کاملترین راهنمای سفر به یزد | صفر تا صد سفر به شهر یزد

راهنمای سفر به شهر یزد
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یزد از جمله شهرهای دیدنی ایران است که تقریبا در مرکز ایران واقع شده است. شهر یزد دارای بافت تاریخی بی‌نظیری است که گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. یزد را به لقب‌های مختلفی مثل شهر بادگیرها، شهر شیرینی و شهر دوچرخه‌ها می‌شناسند. اگر می‌خواهید همه چیز را درباره سفر به یزد بدانید در راهنمای سفر به یزد ما را همراهی کنید.

برای رفتن به استان‌های کویری ایران شهر یزد بهترین گزینه می باشد. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای خشتی ایران به شمار می‌آید و به دلیل داشتن آثار تاریخی زیبا و جاذبه‌های طبیعی، مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی بوده است.

اما آیا می دانید که بهترین زمان سفر به یزد چه زمانی است و لباس مناسب برای سفر به یزد چه لباسی است؟! در این مطلب می خواهیم راهنمای سفر یک روزه به یزد را در اختیارتان قرار دهیم و شما را با جاهای دیدنی یزد، هزینه سفر به یزد بیشتر آشنا کرده و در این مورد اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهیم.

یزد، یکی از شهرهای با ارزش و تاریخی ایران است. آثار تاریخی به جا مانده از ادوار مختلف تاریخ یکی دیگر از دلایل محکم و قاطع برای اثبات تاریخی بودن این شهر می باشد که از دوران های مختلف حکومتی برجای مانده اند. از جمله سلسله هایی که بر یزد حکومت می کردند می توان به سلسله هایی همچون: اتابکان، مغول‌ها (در زمان حمله به ایران)، تیموریان، صفویان، زندیان و قاجاریان اشاره کرد.

فهرست مطالب

راهنمای کامل سفر به شهر یزد

قبل از سفر به یزد لازم است اطلاعات ضروری درباره سفر به این شهر زیبا بدانید.

در راهنمای سفر یک روزه به یزد می خواهیم اطلاعاتی ضروری درباره سفر به این شهر قدیمی و تاریخی را در اختیارتان قرار دهیم.

این شهر از شمال به شهرهای میبد و اردکان، از شرق به شهرهای اردکان و بافق، از غرب به اصفهان و از جنوب به شهرهای تفت و ابرکوه منتهی می‌شود.

برای سفر از تهران به یزد حدود ۶۳۱ کیلومتر را باید طی کنید برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

بافت شهر یزد در قدیم اینگونه بود که اغلب خانه‌ها و عمارت‌ها بادگیر داشتند تا از گرمای تابستان در امان بماند به همین خاطر است که یزد به شهر بادگیرها معروف شده است.

درباره یزد

راهنمای سفر به شهر یزد/ راهنمای سفر یک روزه به یزد
معرفی شهر یزد

شهری کهن با فرهنگی ماندگار که به دلیل بادگیرهای شگفت انگیزش شهرت بسیاری پیدا کرده است.

یزد از جمله شهرهای تاریخی ایران است که در سال ۱۳۹۶ به خاطر معماری ارزشمند و بافت تاریخی و سنتی که دارد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر بادگیرها “یزد” در منطقه فلات مرکزی ایران واقع شده از این رو یکی از منطقه‌های مناسب برای تورهای کویرنوردی و کمپ کردن در بیابان‌های اطراف می‌باشد.

شهر یزد در بین رشته کوه‌های شیرکوه و در دشتی پهناور به نام یزد اردکان قرار دارد.

آب و هوای یزد

راهنمای سفر به یزد/ وسایل مورد نیاز برای سفر به یزد
آشنایی با آب و هوای یزد

همانطور که مطلع هستین شهر یزد در منطقه گردم و خشک و بیابانی در کشور ایران واقع شده که در اکثر مواقع سال آب و هوای گرمی دارد.

نوسان و تغییر دما در شهر یزد در طول شبانه روز زیاد است. گرم‌ترین دمای یزد ۴۵ درجه و سردترین دمای آن یک درجه سانتیگراد است.

اگر قصد سفر به یزد در نوروز را دارید باید بدانید که لباس مناسب برای سفر به یزد در این ایام چه لباسی است! در ادامه راهنمای سفر به شهر یزد با ما همراه شوید تا درباره آب و هوای یزد در هر چهار فصل سال اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم و برایتان بگوییم که بهترین زمان سفر به یزد چه فصلی از سال می باشد.

