بکرترین و دیدنی‌ترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

بهترین جنگل های شمال ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا معروف‌ترین و بهترین جنگل های شمال را می‌شناسید؟ جنگل‌های استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به عنوان بهترین جنگل‌های شمال کشور شناخته می‌شوند. این  جنگل‌ها زیباترین و دل‌انگیزترین جنگل‌های هیرکانی را در اطراف دریای مازندران تشکیل می‌دهند و در کل یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در طول سال به ویژه در میان علاقه‌مندان به طبیعت و جنگل‌نوردی هستند که  جزو بهترین دستاوردهای جاذبه‌های دیدنی ایران به‌شمار می‌آیند. این جنگل‌ها غنی از تنوع گیاهی و جانوری نیز هستند و به‌عنوان مناطق حیات‌وحش برجسته حتی در کره‌زمین شناخته می‌شوند.

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به‌طور ویژه به حفظ و نگهداری از جنگل‌های هیرکانی ایران کمک بزرگی کرده‌اند. افراد علاقه‌مند به جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی در تمام فصول سال به این مناطق سفر می‌کنند و در این سفرها به دنبال آرامش و ارتباط واقعی با طبیعت در میان درختان بلند و زیبای این مناطق هستند.

در ادامه به بررسی بخشی از بهترین جنگل‌های شمال ایران می‌پردازیم و آدرس دقیق و برخی از امکانات مرتبط با آن‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک سفر لذت‌بخش به مناطق جنگلی ناب و تجربه‌ای نوستالژیک هستید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بهترین جنگل‌های گیلان

استان گیلان یکی از استان‌های شمالی کشور با پوشش گسترده گیاهی و مناظر طبیعی و جنگلی فراوان است. این استان دارای جنگل‌های بکری است که به‌عنوان بهشتی از طبیعت در ایران معروف می‌باشد. بخش زیادی از بهترین جنگل های شمال ایران در استان گیلان قرار دارند. اگر به جنگل‌نوردی در مکان‌های زیبا و خیره‌کننده‌ مناطق جنگلی ایران علاقه‌مند هستید، جنگل‌های استان گیلان می‌توانند گزینه‌ بسیار مناسبی برای شما باشند.

پوشش جنگلی استان گیلان دارای انواع گیاهان و درختان، تنوع زیستی و حیات وحشی بزرگ است که به عنوان یک منبع اصلی تولید اکسیژن و تعادل اکوسیستم‌ها در این منطقه و حتی در کل کشور عمل می‌کنند. علاوه بر این از جمله  درختانی که در جنگل‌های گیلان وجود دارند می‌توان به درختان بلوط، کاج، سوسن، نارنج و گردو اشاره نمود و همپنین حضور گونه‌های متنوعی از جانوران از جمله گراز، خرس، گوزن، گونه‌های فراوان پرندگان و موجودات دیگر،این منطقه را به یک پایگاه علمی برای مطالعه زیست‌محیطی نیز تبدیل کرده‌است.

درنهایت استان گیلان با داشتن مناظر جنگلی، دریایی زیبا، روستاهای سنتی و مراکز توریستی به عنوان یک مقصد گردشگری بسیار محبوب در ایران محسوب می‌شود. بنابراین افرادی که به دنبال تجربه‌ای آرامش‌بخش هستند می‌توانند از جنگل‌های زیبا و تماشای جذابیت‌های طبیعی این منطقه نهایت لذت را ببرند.

1- جنگل گیسوم

بهترین جنگل های شمال ایران - گیسوم گیلان

جنگل گیسوم از معروف‌ترین مناطق جنگلی واقع در کرانه دریای مازندران در استان گیلان است. این جنگل با زیبایی‌های طبیعی خاص خود طی تمام فصول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. جنگل گیسوم در مسیر جاده اصلی از رشت به آستارا در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اسالم واقع شده‌است که در واقع نام این منطقه «پره سر» شهرستان تالش است.

