز یک لنز معمولی و یک لنز زاویه باز دارد تا بتوان از مکان‌های عریض‌تر عکسبرداری کرد.

این انعطاف‌پذیری‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند کاملا تازگی دارد و V40 را از گوشی‌های عمدتا شبیه به هم جدا می‌سازد.

نقاط قوت ال جی V40 تین کیونقاط ضعف ال جی V40 تین کیو
دوربین چندکاره و تطبیق‌پذیرطراحی شیشه‌ای آن به خراش حساس است
کارکرد سریع و سخت افزار قدرتمندکیفیت دوربین از برخی ابعاد ضعیف‌تر از رقیبان است
باتری با ماندگاری طولانیشرکت ال جی همچنان در ارائه بسته‌های به روز رسانی نرم افزاری کند است

گوشی ال جی V40 تین کیو / LG V40 Thinq

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بررسی ال جی V40 تین کیو


ویژگی‌های مهم V40 تین کیو


به جز دوربین منحصر به فرد آن، V40 ظاهری کاملا مشابه با برخی گوشی‌های دیگری که امسال عرضه شدند دارد. این گوشی طراحی و ساخت مشابهی با G7 دارد و از چارچوب آلومینیومی‌ و پنل‌های شیشه‌ای در قسمت جلو و پشت برخوردار است. این بدین معنا است که بدنه گوشی می‌تواند به آسانی دچار خراش شود. گوشی مورد استفاده در این بررسی، تنها پس از یک هفته چند خراش در قسمت پشت برداشته بود. البته این مساله مختص به گوشی‌های ال جی نیست و تقریبا همه گوشی‌های جدید به راحتی دچار خراش می‌شوند. این یکی از عوارض استفاده از بدنه‌های شیشه‌ای است و همچنان موجب نارضایتی کاربران می‌شود.

نمایشگر 6.4 اینچی گوشی ال جی V40 تین کیو ابعادی مشابه با نمایشگر سامسونگ گلکسی نوت 9 دارد. اما بریدگی بالای نمایشگر و حاشیه کوچک در قسمت پایین، باعث شده است که ابعاد V40 کمی ‌کوچک‌تر از نوت 9 باشد. همچنین وزن V40 نیز حدود 30 گرم سبک‌تر از گوشی مذکور یا آیفون 10 اس مکس است که نگه داشتن آن را در تمام طول روز راحت‌تر می‌کند. همانند نوت 9، گوشی V40 تین کیو نیز مجهز به نمایشگر اولد است که باعث می‌شود رنگ‌های غنی، رنگ‌های سیاه عمیق، و زاویه دید عالی داشته باشیم. این نمایشگر به طور مشهودی برتر از نمایشگر اولد V30 است و توقعات کاربر را کاملا برآورده می‌کند.

همچنین بخوانید :
ال جی V40 تین کیو در باطن نیز بسیار آشنا است. این گوشی مانند بسیاری دیگر از پرچمداران اندرویدی از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 845 استفاده می‌کند که با 6 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است. V40 دارای یک شکاف کارت حافظه میکرواس‌دی برای افزایش حافظه داخلی، قابلیت شارژ بی سیم، استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، و یک جک هدفون 3.5 میلیمتری است. این گوشی همچنین مجهز به یک بلندگو مشابه سیستم صوتی بوم‌باکس گوشی G7 است که به طرز تعجب آوری حجم صدای بسیار بالایی دارد و زمانی که آن را برروی میز بگذارید صدای آن حتی بلندتر نیز می‌شود. V40 تین کیو از فناوری لمسی مشابه گوشی G7 استفاده می‌کند که در نوع خود بهترین فناوری در دنیای اندروید محسوب می‌شود و تقریبا به خوبی فناوری Taptic Engine که در گوشی‌های آیفون استفاده می‌شود است. همچنین در سمت چپ گوشی یک دکمه اختصاصی برای اجرای دستیار هوشمند گوگل تعبیه شده است. این دکمه برای برخی می‌تواند مفید باشد، اما در صورت تمایل می‌تواند آن را غیرفعال کنید (متاسفانه امکان تغییر عملکرد آن وجود ندارد).