آب و هوای یزد در فصل بهار

راهنمای سفر به یزد/ سفر به یزد در عید
فصل بهار در یزد

سفر به یزد در عید نوروز و فصل بهار بدون اینکه از گرمای هوا اذیت شوید بسیار مناسب و لذت بخش است. چرا که زیبایی یزد در این فصل غیر قابل انکار است و آب و هوای معتدل لذت آن را نیز چندین برابر می‌کند.

در فصل بهار بهترین ماه برای سفر به یزد اردیبهشت ماه است که دمای هوا حدود ۱۶ درجه سانتیگراد می‌باشد و از شلوغی تعطیلات نوروز هم خبری نیست.

آب و هوای یزد در فصل تابستان

یزد در فصل تابستان
یزد در فصل تابستان

پیشنهاد ما در راهنمای سفر به یزد این است که فصل تابستان را برای گشت و گذار در یزد انتخاب نکنید زیرا که خشکی و گرمای هوا در این فصل بسیار زیاد است سفر به یزد در تابستان می‌تواند برای شما آزاردهنده بوده و خاطرات خوبی را به همراه نداشته باشد.

آب و هوای یزد در فصل پاییز

راهنمای سفر به یزد/ هزینه سفر به یزد
سفر به یزد در پاییز

زیبایی یزد در فصل پاییز دو چندان می‌شود و طبیعتی خیره کننده به ارمغان می‌آورد بنابراین، یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به یزد پاییز است که دارای آب و هوای مطلوب و خنکی است.

به طور کلی آب و هوای پاییزی شهر یزد در هنگام صبح مانند بهار همراه نسیم خنک صبحگاهی و در ظهرها گرمای فصل تابستان را دارد.

کویرنوردی در پاییز یزد بسیار دلچسب است و یک حس فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد اگر تصمیم دارید در پاییز سفری به یزد داشته باشید پیشنهاد لیست وسایل مورد نیاز برای سفر به یزد در این فصل را تهیه کنید.

آب و هوای یزد در فصل زمستان

راهنمای سفر به شهر یزد
یزد در فصل زمستان

تا به اینجای کار شما را با آب و هوای شهر یزد در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز آشنا کردیم حال می‌خواهیم به سراغ چهارمین فصل سال یعنی زمستان یزد برویم و کمی در رابطه با آب و هوای زمستانی یزد برایتان بگوییم.

سفر به شهر یزد در زمستان به مراتب بهتر از تابستان است اما معایبی هم دارد آن هم این است که خشکی و سوزناک بودن هوا در این فصل بسیار احساس می‌شود.

این نکته مهم را در رابطه با آب و هوای زمستانی یزد به خاطر داشته باشیم که در برخی مواقع درجه هوا به یک درجه سانتیگراد خواهد رسید و بسیار سرد است.

بهترین فصل سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد/ بهترین زمان سفر به یزد
فصل مناسب برای سفر به یزد

با توجه به اطلاعاتی که در پاراگراف‌های قبلی در رابطه با آب و هوای یزد در چهار فصل سال در اختیارتان قرار دادیم بدون شک برایتان جای سوال است که بهترین زمان سفر به یزد کدام یک از چهار فصل سال است؟!

با توجه به اینکه یزد یک منطقه کویری و خشک است دارای آب و هوای کویری، گرم و خشک می‌باشد و گرمای سوزانی دارد بنابراین مناسب‌ترین و بهترین فصل سفر به یزد فصل‌های خنک و سرد سال هستند. پیشنهاد راهنمای سفر به شهر یزد به شما دوستان عزیز سفر در اردیبهشت ماه فصل بهار، اسفندماه فصل زمستان و فصل پاییز می‌باشد.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

راهنمای سفر به شهر یزد/ سفر از تهران به یزد
چطور خود را به یزد برسانیم؟

برای سفر به یزد گزینه‌های مختلف بسیاری وجود دارد و طبیعی است که شما گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با شرایط شما دارد. در این بخش می‌خواهیم توضیح و اطلاعات مختصری در رابطه با روش ها و راه های سفر به یزد برای شما بگوییم.