یکی از جذابیت‌های بزرگ جنگل گیسوم دسترسی آسان به ساحل دریا است. بنابراین این جنگل‌ها در کنار ساحل دریای مازندران واقع شده‌است و به همین دلیل منظره‌ای شگفت‌انگیز و طبیعتی فوق‌العاده را به گردشگران ارائه می‌دهد. در این مکان بیش از ۷۵ گونه مختلف گیاهان و درختان به چشم می‌خورند و گونه‌های متنوعی از جانوران مانند بز کوهی، خرس قهوه‌ای، خرگوش، قرقاول، گرگ و پلنگ نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

امکانات گردشگری در جنگل گیسوم بسیار متنوع هستند. آلاچیق‌های اقامتی، سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ‌ها ازجمله امکاناتی هستند که برای رفاه گردشگران فراهم شده‌اند. همچنین فعالیت‌های تفریحی مانند اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر، جت‌اسکی و زمین بازی کودکان در مناطق ساحلی و جنگلی این منطقه ارائه می‌شوند. درنتیجه از طبیعت بکر این جنگل در هر فصلی از سال به خصوص بهار و تابستان می‌توان لذت برد.

  • آدرس: گیلان، جنوب شهرستان تالش

2- جنگل سراوان

زیباترین جنگل های شمال - سراوان

پارک جنگلی سراوان یکی از زیباترین و مهم‌ترین مناطق جنگلی شمال ایران است که در استان گیلان قرار دارد. این پارک به خاطر داشتن مردابی سبز به نام “سراوان” در میان گردشگران بسیار محبوب است و قایق‌سواری در آن از جذابیت‌های اصلی تفریحی این مکان به شمار می‌رود. پارک جنگلی سراوان با مساحتی تا ۳۰۰ هکتار، از سال ۱۳۷۰ شمسی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معروف در منطقه شناخته شده‌است. همچنین دریاچه سراوان که در ابتدای مسیر ورودی به این پارک جنگلی قرار دارد به عنوان یک تفرجگاه زیبا و دیدنی در نزدیکی شهر رشت شناخته می‌شود.

در این پارک جنگلی تنوع بسیاری از گونه‌های گیاهی مشاهده می‌شود؛ از جمله درختان ممرز، انجیلی، کاج تدا، سرو نقره‌ای و توسکا. همچنین پرندگان و حیوانات وحشی در جنگل‌های این منطقه زندگی می‌کنند. قرقاول، جغد، کبک، دارکوب، خرگوش، راسو و خزندگان تنها بخشی از این تنوع زیستی سراوان هستند. علاوه بر این در جنوب پارک جنگلی سراوان روستای توریستی “کچا” قرار دارد که نخستین موزه روستایی کشور نیز در نزدیکی آن واقع شده‌است.

در نهایت بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی سراوان فصل‌های بهار و تابستان می‌باشد اما منظره زیبای مرداب سراوان در فصول دیگر نیز جذاب و دیدنی است و برای دسترسی به پارک جنگلی سراوان که به عنوان یک جواهر طبیعی در کرانه دریای مازندران است می‌توانید از مسیرهای مختلفی مانند بزرگراه قزوین به رشت، روستای فشتام یا جاده نیروگاه استفاده نمایید.

  • آدرس: گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی رشت

‌3- جنگل فتاتوی خمام

جنگل فتاتوی خمام نیز تقریبا در نزدیکی شهر رشت قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین جنگل‌های هیرکانی شمال ایران شناخته می‌شود؛ به‌طوری‌که نام این جنگل در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران ثبت شده‎است. متاسفانه این جنگل یکی از آخرین بازمانده‌های مناطق جنگلی جلگه‌ای در کشور ما محسوب می‌شود. در سرتاسر جنگل فتاتوی خمام گونه‌های ارزشمندی از درختان پهن‌برگ به چشم می‌خورند و این منطقه به عنوان موزه طبیعی  توسط زمین‌شناسان زنده‌یاد شناخته می‌شود.

جنگل فتاتوی خمام دارای دیدنی‌های فراوانی است که  از جمله آن‌ها می‌توان به آلاچیق درختی دهنه سر، مرداب دهنه سرشیجان، چراگاه طبیعی چوکام و مرداب جیرسر اشاره نمود. بنابراین این منطقه بی‌نظیر زیستگاه گونه‌های ارزشمندی از گیاهان و حیوانات جنگل‌های شمالی ایران محسوب می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که در فصول بهار و تابستان آب و هوای جنگل فتاتوی خمام برای گشت‌و‌گذار و اتراق بسیار مناسب و دل‌پذیر است.

