معرفی پل سفید اهواز

پل سفید اهواز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اهواز دومین شهر گرم ایران پهناور محسوب می شود که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد و همینطور غذاهای پر ادویه و رنگارنگ. این شهر زیبا به شب های زیبا و پل های متعددی که دارد معروف است که سالانه توریست ها و مسافران داخلی زیادی را به این شهر می کشانند.

طبق آنچه در تاریخ  آورده شده است اهواز سه هزار سال پیش به دست اردشیر بابکان، پادشاه بزرگ اشکانیان ساخته شده است و با تاریخچه ای وسیع و پر بار همچنان یک مکان تفریحی و استراتژیکی مهم در کشور محسوب می شود.

فهرست عناوین مطلب:

سفر به اهواز

اگرچه جنگ آسیب های فراوانی به این شهر وارد کرد و هدف موشک های بسیاری قرار گرفت، همچنان زیبا و پا بر جا باقی مانده است و دلربایی می کند. امکان سفر با ماشین شخصی، قطار و هواپیما به این شهر زیبا وجود دارد. خوشبختانه فرودگاه اهواز دارای امکانات بسیار خوبی برای مسافران است به همین سبب هر ساله میهمانان زیادی سفر هوایی را به این شهر را تجریه می کنند. البته شاید خرید بلیط هواپیما برای بعضی از افراد آن هم به دلیل قیمت بالای آن سخت باشد. اما توصیه می کنیم از هر کجای ایران که هستید با خرید بلیط ارزان هواپیما از مجموعه آس چارتر سفری خاطره انگیز در عین حال مقرون به صرفه به اهواز برای خود رقم بزنید.

معرفی پل سفید، یکی از مکان های دیدنی اهواز

در میان گستره وسیع جاهای دیدنی اهواز، پل‌های آن جای خود را دارند. این شهر با داشتن ۱۰ پل، به شهر پل‌ها نیز مشهور است. یکی از پل‌های معروف این شهر از میان 8 پلی که روی رود کارون ساخته شده است، پل سفید است. این پل که در سالهای پیش از انقلاب و در دوره ی رضا شاه پهلوی ساخته شده است تاریخ عظیمی از اتفاقات و حوادث را با خود حمل می کند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از پل سفید، جاذبه ی دیدنی و معروف شهر اهواز اطلاعات کسب کنید.

تاریخچه پل سفید؛ نخستین پل معلق ایران

تاریخچه پل سفید اهواز

اوایل مهر ماه سال ۱۳۱۳ موقعیت مکانی پل روی کارون تعیین شد. رود کارون پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران است که به‌دلیل دسترسی به آب‌های بین‌المللی، اهمیت دو چندان دارد. به‌جز تامین آب شرب بسیاری از مناطق اطراف، رود کارون به لحاظ محل رفت‌و‌آمد کشتی‌های بازرگانی، گسترش کشاورزی در خوزستان، تامین انرژی برق شهرهای اطراف و رونق گردشگری در خوزستان نیز دارای اهمیت است. همچنین زندگی بسیاری از دام‌های خوزستان به رود کارون وابسته است؛ زیرا تحمل گرما برای حیوانات این منطقه بدون آب کارون ممکن نیست. رودخانه‌ کارون اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است؛ بخش‌هایی که به‌واسطه پل‌ها به‌ یک‌دیگر متصل می‌شوند. معروف ترین آنها، پل سفید است. همانطور که گفته شد این پل، نخستین پل معلق ایران به شمار می‌آید و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است. از دیگر نام‌های پل سفید می‌توان به پل هلالی و پل معلق اشاره کرد. این پل در سال ۱۳۷۸، با شماره ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسئولیت اجرایی پل سفید بر عهده یک مهندس آلمانی بود که همراه با همسرش این پروژه را برعهده گرفتند. تا تیر ماه سال ۱۳۱۴ ساخت پایه‌های پل معلق به پایان رسیده بود. کار به‌ خوبی پیش می‌رفت تا نوبت به سوار کردن هلالی‌ دوم پل رسید. انگلیسی‌هایی که در شرکت نفت آن زمان کار می‌کردند، لوازمی در اختیار سازنده‌ پل قرار داده بودند که برای نصب قوس‌های پل استفاده می‌شد. درست در همین مرحله از کار، انگلیسی‌ها جرثقیل و لوازم را پس گرفتند. شرایط به گونه ای پیش رفت که در گیر و دار اوضاع نابسامان پل مهندس آلمانی در اثر بیماری درگذشت. اما کار پل نصف و نیمه رها نشد و همسر مهندس با تمام تلاش خود اقدام به پایان رساندن پل سفید کرد. او با وسایل ابتدایی که آن زمان دراختیار داشت و با استفاده از چند وسیله ابداعی به‌جای جرثقیل، قوس دوم را نیز بر اسکلت پل سوار کرد و پایان این پروژه رزشمند را رقم زد.