سفر به یزد با هواپیما

راهنمای سفر به یزد/ بهترین زمان سفر به یزد
هزینه سفر به یزد با هواپیما

اگر هزینه سفر به یزد برایتان چندان مهم نیست و می خواهید خیلی زودتر، راحتر و سریعتر به شهر بادگیرها برسید بهترین انتخاب سفر با هواپیما می‌باشد که در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانید در فرودگاه شهید صدوقی یزد از هواپیما پیاده شوید و با تاکسی سرویس یا اتوبوس‌های شهری به مکان اقامت خود بروید.

سفر به یزد با قطار (مسیرهای ریلی)

راهنمای سفر به شهر یزد/ سفر به یزد با قطار
سفر به یزد با قطار چقدر زمان می برد؟

دومین راه رسیدن به شهر یزد استفاده از قطار است. ایستگاه راه آهن شهر یزد در مرکز شهر و نزدیک به میدان امام حسین می باشد و دسترسی بسیار آسانی هم دارد.

بنابراین اگر تصیم دارید که سفر به یزد با قطار را تجربه کنید باید دقت داشته باشید که نوع قطاری که انتخاب می‌کنید در کیفیت سفر و تجربه شما از آن سفر، تاثیر زیادی دارد.

سفر به یزد با اتوبوس یا ماشین شخصی (مسیرهای زمینی)

راهنمای سفر به یزد/راهنمای سفر به یزد با ماشین شخصی
سفر به یزد با اتوبوس

راه دیگر و کم هزینه تر برای سفر به یزد سفر با اتوبوس است. خوشبختانه در طی چند سال اخیر هم کیفیت خدمات اتوبوس‌ها خیلی بهتر شده و این باعث شده که سفر با اتوبوس برای مردم کاری راحت‌تر و به‌صرفه‌تر باشد.

علاوه بر اتوبوس های شهری، یک راه مقرون به صرفه تر هم برای سفر به یزد وجود دارد، با استفاده از اتومبیل شخصی خود می توانید سفر خود را به یزد آغاز کنید.

مسیرهای جاده ای به یزد متفاوت می باشند بنابراین با استفاده از راهنمای سفر به یزد با ماشین شخصی می توانید سفر راحتی ومطمئنی داشته باشید.

  • جاده‌ی سنتو، راه اصلی ارتباطی بین یزد، تهران و اصفهان و دیگر نقاط شمالی استان است.
  • راه های جنوبی یزد آن را به استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان متصل می‌کند.
  • راه یزد ـ تفت ـ ابرکوه در باختر، یزد را با استان‌های فارس، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر و حتی خوزستان و لرستان وصل می‌کند.
  • از شرق هم راه یزد ـ طبس استان یزد را به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی متصل می‌کند.

اقامت در یزد

راهنمای سفر به شهر یزد/ هزینه سفر به یزد
هتل بوتیک صفی خان یزد

یزد، یک شهر سنتی و توریستی است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان به این شهر سفر می‌کنند. این شهر حیرت‌انگیز مملو از هتل‌های تاریخی، سنتی و در عین حال لوکس و مدرن است.

از این رو، برای اقامت در یزد گزینه های متعدد بسیار پیش روی شما وجود دارد. اگر هزینه سفر به یزد برایتان چندان مسئله مهمی نیست می توانید در  قدیمی‌ترین هتل های یزدکه معروفترین آن ها هتل 5 ستاره صفائیه یزد می باشد اقامت کنید.

در کنار هتل‌ها، مهمانپذیرهای متنوع نیز در شهر یزد فعالیت می‌کنند. این روزها اقامتگاه‌های بومگردی از پرطرفدارترین گزینه‌ها برای اقامت مسافران در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد است.

هتل پارسیان صفائیه یزد (هتل 5 ستاره)

هتل پارسیان صفائیه یزد

از جمله بهترین هتل‌های شهر بادگیرها می‌توان به هتل 5 ستاره پارسیان صفائیه اشاره کرد که از دو بخش هتل جدید و هتل باغ تشگیل شده است. این هتل 5 ستاره شاهکاری از تلفیق معماری مدرن و سنتی است و دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می‌باشد. از جمله امکاناتی که در این هتل 5 ستاره وجود دارد می‌توان به رستوران با ظرفیت ۱۹۲ نفر، اقامت رایگان برای کودکان زیر 7 سال، پارکینگ با ظرفیت ۵۰ خودرو (رایگان)، خدمات اينترنت در لابی رایگان (نامحدود)، فروشگاه و مرکز خرید، نمازخانه، دستگاه خودپرداز بانک، کافی‌شاپ، چایخانه سنتی، صندوق امانات، آژانس مسافرتی، ترانسفر رفت و برگشت با هزینه، ماساژ، کافی نت، فضای سبز، آرایشگاه، پارک بازی کودک، اتاق چمدان، سالن ورزشی، تاکسی سرویس، خدمات تهیه بلیط، خدمات خشکشویی و خدمات برای معلولین اشاره کرد.

