آموزش نصب ماشین مجازی در ویندوز 10

نصب ویندوز مجازی روی ویندوز 10
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ماشین مجازی این امکان را به شما می‌دهد که همزمان از چند سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر استفاده کنید. در این مقاله به آموزش مرحله به مرحله نصب ماشین مجازی در ویندوز 10 خواهیم پرداخت.

ماشین مجازی مثل کامپیوتر یا لپ تاپی ثانویه است که از منابع سیستم شما استفاده می‌کند. با داشتن ماشین مجازی این امکان وجود دارد که سیستم عامل جدیدی را بدون تحت تاثیر قرار دادن فایل‌های شخصی امتحان کرده و بدون اینکه نگران به خطر افتادن سیستم عامل اصلی خود باشید، نرم افزارهای مختلف یا حتی خطرناک را نصب و تست کنید. از آنجایی که متداول‌ترین سیستم عامل مورد استفاده در کامپیوترها ویندوز 10 است، در این مطلب از پلازا یک راهنمای کامل مرحله به مرحله از فعال سازی و نصب ماشین مجازی در ویندوز 10 را خدمت شما ارائه خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانید:


فعال سازی ماشین مجازی در ویندوز 10


برای راه اندازی ویندوز مجازی روی ویندوز 10 چندین نرم افزار وجود دارد که یکی از بهترین‌ها، نرم افزار رایگان Oracle VM Virtualbox است. ورژن‌ 64 بیتی نسخه‌های ویندوز Pro و Enterprise و همچنین Education دارای Hyper-V طراحی شده در خودشان هستند و نیازی به نصب مجزا نرم افزار دیگری مثل Virtualbox در آن‌ها نیست.

جهت فعال سازی ماشین مجازی در نسخه‌های واجد شرایط ویندوز 10، عبارت «Hyper-V» را در باکس جستجو ویندوز تایپ کنید و روی «Turn Windows features on or off» کلیک کنید. سپس در صفحه بازشده گزینه Hyper-V را تیک بزنید. توجه داشته باشید که پس از اتمام نصب Hyper-V، سیستم باید مجددا راه‌اندازی شود. پس توصیه می‌شود که پیش از به اتمام رسیدن مراحل نصب، از ذخیره همه فایل‌های مهم خود اطمینان حاصل کنید.

نصب ویندوز مجازی

برای نصب ماشین مجازی در ویندوز، ابتدا باید از داشتن فضای کافی روی هارد خود اطمینان حاصل کنید. همچنین به فایل ISO سیستم عاملی نیاز خواهید داشت که قصد نصب آن را دارید.

البته اگر Hyper-V و آخرین آپدیت ویندوز 10 را نصب دارید، می‌توانید به راحتی عبارت «Hyper-V Quick Create» را جستجو و انتخاب کنید و مراحل بعدی فعال سازی و نصب ماشین مجازی در ویندوز را دنبال کنید. اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید از Hyper-V استفاده کنید، باید نرم افزار ماشین مجازی Virtualbox را دانلود و نصب کنید که در بخش دوم این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

ابتدا نرم افزار Virtualbox را در ویندوز به اجرا درآورید تا منوی تبریک ورود شما به نرم افزار باز ‌شود. برای ساخت و نصب ماشین مجازی در ویندوز روی گزینه New در گوشه چپ بالای منو کلیک کنید. سپس شما باید ماشین مجازی جدید را نام گذاری کرده و از منوهای کشویی نوع آن را انتخاب کنید. در این آموزش نصب ویندوز مجازی، نصب ویندوز 10 را ارائه می‌دهیم، اما می‌توان سیستم عامل‌های دیگری از جمله لینوکس، بی‌اس‌دی، سولاریس، آی‌بی‌ام اواس/2، مک ‌اواس اکس و… را نیز انتخاب کرد.

نصب ماشین مجازی

در این مرحله از نصب ویندوز مجازی باید حجم فضای حافظه‌ای را که می‌خواهید به ماشین مجازی خود اختصاص دهید، تعیین کنید و بهتر است همان مقدار پیشنهادی VirtualBox را تایید کنید. سپس پنجره‌ای باز شده که از شما برای تمایل به اضافه کردن درایوی مجازی سوال می‌شود. گزینه ظاهر شده را تایید کرده و روی Create کلیک کنید. سپس گزینه Virtual Disk Image را از لیست انتخاب کنید و Next را بزنید. در صفحه بعد گزینه Fixed Size را برگزینید. در نهایت برای نام گذاری درایو مجازی و تایید حجم آن (بازهم انتخاب مقدار پیشنهادی بهتر است) از شما سوال می‌شود. روی Create کلیک کنید تا این مرحله کامل شود.

نصب ماشین مجازی در ویندوز 10

پس از تشکیل درایو مجازی می‌توان نصب سیستم عامل را آغاز کرد. روی Start کلیک کنید. در پنجره بازشده (Select start-up disk) روی علامت فولدر در سمت راست منوی کشویی کلیک کرده و فایل ISO ویندوز 10 را که قبلا دانلود کرده‌اید، جستجو و انتخاب کنید.

نصب ماشین مجازی روی ویندوز

پس از انتخاب فایل ISO روی Start کلیک کنید تا سیستم عامل ویندوز مجازی نصب شود. در این مرحله، مراحل نصب ویندوز مجازی را مثل مراحل نصب ویندوز معمولی دنبال کرده و به اتمام برسانید. اکنون ویندوز 10 مجازی شما مثل یک ویندوز مستقل قابل استفاده است.

لازم به ذکر است که برای خاموش کردن ماشین مجازی ویندوز می‌توانید روی File menu کلیک کرده و گزینه Close و سپس Save the machine state را انتخاب کنید.