ظرفیت باتری  ال جی V40 توسط این کمپانی ارتقا بخشیده شده و به 3300 میلی آمپر ساعت رسیده است. با این باتری می‌توانید یک روز کامل از گوشی خود استفاده کنید. ظرفیت این باتری کمتر از باتری گوشی نوت 9 است، اما نسبت به گوشی G7 به طور قابل ملاحظه‌ای ماندگاری بیشتری دارد. در استفاده‌های روزانه اگر حداکثر 5 تا 6 ساعت نمایشگر گوشی را روشن نگه دارید می‌توانید یک روز کامل از آن استفاده کنید. این رقمی‌ عادی برای یک گوشی با این اندازه محسوب می‌شود.

ال جی V40 تین کیو همچنین از نظر قدرت و کارایی نیز نسبت به G7 بهبود یافته است. با اینکه پردازنده آن‌ها مشابه است، اما رابط نرم افزاری بهبود یافته آن باعث شده تا شاهد بهبود کارایی در V40 و عملکرد روان‌تر و سریع‌تر آن باشیم. افزایش حافظه رم آن نیز باعث شده برنامه‌های بیشتری بتوانند در این حافظه باقی بمانند.

رابط نرم افزاری گوشی V40 تین کیو تقریبا با گوشی G7 یکسان است و در حالی که به خوبی گوشی‌های پیکسل شرکت گوگل نمی‌شود، اما نسبت به رابط نرم افزاری گوشی‌های چند سال پیش شرکت ال جی، بسیار بهتر است. در این رابط نرم افزاری همچنین تعویض تم‌ها بسیار راحت است و در صورت تمایل می‌توانید با دانلود یک تم از فروشگاه پلی استور، محیط آن را شبیه به گوشی‌های پیکسل کنید. مشکل مهم‌تر اما ادامه ارائه دیرهنگام بروز رسانی‌ها توسط ال جی است: V40 حتی با اندروید 8.1 اوریو عرضه می‌شود که جدیدترین نسخه اندروید نیست. شرکت ال جی همچنین از ارائه یک برنامه زمان‌بندی برای ارائه اندروید 9 پای برای این گوشی خودداری کرده است. این مساله در حالی است که شرکت ال جی پیش‌تر در سال جاری از تاسیس یک بخش ویژه برای ارتقای نرم افزاری خبر داده بود.

با این اوصاف، بهتر است در ادامه به تشریح چیزی که از V40 یک گوشی متفاوت می‌سازد، یعنی دوربین آن بپردازیم.

 


مشخصات دوربین اصلی


دوربین اصلی گوشی V40 تین کیو از یک حسگر معمولی 12 مگاپیکسلی با لنز به صورت اپتیکالی تثبیت شده و دریچه دیافراگم f/1.5 و یک میدان دید 78 درجه‌ای برخوردار است. وضوح این دوربین از وضوح 16 مگاپپیکسلی گوشی G7 کمتر است، اما اندازه پیکسل‌های آن 40 درصد بزرگ‌تر است. همچنین لنز آن نیز اندکی روشن‌تر است که به کارایی بهتر در مکان‌های کم نور کمک می‌کند.

گوشی ال جی V40 تین کیو / LG V40 Thinq

در کنار حسگر معمولی، یک حسگر 16 مگاپیکسلی 107 درجه‌ای و دریچه دیافراگم f/1.9 قرار دارد. این حسگر مشخصات مشابهی با حسگر با زاویه خیلی باز گوشی G7 دارد و شما را قادر می‌سازد فضاهای بسیار بازتر را ثبت کنید.

در نهایت با یک لنز جدید تله فوتو روبرو هستیم که وضوحی معادل 12 مگاپیکسل، میدان دید 45 درجه و دریچه دیافراگم f/2.4 دارد. همانند سایر لنزهای تله فوتو برروی گوشی‌های دیگر، در این جا نیز این لنز قابلیت بزرگنمایی تقریبا دو برابری را نسبت به لنز اصلی فراهم میکند.