روش های دسترسی

  • شماره تماس: 15-03538260211
  • آدرس: یزد،خیابان تیمسار فلاحی،میدان امام حسن (ع)
  • وبسایت: safaiyeh.pih.ir

هتل داد يزد (هتل 4 ستاره)

هتل داد يزد

این هتل که از بهترین هتل‌های 4 ستاره شهر یزد است دارای ۸۸ باب اتاق با طراحی سنتی و امکانات رفاهی مدرن است که  در سال ۱۳۸۰ مورد بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان هتل ۴ ستاره  در شهر زیبای یزد به بهره‌برداری رسید. این هتل 4 ستاره مجهز به خدمات رفاهی متنوعی همچون:  رستوران، کافی‌شاپ، کافه گالری، مجموعه آبی، اینترنت رایگان، تاکسی سرویس، فروشگاه صنایع دستی و آژانس مسافرتی  و…. می باشد.

روش های دسترسی

  • شماره تماس: ۸-۳۶۲۲۹۴۰۰ ۰۳۵
  • آدرس: یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، پلاک ۲۱۴
  • وبسایت: dadhotel.com

هتل ارگ جدید يزد ( هتل 4 ستاره)

هتل ارگ جدید يزد

یکی دیگر از بهترین هتل‌های 4 ستاره یزد که  در سال ۱۳۹۳ افتتاح گردیده است هتل ارگ جدید است که در نزدیکی دخمه زرتشتیان که یکی از بناهای تاریخی مشهور یزد می‌باشد در منطقه ییلاقی خوش آب و هوا واقع شده است. این هتل 4 ستاره در دو طبقه ساخته شده است و دارای 150 واحد اقامتی مجهز به امکانات رفاهی کامل می باشد.

روش های دسترسی

  • شماره تماس: 7-03538285000
  • آدرس: یزد، صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، انتهای بلوار مناجات، جنب پارک مهرآوران
  • وبسایت: yazdarghotel.com

هتل لاله يزد (هتل 3 ستاره)

هتل لاله يزد

این هتل زیبا و قیمت مناسب که ساختمان اصلی آن متعلق به دوره قاجار می باشد یکی از بهترین هتل‌های 3 ستاره شهر یزد است که در سال ۱۳۸۲ مرمت و به بهره برداری رسیده است و دسترسی بسیار آسانی هم به مراکز خريد و بافت تاريخي شهر یزد دارد.

روش های دسترسی

  • شماره تماس: 48 50 3622 035
  • آدرس: یزد، بلوار بسیج، جنب آب انبار تاریخی گلشن
  • وبسایت: yazdlalehhotel.com

هتل سنتی کهن کاشانه (هتل 2 ستاره)

هتل سنتی کهن کاشانه

یکی دیگر از هتل‌های قیمت مناسب و مقرون به صرفه شهر یزد، هتل 2 ستاره کهن کاشانه است که در سال ۱۳۸۳ افتتاح گردیده و دارای جاذبه‌هایی از جمله پایاب قنات و پشت بامی مشرف به منظره ی بادگیرهای شهر می‌باشد.

این هتل 2 ستاره دسترسی آسان به اماکن تاریخی شهر یزد چون خانه لاری ها، زندان اسکندر، بقعه دوازده امام، بازار، مسجد جامع و موزه سکه و مردم شناسی دارد.

روش های دسترسی

  • شماره تماس: 03536212485

آدرس: یزد، خیابان امام، بافت تاریخی، کوچه چهلم، جنب موزه سکه حیدرزاده

رستوران های یزد

راهنمای سفر به یزد/ راهنمای سفر به یزد با ماشین شخصی
بهترین رستوران های یزد

اگر تصمیم دارید که در سفر خود به شهر یزد در بهترین رستوران های این شهر غذا میل کرده و طعم اصلی غذاهای محلی و سنتی یزد را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به رستوران هایی که در این بخش به معرفی آن ها پرداخته ایم سری بزنید.