  • آدرس: گیلان، در جاده رشت به انزلی، شهرستان خمام
احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
آشنایی با بهترین جاهای دیدنی و تفریحی گیلان، از بهار ...
fereshteh beheshti11 شهریور 1402 18:00

بهترین جنگل‌های مازندران

جنگل‌های مازندران به‌عنوان یکی از زیباترین و بهترین وارثه‌های جنگلی شمال ایران و بخشی از جنگل‌های هیرکانی می‌باشند. این مناطق از جمله مقاصد موردپسند علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی در سراسر کشور به‌شمار می‌روند و در طول سال پذیرای تعداد زیادی گردشگر هستند. برخی از این جنگل‌ها در کوهستان‌های بلند البرز قرار گرفته‌اند در حالی که بخشی دیگر از آن‌ها در مناطق جلگه‌ای نزدیک به ساحل دریای مازندران قرار دارند.

جنگل‌های مازندران با تنوع گوناگون گیاهی و جانوری خود از محیط‌های حیات‌وحش بسیار متنوعی برخوردارند که برای محققان و علاقه‌مندان به زیست‌شناسی نیز جذابیت فراوانی دارند. این مناطق به واسطه تنوع جغرافیایی و اقلیمی خود تجربه‌ای منحصربه‌فرد از طبیعت را در ایران ارائه می‌دهند.

هر ساله گردشگرانی از سرتاسر ایران به این مناطق می‌آیند تا از زیبایی‌های طبیعی این جنگل‌ها لذت ببرند و تجربه‌ای غنی از طبیعت و زیست‌بوم منحصربه‌فرد آن را به خاطر بسپارند. این مناطق به عنوان یک منبع عظیم توسعه گردشگری معرفی می‌شوند و برنامه‌های متعددی برای جذب بیشتر گردشگران در خصوص ارتقاء امکانات سفر در این نواحی اجرا می‌شود. بنابراین این مناطق با پوشش گیاهی بی‌نظیر، مناظر طبیعی خیره‌کننده و محیطی آرامش‌بخش بسیار مناسب برای گردشگرانی هستند که به دنبال فرار از روزمرگی‌ها، شلوغی‌های شهر و پناه بردن به آرامش طبیعت‌ها هستند و ما در این بخش به معرفی برخی از این جنگل‌های محبوب مازندران می‌پردازیم.

4- جنگل سیسنگان

جنگل سیسنگان از بهترین جنگل های شمال

پارک جنگلی سیسنگان به‌عنوان یکی از مناطق جنگلی مهم در استان مازندران واقع در شهرستان نوشهر که در امتداد آن نیز ساحل دریای مازندران قرار دارد، معرفی می‌شود. این پارک جنگلی زیبا و با آب و هوای دل‌پذیر در کنار جاده نوشهر به نور واقع شده و از دو سمت شمالی و جنوبی توسط دریای مازندران و کوهستان‌های سبز البرز محدود می‌شود.

پارک جنگلی سیسنگان با مساحت بیش از ۶۰۰ هکتار به سه بخش جنوبی، غربی و ساحلی تقسیم می‌شود. بخش ساحلی این پارک جنگلی به مساحت حدود ۳۰ هکتار است که دارای پوشش گیاهی متنوعی از درختانی مانند انجیر، شیردار، خرمندی، انجیلی و توسکا می‌باشد. بخش جنوبی پارک با شمشادهای فراوان خود منطقه‌ای بکر و دست نخورده‌ای را به تصویر می‌کشد درحالی‌که بخش غربی پارک با گیاهان بوته‌ای و علفی، درختچه‌های وحشی، بلوط‌ها، ممرز و شمشادها زیبایی خاص دیگری را به منظره می‌افرایند. علاوه بر این در جنگل سیسنگان حیواناتی چون شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه و گراز زندگی می‌کنند. درنتیجه پارک جنگلی سیسنگان به‌عنوان یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه‌های گونه شمشاد در منطقه خاورمیانه میزبان زیست‌بوم متنوعی از حیوانات و گیاهان است.

همچنین پارک جنگلی سیسنگان امکانات متعددی را برای گردشگران فراهم کرده‌است که این امکانات شامل واحدهای اقامتی، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، پارک بازی، ایستگاه امداد، بازارچه سنتی، آلاچیق‌های ساحلی، زمین بازی کودکان، پیست کارتینگ، تفریحات ساحلی، سفره‌خانه سنتی و کافه‌های ساحلی می‌باشند.