 


دانلود و نصب ماشین مجازی در ویندوز 10


‌‌‍‌‌‌اگر نسخه ویندوز شما به صورت بومی دارای Hyper-V نیست، باید برنامه VirtualBox را به صورت جداگانه نصب و راه‌اندازی کنید.

  • گام اول: به منظور نصب ماشین مجازی در ویندوز، فایل نصبی VirtualBox را از سایت رسمی Oracle VirtualBox دانلود کنید. VirtualBox را می‌توان در سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز نصب کرد. برای نصب ماشین مجازی در ویندوز، نسخه ویندوز نرم افزار را دانلود کنید. حجم فایل نصبی ماشین مجازی ویندوز حدود 101 مگابایت است.

ماشین مجازی ویندوز

  • گام دوم: برای اجرای ویزارد نصبی ماشین مجازی، روی فایل دانلود شده کلیک کنید. نام فایل نصبی دانلود شده باید چیزی مشابه VirtualBox-VersionNumber-BuildNumber-Win.exe باشد. سپس روی Next کلیک کنید.

ویندوز مجازی

  • گام سوم: کادر بعدی مربوط به تنظیمات سفارشی سازی نرم افزار است. شما می‌توانید با همان تنظیمات پیش فرض ادامه دهید. اگر می‌خواهید محل نصب نرم افزار را تغییر دهید، روی Browse کلیک کرده و محل دلخواهتان را انتخاب کنید. اما از آنجایی که نصب این ماشین مجازی فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، معمولا همان مکان پیش فرض مناسب است. روی Next کلیک کنید.

نصب ویندوز مجازی روی ویندوز 10

  • گام چهارم: در کادر بعدی می‌توانید مشخصه‌هایی که تمایل به نصب آن‌ها دارید را تیک بزنید. در این مرحله نیز گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود ندارد و همان انتخاب‌های پیش فرض مناسب‌تر هستند. سپس روی Next کلیک کنید.

آموزش نصب ویندوز مجازی

  • گام پنجم: کادر بعدی درباره رابط شبکه اینترنت شما اخطار می‌دهد و به این معنی است که VirtualBox رابط‌های شبکه جدیدی نصب می‌کند تا سیستم‌عامل‌های مجازی نصب شده بتوانند با سیستم عامل میزبان ارتباط برقرار کنند. این کار دسترسی اینترنت شما را در حین نصب موقتا قطع می‌کند و پس از اتمام نصب ماشین مجازی در ویندوز 10 اتصال به اینترنت دوباره برقرار می‌شود؛ بنابراین جای نگرانی نیست و با خیال راحت روی Yes کلیک کنید.

نصب ماشین مجازی

  • گام ششم: در این مرحله، کادر آخر برای نصب نشان داد می‌شود و برای شروع نصب کافی است روی Install کلیک کنید.

نصب ماشین مجازی در ویندوز

  • گام هفتم: بعد از کلیک کردن روی Install ممکن است کادری از طرف ویندوز مبنی بر تایید اجازه کنترل کاربر به نرم افزار برای ادامه پروسه نصب ماشین مجازی در ویندوز نشان داده شود. روی Yes کلیک کنید تا نصب ماشین مجازی روی ویندوز 10 آغاز شود.

نصب ویندوز مجازی

  • گام هشتم: پس از پایان نصب نرم افزار، کادر تکمیل نصب نشان داده می‌شود. اگر تیک گزینه Start Oracle VM VirtualBox after installation را بزنید، بعد از کلیک روی Finish نرم افزار به طور خودکار باز می‌شود و در غیر این صورت خودتان باید آن را اجرا کنید.

نصب ماشین مجازی روی ویندوز

  • گام نهم: اکنون نصب ماشین مجازی در ویندوز تکمیل و آماده کار شده است. می‌توانید عبارت VirtualBox را در تسکبار جستجو کرده و با کلیک بر روی آیکون برنامه آن را اجرا کنید. نصب و اجرا ویندوز مجازی با استفاده از ماشین مجازی دقیقا مشابه همان مراحلی است که در قسمت اول این مقاله به آن اشاره کردیم.

ویندوز مجازی

  • گام دهم: پس از تکمیل نصب VirtualBox، می‌توانید VirtualBox Extension pack را نیز نصب کنید تا این برنامه از دستگاه‌های USB 2.0 و USB 3.0 و VirtualBox RDP، رمزگذاری هارد دیسک، حافظه‌های NVMe و بوت PXE برای کارت‌های اینتل پشتیبانی کند.

VirtualBox Extension pack را می‌توانید از همان سایت رسمی Oracle VirtualBox دانلود کنید. نام فایل دانلودی باید چیزی شبیه Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-6.1.6.vbox-extpack و حجم آن حدود 10.5 مگابایت باشد.

نصب ویندوز مجازی روی ویندوز 10

برای نصب این پک، نرم افزار VirtualBox را باز کنید و به قسمت File > Preference > Extensions > Add new package بروید، روی علامت + کلیک کنید و فایل دانلود شده را جستجو و انتخاب کنید. سپس روی Install کلیک کنید.

آموزش نصب ویندوز مجازی

پس از آغاز نصب تا اتمام آن صبر کنید.

نصب ماشین مجازی آموزش

سپس کادر تکمیل نصب نمایش داده می‌شود. روی OK کلیک کنید تا  کار نصب VirtualBox Extension pack را نیز به پایان ببرید.

آموزش نصب ماشین مجازی در ویندوز 10

در این مقاله سعی کردیم آموزشی جامع از فعال‌سازی و نصب ویندوز مجازی روی ویندوز 10 به شما ارائه دهیم تا به راحتی بتوانید از این نرم افزار مفید و کاربردی استفاده کنید. آیا نرم افزارهای دیگری را نیز برای این منظور می‌شناسید؟ تاکنون از نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402