تالار یزد یا همان آقا قهوه‌چی از قدیمی‌ترین رستوران‌های یزد می باشد. اما، اگر دوست دارید در یک فضای سنتی و خاص غذا میل کنید می توانید به یکی از رستوران های هتل ملک‌ التجار، هتل والی، هتل مشیر الممالک و یا رستوران خوان دو حد بروید.

چنانچه به دنبال فست فودی باکیفیت در یزد هستید پیشنهاد ما رستوران سزار می‌باشد که کمی قیمت غذاهای آن بالا است. علاوه بر آن فست فودهای دیگری هم در بازار سنتی پنجه علی یزد وجود دارند که گزینه های بسیار خوبی هستند. فست فودهایی همچون: فست فود گندم، فست فود کرنوپیچ و کافه عدسی پناهنده.

معرفی جاهای دیدنی یزد در سفر به یزد

راهنمای سفر به شهر یزد/ سفر به یزد در عید
جاهای دیدنی یزد

شهر یزد به خاطر پیشینه قوی فرهنگی و تاریخی که دارد دارای جاهای دیدنی فراوان و متنوع می‌باشد قراار گرفتن یزد در کویرها و بیابان‌های مرکزی ایران در حوزه کویرنوردی و بیابانگردی تقویت زیادی شده و طرفداران خاص خود را دارد.

در این بخش از راهنمای سفر به یزد فقط گوشه‌ای از دیدنی‌های شهر یزد را معرفی خواهیم کرد.

حمامِ خان (گرم‌ خانه‌ نور)

راهنمای سفر به یزد/ بهترین زمان سفر به یزد
نمایی از حمامِ خان یزد

این جاذبه دیدنی در یزد که به نام گرمابه‌ی نور نیز شهرت پیدا کرده است در سال ۱۲۱۲ هجری قمری به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد، در زمینی به مساحت ۱,۱۷۰ متر مربع و زیربنای ۹۰۰ متر مربع بنا شد.

این حمام مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار است و به علت اینکه بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده می‌کردند، به حمام خان مشهور شده است.

بنای این حمام هم مثل اکثر حمام‌های تاریخی مشتمل بر ورودی، دالان، سربینه، میان‌در، گرمخانه، قرینه، تون، گاورو، فضای پشتیبانی سرویس و طویله است.

باغ دولت‌آباد

راهنمای سفر به شهر یزد/ هزینه سفر به یزد
نمایی زیبا از باغ دولت‌آباد

باغ دولت ‌آباد یزد از نمونه باغ‌های بزرگ ایران است که در سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دوره زندیه بنا شده است. این باغ بزرگ یکی از بنیادها و آبادانی‌های محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ، سرسلسله خاندان خوانین یزد و مرد مقتدر آن عهد و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم‌خان زند بوده است.

طرح باغ دولت‌ آباد یکی از اصیل‌ترین و بدیع‌ترین طرح‌های باغ رسمی ایرانی است. سطح باغ به دو بخش با محیط مستطیلی با ابعاد ۱۱۶ در ۲۷۴ متر و ۱۰۴ در ۲۷۸ متر تقسیم می‌شود که به‌ صورت عمود برهم قرارگرفته‌اند.

مراکز تفریحی یزد در سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد/ راهنمای سفر یک روزه به یزد
لیست مراکز تفریحی یزد

در شهر یزد کلی جاذبه گردشگری و تفریحات مهیج و به یادماندنی وجود دارد که می توانید تجربه کنید. با راهنمای سفر به شهر یزد، هم می توانید در بافت تاریخی و سنتی این شهر پرسه بزنید هم به مراکز تفریحی ارزان و شهر بازی های پر از شادی یزید بروید. در اینجا لیستی از مراکز تفریحی یزد را به شما معرفی خواهیم کرد.

پارک کوهستان

راهنمای سفر به یزد/ بهترین زمان سفر به یزد
ارزان ترین مراکز تفریحی یزد

یکی از جاذبه های گردشگری یزد و فضاهای شهری زیبا و مفرح برای خانواده‌ها پارک کوهستانی یزد می باشد.