 


دوربین چندکاره و تطبیق پذیر


با توجه به ویژگی‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، دوربین گوشی V40 تین کیو از نظر چندکاره و تطبیق پذیر بودن از همه گوشی‌های کنونی برتر است. با دوربین این گوشی می‌توانید به راحتی و با لمس چند گزینه بین حالت‌های عکسبرداری معمولی، تصاویر با زاویه خیلی باز، و تصاویر پرتره نزدیک جابجا شوید. ال جی همچنین برخی خصوصیات هوشمند را در اپلیکیشن دوربین گوشی تعبیه کرده است تا بهترین استفاده از سه لنز دوربین برده شود. نگه داشتن طولانی هر یک از دکمه‌های بزرگنمایی، یک کادر کوچک از میدان دید هر کدام از لنزها را نمایش می‌دهد. بنابراین قبل از عکسبرداری، به آسانی می‌توانید ببینید هر یک از لنزها چه تصویری را ثبت می‌کنند.

حتی یک حالت به نام Triple Shot (عکسبرداری سه تایی) وجود دارد که در آن می‌توانید با فشردن شاتر، از هر سه لنز دوربین به طور همزمان عکس گرفت. به بیان دیگر در قسمت پشت گوشی ال جی V40 تین کیو تنها سه لنز نداریم، بلکه سه دوربین داریم. بنابراین اگر درباره اینکه از کدام یک از لنزها استفاده کنید دودل هستید، می‌توانید از هر سه لنز استفاده کنید.

گوشی ال جی V40 تین کیو / LG V40 Thinq

اما باید گفت همه چیز در دوربین گوشی V40 بی‌نقص نیست و با بررسی موشکافانه می‌توان برخی ایرادات را در آن مشاهده کرد. با توجه به اینکه هر یک از سه حسگر دوربین، مشخصات و لنزهای متفاوتی دارند، کیفیت تصویر هرکدام می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد. حسگر اصلی باکیفیت‌ترین تصاویر را تولید می‌کند. پس از آن حسگر زاویه خیلی باز عکس‌های باکیفیت‌تری تولید می‌کند و در آخر حسگر دارای لنز تله فوتو قرار می‌گیرد. حسگر دارای لنز تله فوتو کوچک‌تر و تارتر بوده و لنز آن تثبیت شده نیست (عدد f بزرگ‌تر به معنی نوردهی کمتر است). این بدین معنی است که عکس‌های تولید شده با این حسگر در مکان‌های بسته و کم نور مطلقا خوب از آب در نمی‌آیند.

حسگر اصلی دوربین گوشی V40 تین کیو در مقایسه با بهترین دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند مانند پیکسل 2، آیفون 10 اس، یا نوت 9 چندان فوق‌العاده نیست. این حسگر اغلب تصاویر بیش از حد نوک تیز تولید می‌کند که ناخوشایند است و نیز به رنگ‌ها شدت بیش از اندازه می‌دهد. کیفیت تصاویر این حسگر به هیچ وجه بد نیست، اما اگر با بهترین دوربین‌های موجود مقایسه شود، نقاط ضعف آن به راحتی قابل مشاهده می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور، حالت Triple Shot از برخی عیوب برخوردار است که کاربرد آن را کاهش می‌دهد و آن را تا حدی به یک ترفند تبلیغاتی تنزل می‌دهد. گوشی V40 به جای عکسبرداری به طور دقیقا همزمان با سه حسگر، به صورت پی در پی و به ترتیب با حسگر زاویه خیلی باز، حسگر اصلی و حسگر تله فوتو این کار را انجام می‌دهد. این بدین معنی است که اگر در این فاصله سوژه‌ها حرکت کنند یا دست شما تکان بخورد، احتمالا برخی از تصاویر تار می‌شوند یا سوژه شما در برخی از تصاویر حالت درستی نخواهد داشت. این مساله همچنین می‌تواند یک انیمیشن از سه تصویر گرفته شده بسازد که احمقانه به نظر می‌رسد. عکسبرداری در این حالت بسیار دشوار است چرا که به سختی می‌توان پیش بینی کرد که حسگر تله فوتو چه چیزی را ثبت می‌کند. در نهایت، به نظر می‌رسد در حالت Triple Shot زمان کافی برای فوکوس خودکار به حسگر تله فوتو اختصاص داده نمی‌شود، بنابراین بسیاری از تصاویر این حسگر، تار از آب در می‌آیند.