در ساخت پل سفید از بتن استفاده شده است و بخش‌هایی از آن با پیچ و مهره به هم وصل شده است. بارزترین ویژگی پل سفید در شهر اهواز 3 دهانه میانی و 2 قوس بتنی 12 و 20 متری محسوب می‌شوند که از فاصله‌ی دور نیز قابل مشاهده است. این پل حدود 13 متر از سطح رودخانه فاصله دارد و با داشتن چشم ‌اندازی معرکه به رودخانه کارون و پارک ساحلی افراد زیادی را برای تفریح و گردش به آنجا می کشاند.

آدرس دقیق پل سفید اهواز کجاست؟

آدرس دقیق پل سفید اهواز کجاست؟

شهر اهواز دارای یک بخش شرقی است که مرکز شهر، بافت قدیمی‌‌تر شهر و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌های وابسته به نفت و فولاد را در خود جای داده است. بخش غربی این شهر بیشتر از قسمت شرقی  مسکونی‌ است. پل معلق دو بخش شرقی و غربی اهواز را بهم وصل می‌کند. امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز با وجود پل سفید به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون وصل می‌شوند. آدرس دقیق پل را به طور جامع می توان این طور بیان کرد: استان خوزستان، شهر اهواز و حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین یا اداره پست.

تفریحات و مکان های دیدنی اطراف پل سفید

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این پل یک طرفه بودن آن است که سبب شده تا مردم بتواند روی آن آزادانه قدم بگذارند. در واقع اپل سفید در اهواز یک سازه ی عاشقانه است که با نور پردازی زیبا و به یاد ماندنی چشم هر بیننده ای را خیره خود می کند و قدم زدن هنگام غروب آفتاب صحنه ای به یاد ماندنی از شهر در نگاه هر بیننده ای بر جای می گذارد. از آنجا که عمر مفید پل سفید۵۰ سال بود، سال ۱۳۸۹ عملیات مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوش‌کاری اتصالات و قطعه‌های فرسوده، بتن‌ریزی، کف‌سازی، سند بلاست، ساخت نرده و رنگ‌آمیزی پل از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود. با تغییر رنگ پل که ابتدا نقره ای بود و به سفید تغییر کرد مردم بسیار ناراضی بودند. علت آن این بود که رنگ سفید در هوای آلوده و گرد و غبار چهره ی پل را نازیبا می کرد و علاوه بر آن مردم با رنگ نقره ای آن خو گرفته بودند. طبق نظرسنجی که مدیر عامل زیبا سازی شهرداری اهواز به اجرا درآورد رنگ این پل دوباره به اصل خود یعنی نقره ای بر می گردد.

زمانی که از سمت میدان شهدا به سوی پل سفید حرکت می کنیم مسیر پل یک طرفه است، پس بعد آن راهی برای دور زدن وجود ندارد و باید راهتان را ادامه دهید. پس از عبور راه شما را به بیمارستان رازی و فرمانداری می‌برد، همچنین پارکی با صفا نیز در آنجا می‌بینید که با داشتن درختان نخل روحتان را تازه می‌کند. تعدادی از جاذبه های دیدنی اهواز نیز در حومه‌ی پل سفید اهواز قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به خانه معین‌التجار، پارک ساحلی و خانه تاریخی ماپار اشاره کرد که هرکدام با زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود برای هر مسافری جذاب هستند. اگر در سفر اهل خرید نیز هستید، خیابان امام خمینی در فاصله‌ی کمی از این پل قرار دارد و به آسانی می‌توانید خود را به آنجا برسانید. در زیر پل سفید شهر اهواز قایق‌های موتوری زیادی وجود دارد که گردشگران با سوار شدن به آن‌ها، لحظاتی خوش را در سطح رود کارون تجربه می‌کنند.

در مجموعه آس چارتر بلیط هواپیما مشهد اهواز و همچنین بلیط هواپیما تهران اهواز نیز با قیمت های بسیار مناسبی به مسافران عزیز عرضه می شود.

تفریحات و مکان های دیدنی اطراف پل سفید

سخن پایانی

پل سفید اهواز سالهای متمادی است که استوار و پا بر جا شاهد عاشقانه ها، جنگ ها و پیروزی ها بوده است. از زیر این پل زیبا تا انتهای دید شما ساحل کارون زیبا ادامه دارد و خانواده هایی دیده می شوند که شباهنگام زیر این پل زیبا در تلالو نورپردازی های پل سفید در حال گذراندن وقت با یکدیگر هستند. این پل با موقعیت جغرافیایی خاص خود دو سر شهر را به یکدیگر متصل کرده و شما را از منطقه ای پر دود و ماشبن  شهر جدا می کند و یک منظره ی زیبا را جلوی دید شما قرار می دهد. اگر یکدفعه به این شهر سفر کنید بی شک حداقل یکبار از روی آن عبور خواهید کرد، پس عجله نکنید و از این منظره نهایت لذت را ببرید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402