راه‌ هایی برای جدا شدن از گوشی هوشمند و برگشت به زندگی معمولی

گوشی‌ هوشمند / Smart Phones
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این عصر دیجیتال بسیاری از ما به شکل فزاینده‌ای به گوشی‌های هوشمند خود چسبیده‌ایم. در این مقاله قصد داریم روش‌هایی را عنوان کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید از وابستگی بیش از اندازه به گوشی هوشمند خود رهایی یابید.

همچنین بخوانید :

در این عصر دیجیتال بسیاری از ما به شکل فزاینده‌ای به گوشی‌های هوشمند خود چسبیده‌ایم. در بریتانیا یکی از سازمان‌های تصمیم‌گیر در حوزه موبایل گزارش کرده که به صورت میانگین، بریتانیایی‌ها در زمان‌هایی که بیدار هستند، هر 12 دقیقه یک بار به گوشی هوشمند خود نگاه می‌کنند و 78 درصد از افراد میان سنین 25 تا 34 سال اعلام کرده‌اند که بدون گوشی خود نمی‌توانند زندگی کنند.

در حالی که این ابزارها می‌توانند زندگی‌های روزمره ما را ساده‌تر از قبل کنند، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تماشای بیش از حد به نمایشگر موبایل و همین طور استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت فکری و فیزیکی انسان بگذارد و به عنوان مثال در عادت‌هایی همچون خواب اختلال ایجاد کند و ارتباطات اجتماعی را محدود نماید.

تانیا گودین، نویسنده و کارآفرین بریتانیایی، تحقیقاتی در حوزه اعتیاد اینترنتی انجام داده و راه‌هایی را برای کمک به افراد و کاربران ارائه کرده است. در رویدادی که هفته گذشته در شهر لندن برگزار شد، خانم گودین برخی از راه‌ها را برای غلبه بر این نوع از اعتیاد ارائه کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

راه های فاصله گرفتن از گوشی هوشمند

همچون رژیم غذایی با آن برخورد کنید

تانیا گودین به عنوان اولین نکته پیشنهاد می‌دهد که باید همچون رژیم غذایی، نوعی رژیم دستگاه‌های دیجیتال هم داشته باشیم و همچنین هله‌هوله‌های دیجیتالی خود را شناسایی کنیم.

گوشی‌های هوشمند / Smart Phones

همان طور که رژیم‌های غذایی مختلف در افراد گوناگون با یکدیگر متفاوت است، نیاز به دنیای دیجیتال و گوشی‌های هوشمند نیز درجات مختلفی دارد؛ بنابراین، باید شناسایی کنید که بیشتر زمان خود را در دنیای دیجیتال صرف چه چیزی می‌کنید؟ کار روی ایمیل‌ها یا اپلیکیشن‌هایی همچون توییتر؟

گودین به حاضران در سمینار گفت:

شناسایی هله‌هوله‌های دیجیتالی اولین قدمی است که برای شروع می‌توانید بردارید. در ابتدا، نوعی رژیم دیجیتال برای خود در نظر بگیرید که سالم به نظر برسد.

 

نوعی قانون خارج از اداره را برای خود وضع کنید

همیشه گاهی برای ما پیش می‌آید که پیش خودمان احساس می‌کنیم، زمان زیادی را صرف فناوری کرده‌ایم و از آنجایی که فناوری‌های مختلف جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره بسیاری از ما شده، نمی‌توانیم برایشان کاری کنیم.

گوشی‌های هوشمند / Smart Phones

تانیا گودین در این باره می‌گوید:

اگر در ساعات کاری خود همواره به صفحه نمایشگر گوشی‌های هوشمند و یا کامپیوتر خود می‌نگریم، لازم است که دیگر در زمان‌های بیکاری آنها را کنار بگذاریم.

پاسخ این مشکل آن است که استفاده از صفحه‌های نمایشگر را هنگام صبح، صرف نهار، هنگام کار با کامپیوتر و هنگام استراحت شبانگاهی در منزل محدود کنید.

 

زنگ‌های یادآوری را حذف کنید

یکی از روش‌هایی که تانیا گودین پیشنهاد می‌دهد حذف کردن تمامی زنگ‌های یادآوری و نوتیفیکیشن و همین طور قرار دادن گوشی‌های هوشمند روی حالت بی‌صدا است.