  • آدرس: مازندران، جاده نوشهر به نور، ۳۰ کیلومتری نوشهر

5- جنگل دوهزار و سه هزار

جنگل دوهزار مازندران

جنگل دوهزار و سه هزار مازندران در واقع دو منطقه جنگلی جدا هستند که در کنار یکدیگر در امتداد مناطق تنکابن و رامسر قرار دارند. این دو جنگل از جمله جاذبه‌های طبیعی برجسته در استان مازندران و همچنین جزو بهترین و زیباترین جنگل های هیرکانی شمال ایران به‌شمار می‌روند. البته جنگل سه هزار به دلیل قرارگیری در ارتفاعات بالاتر نسبت به جنگل دوهزار دارای محیطی بکر و جذاب‌تری می‌باشد اما جاده دوهزار نیز فرصت‌های مناسبی برای کوهنوردی و ماهیگیری فراهم می‌کند.

علاوه بر این وجود رودخانه‌ای در هر دو جنگل دوهزار و سه هزار سبب ایجاد شرایط مناسبی برای رشد و رونق گونه‌های متنوعی از درختان و درختچه‌های وحشی شده‌است. در این جنگل‌ها درختانی چون راش، ون و چنار به‌وفور یافت می‌شوند. همچنین مناطق طبیعی اطراف این مناطق مانند روستای هرسنگ، ییلاق آغوزحال، روستای نوشا، ییلاق عسل محله و قله سیالان نیز جزو جاذبه‌های دیدنی این جنگل‌ها محسوب می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که این جنگل‌ها امکانات اقامتی و تفریحی محدودی دارند اما در بخش‌های ابتدایی مسیر جاده جنگلی دوهزار و همچنین در برخی نقاط دیگر فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شوند.

در نهایت برای دسترسی به این جنگل‌ها می‌توانید از سه راه سلیمان آباد در منطقه خرم آباد تنکابن وارد مسیر جاده‌ای دوهزار شوید. همچنین اگر علاقه‌مند به کمپ زدن در جنگل‌های دوهزار و سه هزار هستید می‌توانید تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. این جنگل‌ها در تمامی فصول به‌ویژه در بهار و پاییز بسیار تماشایی هستند اما در این زمان‌ها احتمال بارش‌های پراکنده نیز وجود دارد.

  • آدرس: مازندران، تنکابن، خرم آباد، سه راه سلیمان آباد

6- جنگل دالخانی

معروفترین جنگل های شمال ایران

جنگل دالخانی یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهرهای تنکابن و رامسر قرار دارد. این جنگل دارای محیطی بسیار بکر و دل‌نشین می‌باشد که وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار دارد و پوشش گیاهی در جنگل دالخانی دارای تنوع فراوانی از درختان از جمله شاه بلوط، راش و انبوهی از بوته‌های وحشی ازگیل و تمشک می‌باشد. علاوه بر این جنگل دالخانی دارای حیوانات وحشی مانند شغال و خرس است که در این محیط جنگل زیبا زندگی می‌کنند.

در اطراف این جنگل نیز جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند دریاچه سد میجران، ییلاق گرسماسر، آبشار سیاسرت و پیچ هفت شهدا وجود دارد. جنگل دالخانی همچنین با داشتن دریاچه، رودخانه و آبشارهای زیبا، جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در اختیار علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌دهد و همچنین امکان کوهنوردی و تجربه ییلاق‌گردی نیز در این جنگل فراهم است.

این جنگل به عنوان یکی از بکرترین نواحی در مرز استان‌های گیلان و مازندران شناخته می‌شود و اگر علاقه‌مند به کمپینگ در این جنگل هستید حتما تمامی تجهیزات لازم را به همراه خود داشته باشید. همچنین درنظر داشته باشید که اعماق جنگل دالخانی به عنوان محلی برای کمپ زدن مناسب نیستند. این منطقه در تمام فصول سال جذابیت‌های خاص خود را دارد اما در بهار به دلیل رنگارنگی و در پاییز به دلیل هوای خنک و خوشایند بسیار برای مسافرت جذاب‌تر می‌باشند. درنهایت برای بازدید از جنگل دالخانی بهتر است از مسیر جاده رامسر به تنکابن و سپس در سه راهی این جاده در کیلومتر هفت، به سمت راست بروید.

  • آدرس:‌ استان مازندران، جاده رامسر به تنکابن، هفت کیلومتری رامسر
احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
معرفی بهترین جاهای دیدنی و تفریحی نمک آبرود مازندران
fereshteh beheshti09 شهریور 1402 13:00

بهترین جنگل‌های گلستان

جنگل‌های گلستان بخشی دیگر از جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران را تشکیل می‌دهند. این جنگل‌ها با طبیعت زیبا و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری فراوان سبب جذب گردشگران و دوستداران طبیعت می‌شوند. البته زیباترین تصاویر این جنگل‌ها که ما آن‌ها را مشاهده می‌نماییم بیشتر در فصول پاییز و بهار هستند؛ زیرا در این فصول رنگارنگی و تازگی زیست‌بوم این جنگل‌به وضوح دیده می‌شود.