از حالت Triple Shot که بگذریم، به حالت‌های پرتره می‌رسیم که باید گفت این حالت‌ها که این روزها مشابه آن‌ها را در سایر گوشی‌های دیگر نیز می‌بینیم یک ترفند تبلیغاتی هستند. همانند گوشی‌های دیگر، V40 نیز از یک افکت مصنوعی تار کردن در عکس‌ها استفاده می‌کند تا این طور به نظر برسد که شما از یک دوربین بزرگ با لنز سریع و عمق کم میدان دید استفاده کرده‌اید. اما همانند سایر گوشی‌های دیگر، این افکت‌ها چندان رضایت بخش نیستند و اغلب بد به نظر می‌آیند. ال جی همچنین از خصوصیات نوردهی اپل در حالت پرتره که به شما افکت‌های نوری مختلفی ارائه می‌دهد تقلید کرده است. این خصوصیات همانند نمونه مشابه در گوشی‌های آیفون، نتیجه بسیار بدی دارند. به ویژه آن‌هایی که با هدف تغییر عکس شما در جهت شبیه سازی عکس‌های پرتره استودیویی طراحی شده‌اند، عکس‌ها را شبیه به یک برش از مقوا می‌کنند که در فضا شناور است.

 


دوربین سلفی


در مورد دوربین سلفی نیز با یک حسگر معمولی با وضوح 8 مگاپیکسل، میدان دید 80 درجه، و دریچه دیافراگم f/1.9 روبرو هستیم که شبیه به دوربین سلفی گوشی G7 است. اما در دوربین سلفی V40 یک حسگر جدید با زاویه خیلی باز نیز اضافه شده است که از وضوح 5 مگاپیکسل، میدان دید 90 درجه و دریچه دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. این حسگر تنها اندکی بازتر از حسگر اول است بنابراین شاید بتوانید با استفاده از آن بیش از یک نفر را در عکس‌های سلفی جای بدهید. این دو حسگر همچنین از افکت‌های پرتره تار و افکت‌های نوردهی در عکس‌های پرتره بهره می‌برند، اما همانند دوربین اصلی، دوربین سلفی نیز در اعمال این افکت‌ها بسیار بد عمل می‌کند.

گوشی ال جی V40 تین کیو / LG V40 Thinq

 


نتیجه گیری


کلام آخر

در مجموع ال جی V40 تین کیو یک گوشی فوق العاده بوده و احتمالا بهترین گوشی تاریخ این شرکت است. این گوشی برای همه جذاب نیست و شما باید به گوشی‌های بزرگ علاقه داشته باشید تا از آن خوشتان بیاید. همچنین کسانی که به نرم افزار و ارائه زود هنگام بروزرسانی‌ها اهمیت زیادی می‌دهند گوشی‌های پیکسل را بیشتر می‌پسندند. اما در دنیایی که گوشی‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای به هم شباهت پیدا می‌کنند، V40 با دوربین‌های منحصر به فرد خود یک گوشی متفاوت است.

علاوه بر این، V40 از سرعت و کارایی فوق العاده، یک نمایشگر عالی، و ماندگاری بالای باتری برخوردار است.این گوشی به طور هم زمان ویژگی‌های گوشی‌های V30 و G7 را ارتقا داده است. هرچند دوربین‌های آن بدون نقص نیستند، اما خصوصیات جالب فراوانی دارد و بیشتر از دوربین هر گوشی دیگری دارای کاربردهای مختلف است.

در اغلب مواقع چیزی که یک دوربین را منحصر به فرد یا مفید می‌سازد میزان لذتی است که از کار با آن می‌برید. در این باره باید گفت که دوربین V40 با اینکه بی‌نقص نیست اما فوق العاده سرگرم کننده و جذاب است. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402