این پارک دارای انواع امکانات از قبیل دریاچه مصنوعی، شهربازی، محل چادر زدن مسافرین، آلاچیق، چمن‌کاری و درخت‌کاری، پیست اسکیت، پیست موتورها و ماشین‌های کوچک، امکانات قایق‌سواری در دریاچه، آبشار مصنوعی و بوفه می باشد.

پارک سرسبز و دیدنی کوهستانی در مسیر یزد به تفت واقع شده است.

مجموعه آبی مهنور

راهنمای سفر به شهر یزد
امکانات مجموعه آبی مهنور

در این مجموعه به بازی‌ها و ورزش‌های آبی از جمله حمام سنتی، حمام ترکی، وان آب سرد، استخر کودکان، استخر بزرگسالان، جکوزی، اتاق های مخصوص ماساژ و سرسره آبی دسترسی خواهید داشت.

مراکز خرید و بازارهای یزد

راهنمای سفر به یزد/ بهترین زمان سفر به یزد
بازار سنتی یزد

خوشبختانه باید بگوییم که درست است شهر یزد یک شهر سنتی می باشد، اما تعداد مراکز خرید مدرن در آن کم نیست.

شما عزیزان می توانید انواع کالاهای معمول را که می خواهید در یکی از مجتمع‌های تجاری آریا، الماس، شقایق، شهاب، ستاره و علاء الدین تهیه کنید. از میان بازارهای سنتی یزد نیز می‌توان به بازار قدیمی یزد و بازار کویتی‌ها اشاره کرد.

سوغات یزد

راهنمای سفر به یزد
لیست سوغات یزد

با سفر از تهران به یزد می‌توانید سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبایی را تهیه کنید پیشنهاد ما این است که قبل از سفر به یزد لیستی از سوغات این شهر را یادداشت کنید و همراه خودتان داشته باشید تا در زمان خرید چیزی را از قلم نیندازید.

از جمله سوغاتی‌های لذیذ و خوشمزه یزد می‌توان به باقلوای یزدی، قطاب یزد، پشمک یزدی، حلوا ارده اردکان، لوز، کیک یزدی، سوهان خانی، نقل و شیرینی حاج بادومی اشاره کرد.

اما سوغاتی های یزد تنها خوراکی هایی که نام بردیم نیست، بلکه صنایع دستی زیبایی هم هستند که می توانید به عنوان سوغات آن ها را تهیه کنید.

صنایع دستی زیبا و معروف یزد نیز عبارتند از: ترمه، سفال و سرامیک، چادرشب، شعربافی، دارایی بافی و زیلو.

غذاهای محلی یزد

راهنمای سفر یک روزه به یزد
لیست غذاهای محلی یزد

از آنجایی که شهر یزد در منطقه خشک و کویری واقع شده و نسبت به شهرهای دیگر سبک غذایی خاص و منحصر به فرد دارد در این بخش از راهنمای سفر یک روزه به یزد می خواهیم لیست این غذاهای سنتی و خوشمزه را در اختیارتان قرار دهیم.

در فرهنگ غذایی یزد انواع آش‌ها و شیرینی‌جات وجود دارند و برخی غذاها نیز مخصوص میهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص هستند.

غذاهای محلی معروف یزد عبارتند از:

  • قیمه نخود یا همان قیمه یزدی
  • آبگوشت گوجه بادمجان (تماته بادمجان)
  • کوفته لپه
  • کوفته کباب
  • کوفته هویج
  • کوفته برنجی
  • کوفته نخودچی
  • آش شولی
  • خورش به آلو
  • قلیه کدو تنبل
  • قلیه سیب زمینی
  • آش انار
  • آش کدو
  • تاس کباب یزدی
  • آش آبغوره

سفر به یزد برای آشنایی با آداب و رسوم یزد

راهنمای سفر به شهر یزد
آداب و رسوم یزد

در استان یزد علاوه بر مسلمانان، اقلیت‌های مذهبی دیگری چون زرتشتیان زندگی می‌کنند و آن‌ها هم آیین‌ها و سنت‌های خاص خود را دارند که از دوران ایران باستان به جامانده و نسل به نسل محفوظ مانده است.

از مراسم‌های سنتی یزد می‌توان به مراسم های زیر اشاره کرد که هر یک از آن ها داستان های جالب و زیبایی دارند.