درنتیجه این جنگل‌ها در مناطقی از کوهستان‌های البرز شرقی واقع شده‌اند و بخش مهمی از تنوع طبیعی ایران را شکل می‌دهند. همچنین این مناطق به عنوان پارک‌های ملی مورد توجه و حفاظت قرار گرفته‌اند و به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در مقیاس جهانی شناخته می‌شوند. در نهایت این جنگل‌ها فرصتی عالی برای مشاهده زیبایی‌های طبیعی و تجربه فعالیت‌های خارج از شهر را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. در ادامه به معرفی بهترین جنگل های شمالی کشور که در استان گلستان قرار دارند می پردازیم.

7- جنگل ناهار خوران

پارک جنگلی ناهارخوران در استان گلستان واقع شده‌است و به عنوان یکی از مقاصد جذاب جنگلی در کشور ما شناخته می‌شود. این پارک با پوشش گیاهی متنوع و مناظر طبیعی زیبا محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد.

در پارک جنگلی ناهارخوران درختان بلند و سرسبز به طور گسترده‌ای زمین را پوشانده‌اند و چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز را ایجاد کرده‌اند. پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع درختان و گیاهان مختلف از جمله درختان سربه‌فلک، کاج، سرو و… می‌شود که زیبایی و طراوت بی‌نظیری به مناظر ارتفاعات اطراف می‌بخشد.

از ویژگی‌های مهم پارک جنگلی ناهارخوران وجود آبشاری است که با صدای آب و تلاطم آن سبب دل‌پذیرتر شدن فضای این جنگل زیبا می‌شوند و همچنین امکاناتی مانند پارکینگ‌ها، رستوران‌ها، و فضاهای بازی برای کودکان در این پارک جنگلی فراهم شده‌است که باعث می‌شود تجربه بازدید از این منطقه به یک تجربه کامل تبدیل شود.

بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران در فصل پاییز با تغییرات رنگارنگ برگ‌های درختان سبب ایجاد مناظر خیره‌کننده از طبیعت می‌شوند و همچنین در تابستان می‌توان از آب‌وهوای دل‌پذیر این منطقه برای گردش و استراحت بهره برد. از این رو پارک جنگلی ناهارخوران به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب در تمام فصول مختلف سال شناخته می‌شود.

  • آدرس: گلستان، هشت کیلومتری جنوب شرقی گرگان

8- جنگل رامیان

منطقه خوش‌آب‌وهوای رامیان با اینکه نسبت به دیگر جنگل‌ها کوچیک‌تر است اما مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده‌است و از میان تمامی این مجموعه‌ها چشمه‌های نیلبرگ به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌ها شناخته می‌شوند. این چشمه‌های زلال نه تنها به عنوان شریان‌های حیاتی در رامیان تلقی می‌شوند بلکه ساکنان این منطقه از این منبع طبیعی برای تأمین آب شرب خود بهره می‌برند. مناظر سرسبز و دل‌نشین چشمه‌های نیلبرگ به همراه زمزمه‌های طبیعت در ذهن هر بیننده‌ای تصویری آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز را به وجود می‌آورند. در طول این چشمه‌ها نیز آبشارهای کوچک و بزرگ از میان صخره‌ها و بلدی‌ها بیرون جاری می‌شوند که به طراوت و زیبایی این محیط دل‌پذیر می‌افزایند. جنگل های رامیان از جمله بکرترین و بهترین جنگل های شمال ایران هستند که دارای آبشارها، رودها و چشمه ها و دریاچه های طبیعی منحصر به فردی می باشند.