گودین می‌گوید:

یکی از دلایل این کار آن است که در نبرد میان نوتیفیکیشن‌ها و خودداری از چک کردن گوشی، همیشه نوتیفیکشن‌ها برنده می‌شوند.

خاموش کردن تمامی نوتیفیکیشن‌ها شاید ساده به نظر برسد، اما گودین معتقد است که شاید همیشه امکان‌پذیر نباشد. اگر قصد انجام این کار را دارید، در تنظیمات نوتیفیکیشن‌های خود نگاه کنید که کدام موارد هستند که بدون آنها می‌توانید بدون مشکل به زندگی ادامه دهید و آنها را قطع نمایید.

 

از دل برود، هرآنکه از دیده رود؟

آیا تابه حال پیش آمده که به خود آمده‌اید و دیده‌اید که زمان زیادی از خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف کرده‌اید؟ یکی از راه‌هایی که سریعا می‌توان این مشکل را حل کرد، آن است که این اپلیکیشن‌ها را از گوشی خود حذف کنید.

گوشی‌های هوشمند / Smart Phones

شاید حذف یک باره این اپلیکیشن‌ها برای شما امکان‌پذیر نباشد، به همین خاطر، گودین پیشنهاد می‌دهد که برای یک مدت کوتاه این کار را انجام دهید؛ مثلا برای تعطیلات آخر هفته و یا طی روزهایی خاص که می‌توانید ساعات صرف شده خود در دنیای آنلاین را کاهش دهید.

در قدم بعدی، دسترسی به این ابزارهای اعتیادآور را سخت‌تر کنید و مثلا آنها را در فولدرهایی پنهان کنید و یا هرازگاهی برایشان رمز عبور قرار دهید.

گودین اعتقاد دارد: «باید به مرور زمان بر این موارد غلبه کنید و آنها را کنار بگذارید، چرا که کنار گذاشتن این چیزها به صورت خودکار صورت نمی‌گیرد.» او همچنین خودش نیز اغلب اوقات نمایشگرهای مختلف را با یکدیگر عوض می‌کند و در نتیجه، کمتر پیش می‌آید که این روند برایش تبدیل به عادت شود.

 

برای خود محدودیت تعیین کنید

در سال 2012، موسسه جهانی مک‌کینزی طی تحقیقی به این نتیجه رسید که یک کارگر ماهر، 28 درصد از زمان هفتگی خود را صرف کارهایی در ارتباط با ایمیل می‌کند. اگر می‌بینید که بیش از حد لازم به ایمیل‌های خود می‌پردازید و باعث می‌شود که دیرتر وظایف خود را به انجام برسانید، یکی از راه‌های بررسی ایمیل‌ها، روش بررسی گروهی است.

گودین در این باره می‌گوید: «آنها را دو تا سه بار در روز چک کنید. مثلا، برای خود زمانبندی بگذارید و مثلا بگویید که یک بار در ساعت 8:30 صبح و بار بعد هنگام نهار و یک بار هم در پایان روز کاری آنها را بررسی می‌کنم.»

اگر بتوانیم بررسی ایمیل‌های خود را مدیریت نماییم، در پایان روز می‌بینیم که کار بیشتری را انجام داده‌ایم.

 

منطقه بدون گوشی‌های هوشمند

آخرین نکته در این باره، تعریف کردن نقاطی به عنوان منطقه‌های بدون گوشی هوشمند است، جاهایی که در آنها حق ندارید گوشی داشته باشید. به جز روزهای تعطیلات، یک منطقه بدون گوشی می‌تواند خانه و اداره باشد.

گوشی‌های هوشمند / Smart Phones

این بدان معناست که در اتاق خواب، حمام و دستشویی و یا آشپزخانه از آنها استفاده نکنیم؛ علاوه بر اینها، کارکنان می‌توانند گوشی هوشمند خود را از روی میز کار حذف نمایند و مثلا بدون آنها به اتاق‌های جلسات و یا ساعات استراحت خود بروند.

تانیا گودین در آخر چنین نتیجه می‌گیرد:

هر قدر قوانینی که برای خود تعریف می‌کنید، پیچیده‌تر باشند، راحت‌تر می‌توانید آنها را دور بزنید. اگر قانون ساده‌ای داشته باشید و مثلا پیش خود بگویید، اینجا جایی است که گوشی هوشمند خود را نمی‌بریم، بسیار برای شما راحت‌تر است و به راحتی می‌توانید به آن پایبند بمانید.

سخن پایانی

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402