  • کلوخ اندازان (پایان ماه شعبان و پیش از فرارسیدن ماه رمضان)
  • روضه قنبر (نوزدهم تا بیست و هفتم ماه رمضان)
  • فال کوزه (آخرین روزهای سال)
  • شاخ به شاخ (چند روز مانده به ماه محرم)
  • خنچه برون (قبل از عقد و عروسی)
  • مهرگان (ابتدای فصل تابستان و زمستان)
  • جشن سده (اول آبان تا ۱۰ بهمن به مدت ۱۰۰ روز)
  • کلوخک، علم گردانی (سوم محرم تا روز تاسوعا)
  • پنجه کوچک و پنجه بزرگ (ده روز مانده به آغاز نوروز)

شماره تلفن های ضروری (پلیس، اورژانس، تاکسی بیسیم و…)

لیست تلفن‌های ضروری شهر یزد به شرح زیر می باشند.

اورژانس یزد: 115

فرودگاه یزد: 43031

داروخانه شهید چمران : 3690

آتش نشانی: 125

تلفن خانه ناحیه انتظامی: 9-48422

پلیس: 110

راهنمایی و رانندگی: 29595-22243

کشیک امداد و نجات استان یزد: 37221110-36256190

تاكسـی تلفنی: 133

شرکت قطارهای مسافری رجا: 139

اعلام داروخانه های شبانه روزی: 191

مراکز درمانی

راهنمای سفر یک روزه به یزد
بیمارستان سیدالشهدای یزد

کلینیک ویژه امام علی (ع) یزد

آدرس: یزد، بلوار نواب صفوی
شماره تلفن:۳۵۳۶۳۰۱۷۰۳

بیمارستان شهید رهنمون یزد

آدرس: یزد، خیابان فرخی
شماره تلفن: ۳۵۳۶۲۶۰۰۰۱

بیمارستان مرتاض یزد

آدرس: یزد، خیابان کاشانی
شماره تلفن: ۳۵۳۸۲۴۰۰۹ و ۳۵۳۸۲۴۸۰۰۱

سوالات متداول راهنمای سفر به یزد

هتل های ارزان یزد کدام هتل ها هستند؟

هتل کهن کاشانه، هتل سنتی کوروش، هتل اطلس، هتل ثلاثی، اقامتگاه بوم گردی بادگیر یزد، مهمانسرای بوم گردی خانه خشتی

سوغات مشهور یزد چیست؟

ترکه، سفال و سرامیک، طلا و زیلو

بهترین جاذبه های گردشگری یزد کدامند؟

چشمه های آب گرم مرتضی علی، آبشار دره گاهان تفت، مسجد امیرچخماق، حمام خان، ساباط های یزد، قنات زارچ، آب انبار شش بادگیر، باغ دولت آباد، آتشکده ورهرام، موزه آیینه و روشنایی، دخمه زرتشتیان، خانه لاری ها

سخن پایانی

راهنمای سفر به شهر یزد در واقع راهنمای جامع و کامل از هر چیزی است که در سفر به یزد به آن نیاز دارید. در این راهنما برایتان شرح داده ایم که چطور می‌توانید به یزد سفر کنید، جاهای دیدنی و مراکز تفریحی یزد را به شما معرفی کردیم، لیست مراکز خرید، سوغات و غذاهای محلی شهر بادگیرها را در اختیارتان قرار دادیم و تا حدودی شما را با آداب و رسوم و فرهنگ مردم این شهر کویری ایران آشنا کردیم.

امیدواریم که با مطالب عنوان شده در راهنمای سفر یک روزه به یزد توانسته باشیم به شما عزیزانی که قصد سفر به یزد در عید یا تابستان را دارید کمک کرده باشیم تا با توجه به شرایط آب و هوایی این شهر بهترین زمان سفر به یزد را انتخاب کنید.

برای اقامت در شهر کویری یزد هم اصلا نگرانی و استرس نداشته باشید زیرا که این شهر به خاطر پیشینه تاریخی که دارد، دارای هتل ها و اقامتگاه های سنتی بسیار زیادی می باشد که با توجه به بودجه مالی خود و مدیریت کردن هزینه سفر به یزد می توانید مناسبترین مکان را برای اقامت خود انتخاب کنید.

اگر قبلا به شهر یزد سفر کرده اید تجربه خود را از این شهر با ما به اشتراک بگذارید.
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402