سفر به چشمه‌های نیلبرگ از طریق جاده‌های خاکی‌اش آغاز می‌شود. این جاده‌های پنهان در میان درختان تنومند قرار گرفته و از میان آن‌ها مناظر زیبای زمین‌های کشاورزی نمایان می‌شوند. نیلبرگ رامیان در تمامی فصول سال چهره‌های متنوعی را به نمایش می‌گذارد و هر روز از سال گردشگران بسیاری را با هر سلیقه‌ای به خود جذب می‌کند. گل‌های بهاری زیبا طراوت و سرسبزی مراتع در کنار چشمه‌های نیلبرگ در نیمه اول سال و رقص رنگ‌های گرم در پاییز هزار رنگ شمال ایران موجب شده که این دو فصل بهترین زمان برای سفر به نیلبرگ باشند اما در زمستان با سرمای شدید، برف و دشواری عبور از جاده‌ها، سفر به نیلبرگ تنها برای علاقه‌مندان به این فصل مناسب است.

هنگام سفر به رامیان بعد از لذت بردن از چشمه‌های نیلبرگ، حتماً آبشارهای نعیم‌آباد با 28 متر طول، آبشارهای سید کلاته و جوزک، و قله 2400 متری این منطقه را نیز دیدن نمایید. این جاذبه‌ها همگی در کنار طبیعت دلنشین این منطقه قرار دارند.

  • آدرس: گلستان، 4 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامیان، کمربندی رامیان، ابتدای جاده جنگ نیلبرگ

9- پارک ملی گلستان

پارک جنگلی گلستان - بزرکترین جنگل شمال ایران
پارک جنگلی گلستان

پارک جنگلی گلستان بزرگترین پارک جنگلی ایران است که در شرق استان گلستان و مرز خراسان شمالی واقع شده است. در این جنگل بزرگ علاوه بر اینکه انواع مختلف گیاهان و درختان قرار دارند و ظاهر زیبایی به این جنگل داده اند، گونه های مختلف جانوری از جمله پلنگ، خرس، گراز، آهو، پرندگان مختلف و… هم زندگی میکنند که باعث ارزشمندتر شدن این پارک جنگلی شده است. همچنین در نزدیکی این پارک جنگلی موزه طبیعی حیاط وحش قرار دارد که حیوانات تاکسیدرمی شده مختلفی برای بازدید در آن قرار دارند.

در این پارک جنگلی امکان بر پایی اردو و تماشای حیات وحش فراهم است. زیبایی‌های طبیعی، آبشارها و دریاچه‌ها، غارها از جمله جذابیت‌های این جنگل می باشند. پارک ملی جنگل در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی به اولین پارک ملی ایران بدل شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین به ثبت رسید.

  • آدرس: گلستان، ۱۵ کیلومتری شهر گالیکش

سوالات متداول درباره بهترین جنگل های شمال کشور

• بهترین جنگل‌های شمال کشور کدام یک هستند؟

جنگل‌های بزرگ بسیاری در شمال کشور وجود دارند اما بهترین آن‌ها همان‌طورکه در این مقاله آورده شده‌اند، جنگل گیسوم، جنگل سراوان و جنگل فتاتوی خمام در استان گیلان، جنگل سیسنگان، جنگل دوهزار و سه هزار و جنگل دالخانی در استان مازندران، جنگل ناهارخوران و پارک ملی گلستان در استان گلستان می‌باشند.

• بهترین زمان برای سفر به این جنگل‌ها کی می‌باشد؟

در کل شما می‌توانید در هر زمانی که خواستید به این مناطق بکر سفر کنید اما فصول بهار و تابستان و حتی برخی از آن‌ها در فصل پاییز نیز بسیار دیدنی هستند.

• آیا می‌شود در این مناطق کمپ زد؟

بله در اغلب جنگل‌های شمالی کشور می‌توان کمپ زد اما بهتر است مناطقی که در عمق جنگل واقع شده‌اند را برای اقامت انتخاب نکنید و در مناطق مرتفع‌تری کمپ بزنید.

جمع‌بندی

تا اینجا دانستیم سه استان گیلان، مازندران و گلستان دارنده بزرگ‌ترین منابع جنگل‌های هیرکانی می‌باشند. همچنین ما در این مقاله تلاش نمودیم پرطرفدارترین و بهترین جنگل های شمال کشورمان را به همراه معرفی تمام امکانات رفاهی، مناطق توریستی اطراف آن‌ها، بهترین زمان سفر و آدرس دقیق هر کدام را به شما معرفی نماییم تا تجربه‌ سفر جذابی را به همراه عزیران خود رقم بزنید.

حالا شما به ما بگویید به کدام یک از این جنگل‌ها سفر کرده‌اید و کدام یک از نظر شما بهتر می‌باشد؟ حتما تجربیات خود را در کامنت‎ها هم برای ما و هم برای افراد دیگر به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402