معرفی فیلم نگهبان شب ؛ نگاهی بر جدیدترین ساخته تحسین شده رضا میرکریمی

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم نگهبان شب یکی از آثار تحسین شده و جدید سینمای ایران در سال 1402 است که اخیرا نماینده ایران در مراسم اسکار سال 2024 نیز معرفی شد. در ادامه مقاله پیش‌رو با معرفی کامل فیلم سینمایی نگهبان شب همراه شما هستیم.

رضا میرکریمی یکی از برترین کارگردانان کشور ایران است که فعالیت خود را از سال 1378 با فیلم کودک و سرباز آغاز کرد و تا‌ کنون موفق شده چندین بار در جشنواره فیلم فجر و حوزه‌های مختلف، علی‌الخصوص کارگردانی، موفق به کسب جایزه سیمرغ بلورین شود. اکنون نیز قصد داریم فیلمی را که او برای آن برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شده، به شما معرفی کنیم.

فیلم نگهبان شب به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در سال 1400 ساخته شد و محمد داوودی نیز در نگارش فیلمنامه به او کمک کرده است. این اثر توانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر کاندید 8 جایزه شود و یک جایزه را از آن خود کند. همچنین اخیرا اعلام شد که این اثر نماینده ایران در مراسم اسکار 2024 شده است. در ادامه مقاله پیش‌رو از پلازا با معرفی فیلم سینمایی نگهبان شب همراه شما هستیم. شما می‌توانید درباره فیلم هایی که در سال 2024 اکران خواهند شد، در این مطلب بیشتر بخوانید.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم نگهبان شب

ژانر فیلم سینمایی نگهبان شب درام و عاشقانه است. این فیلم در تاریخ 18 بهمن 1400 نخست در جشنواره فیلم فجر و سرانجام در 17 خرداد 1402 در سینمای ایران اکران شد. مدت زمان فیلم سینمایی نگهبان شب 90 دقیقه است.

داستان فیلم نگهبان شب

داستان فیلم نگهبان شب / خلاصه فیلم نگهبان شب

این بخش را به خلاصه فیلم نگهبان شب اختصاص می‌دهیم. داستان حول محور یک پسر ساده و روستایی به نام رسول می‌گردد که برای امرار معاش به تهران می‌آید. او مجبور است در کنار خیابان ایستاده و به دنبال شغل‌های روزمزد بگردد. تا اینکه روزی مهندسی به نام بهنام او را برای نگهبانی شیفت شب یک ساختمان استخدام می‌کند. رسول در موقعیت شغلی جدید خود، دچار چالش‌های زیادی می‌شود که می‌توانند او را از لحاظ مالی بالا بکشند اما مسیر درستی ندارند.

بازیگران فیلم نگهبان شب

حال نوبت آن رسیده که با هنرپیشه‌های این اثر آشنا شویم. اگرچه نگهبان شب بازیگران بزرگی در خود دارد، اما شخصیت‌های اصلی آن بازیگران معروفی نیستند و به خوبی از پس نقش‌های خود برآمده‌اند.

تورج الوند در نقش رسول

بازیگران فیلم نگهبان شب / داستان فیلم نگهبان شب

تورج الوند یکی از هنرپیشگان جوان و تازه نفس است که در دوم تیر ماه و اوایل دهه هفتاد به دنیا آمده است. این بازیگر کار خود را از سال 1391 و ایفای چند نقش کوتاه شروع کرده است. او سپس در فیلم‌هایی که از جمله آنان می‌توانیم به دشت خاموش و کلمبوس اشاره کنیم، نقش‌هایی فرعی داشت. آقای الوند پیش از شروع بازیگری دستیار صحنه بود و در فیلم ایرانی نگهبان شب نقش اصلی را بازی کرد و برای نقش‌آفرینی در آن موفق به نامزدی بهترین نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.

لاله مرزبان در نقش نسیبه

هنرپیشه های فیلم نگهبان شب / تاریخ اکران فیلم نگهبان شب

لاله مرزبان هنرپیشه ایرانی در 29 دی سال 1372 به دنیا آمد. او نخستین بار در سریال هوش سیاه مقابل دوربین رفت و توانست با بازی در فیلم زیر سقف دودی توانایی بازیگری خود را نشان دهد. قدم بعدی او که دیده شد، بازی در فصل سوم سریال پرطرفدار ستایش و ایفای نقش نازگل بود. خانم مرزبان همچنین در آثاری همچون به وقت شام، مهمانخانه ماه نو و بی‌همه‌چیز حضور پیدا کرد. این بازیگر در این اثر نقش نسیبه، دختری کم‌شنوا، را بازی می‌کند و برای ایفای نقش آن نامزد بهترین نقش اول زن جشنواره فجر شد.

محسن کیایی در نقش بهنام

خلاصه فیلم سینمایی نگهبان شب / خلاصه فیلم نگهبان شب

محسن کیایی بازیگر و نویسنده ایرانی متولد 6 شهریور سال 1360 است که بازیگری را فیلم برادرش مصطفی کیایی با نام بعد از ظهر سگی سگی شروع کرد‌. او سپس ضمن نوشتن چندین فیلمنامه خوب، با سریال راه در رو و نقش پیام بازرگانی به خوبی دیده شد. آقای کیایی عمدتا با برادرش همکاری می‌کند و از معروف‌ترین کارهای او باید به دینامیت، لونه زنبور، سریال بی گناه، مطرب و سریال هم گناه اشاره کنیم‌. این هنرپیشه اخیرا در برنامه صداتو مجری‌گری نیز انجام می‌دهد.

علی اکبر اصانلو در نقش دایی

دانلود فیلم سینمایی نگهبان شب / مدت زمان فیلم سینمایی نگهبان شب

علی اکبر اصانلو بازیگر اهل زنجان در سال 1327 به دنیا آمد و از سال 1344 فعالیت خود را در گروه موسیقی و تئاتر آغاز کرد. او از سال 1375 با تلویزیون در عناوین تهیه‌کنندگی، بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و گویندگی همکاری می‌کرد اما چندان دیده نشده بود. نقش دایی او در نگهبان شب به حدی تاثیرگذار بود که برایش دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به ارمغان آورد. او همچنین در سریال آتش در گلستان نیز ایفای نقش داشته است‌.

سایر هنرپیشه های فیلم نگهبان شب عبارتند از:

  • صفورا خوش طینت
  • فهیمه هرمزی
  • زهرا اسلامی
  • پرهام غلاملو
  • محمدصادق ملک
  • علی غابشی
  • مهراد اکبرآبادی
  • ایمان سلگی
  • نوید بانی
  • ویشکا آسایش
  • کیومرث پوراحمد

نقد فیلم نگهبان شب

نقد فیلم نگهبان شب

این قسمت را به نقد فیلم اختصاص می‌دهیم‌. نگهبان شب، ایده و داستانی کلیشه‌ای دارد که حتی با خوانده خلاصه آن هم گمان می‌کنید با یک اثر تکراری روبه‌رو هستید. فیلم قصد دارد پند شعارگونه: خوبی و درستی با راه اشتباه به دست نمی‌آید و برای خوب بودن نباید دنبال بهانه بود را عنوان می‌کند. اما آیا این فیلم ارزش تماشا ندارد؟

تمام چیزهایی که گفتیم، ظاهر قضیه بودند و این اثر کاملا درخشان ظاهر شده است، به طوری که از تماشای آن شگفت‌زده خواهید شد. روایت فیلم روان و جذاب است و شخصیت‌ها به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند. ریتم کند نیست اما با حوصله مسائل را به ما نشان می‌دهد و همچنین پایانی منطقی نیز دارد. در مجموع نمرات فیلم ایرانی نگهبان شب قابل قبول هستند. این اثر موفق به کسب دو جایزه در جشنواره فیلم فجر شد که اولین آن سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای رضا میرکریمی و دومین جایزه دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد برای علی‌اکبر اصانلو بود. همچنین فیلم نگهبان شب نماینده ایران در اسکار 2024 نیز شد. نکته بعدی فروش این اثر است که موفق شد بیش از 2 میلیارد فروش داشته و جز پرفروش‌ترین‌های 1402 شود.

در پایین نظرات درباره نگهبان شب از دیدگاه منتقدان سینما را می‌خوانید.

احمد شاهوند

این منتقد در بخشی از نظرات خود درباره فیلم گفت: «شاید در برهوت فیلم بی‌غلط در جشنواره امسال، نگهبان شب یکی از بهترین‌ها باشد اما در قیاس با کارنامه میرکریمی جایگاه ویژه‌ای پیدا نمی‌کند. بخصوص که میرکریمی همچنان هفده سال است موفق نشده حتی به گرد پای خیلی دور خیلی نزدیک برسد. او همچنان مشغول تجربه گرایی است و نگهبان شب اگر تجربه اول یک کارگردان بود، تشویق‌های بیشتری نثارش می‌شد.»

کمال پورکاوه

کمال کامپوره منتقد سینما درباره فیلم سینمایی نگهبان شب گفت:

«میرکریمی در آخرین ساخته‌اش نه می‌تواند فضای عاشقانه جدید و تاثیرگذاری را ترسیم کند و نه شجاعت ورود به معضلات اجتماعی و فساد اقتصادی را پیدا می‌کند. او سردرگم‌تر از همیشه خود را در میان فضای پر لکنتی می‌بیند که برای فصل انتهایی فیلمش، مجبور به سنجاق کردن رخدادی می‌شود که نه جایی در متن داستان پیدا می‌کند و نه جایی در فرامتن آن.»

سید آریا قریشی

این منتقد درباره نگهبان شب گفت:

«فیلم از اجرای تمیز و «سینمایی» میرکریمی بهره‌مند است؛ اجرایی که به قطع کلوزآپ‌های شخصیت‌ها به یکدیگر بسنده نمی‌کند و فضای آن محدوده را برای ما می‌سازد. همچنین میرکریمی سعی کرده به شخصیت‌ها عمق بخشیده و از ساخت تیپ‌های عمومی خودداری کند.»

کلام آخر

با معرفی و بررسی فیلم نگهبان شب رضا میرکریمی همراه شما بودیم و این اثر را به طور کامل و با جزئیات به شما معرفی کردیم‌. رضا میرکریمی یکی از کارگردانان و نویسندگان بزرگ کشور است که در این فیلم کاملا عملکردی موفق داشت و تحسین شد. آیا تریلر فیلم ایرانی نگهبان شب را دیده‌اید؟ نظر شما درباره موضوع فیلم نگهبان شب چیست؟ همچنین برای دانلود فیلم سینمایی نگهبان شب به صورت قانونی باید تا پایان اکران آن صبر کنید. لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402