بهترین جاهای دیدنی تفلیس کدامند؟ | راهنمای کامل دیدنی ها در تفلیس

بهترین جاهای دیدنی تفلیس کدامند؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در سفر به تفلیس از کجاها دیدن کنیم؟ تفلیس پایتخت گرجستان است سرزمینی اصیل و کهن که یک دورانی گذرگاه پررونق جاده ابریشم بوده است و امروزه مقصدی جذاب برای توریست‌ها است. این شهر دارای جاهای دیدنی منحصر به فردی است که نظیر آن را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید ببینید از کلیساها و دژهای قدیمی گرفته تا گالری‌ها و تئاترها و ساختمان‌هایی با معماری‌های قرون وسطایی. برای آشنایی بیشتر با بهترین جاهای دیدنی تفلیس با پلازا تا انتهای این مطلب همراه باشید.

همچنین بخوانید :

تفلیس از نظر تاریخی شهری است که در قرن پنجم میلادی توسط شاه واختانگ یکم بنا شده است. این شهر حدود ۱۰۱ میلیون نفر جمعیت دارد که ۹۵ درصد آنها مسیحی و یک و نیم درصد آنها مسلمان هستند. زبان مردم تفلیس گرجی و واحد پول آنها لاری گرجی می‌باشد. شهر تفلیس دارای آب و هوای تقریباً گرمسیری و مرطوب است. تابستان‌هایی بسیار گرم و زمستان‌هایی نسبتاً سرد دارد. شهر تفلیس در اصل از دو بخش تشکیل شده‌ است، بخشی که صاحب بافت تاریخی و سنتی شهر می‌باشد و بخش دیگر که برای زندگی مدرن شهروندانش طراحی شده‌ است. بیشتر جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس در بخش بافت سنتی آن که اهالی تفلیس به آن لقب تفلیس قدیم را داده‌اند قرار دارند.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی تفلیس

لیست بهترین جاهای دیدنی تفلیس
لیست بهترین جاهای دیدنی تفلیس

تفلیس شهری است پر از تناقض، جایی که ساختمان‌های مدرن و معماری‌های قدیمی به زیبایی در کنار هم قرار گرفتند. این شهر به غیر از اینکه مقصد محبوبی برای گردشگری به شمار می‌آید گنجینه‌ای منحصر به فرد دارد که متاسفانه از دید گردشگران دور مانده است. تفلیس از جمله کشورهایی است که به خاطر خیابان‌های سنگفرش شده‌اش شهرت بسیاری پیدا کرده.

این شهر دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار متنوعی است که در این بخش می‌خواهیم اشاره‌ای به چند مورد از بهترین جاهای دیدنی تفلیس داشته باشیم و آنها را به شما معرفی کنیم.

1-قلعه ناریکالا

جاذبه‌های تاریخی تفلیس
جاذبه‌های تاریخی تفلیس

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر تفلیس قلعه‌ای است به نام قلعه ناریکالا که در دوره ساسانی ساخته شده است.این قلعه باستانی که قدیمی‌ترین ساختمان در شهر تفلیس به شمار می‌آید دارای دیوارهای بلندی است که بر فراز شهر واقع شده برای دیدن این قلعه باید به بالای تپه‌ای روی کوه متاتسمیندا بروید.

قلعه ناریکالا چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه به عنوان قلعه مادر در شهر تفلیس مشهور شده است و به عنوان نماد باستانی و دفاعی شهر تفلیس شناخته می‌شود.

این قلعه دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که یکی از آنها کلیسایی با ناقوس‌های قدیمی است که متعلق به قرن سیزدهم است که بر اثر آتش سوزی از بین رفته اما، همچنان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای این شهر به شمار می‌آید.

  • آدرس: تفلیس، آباتونونی
  • ساعات: 8 صبح تا 8 شب

2-حمام‌های تفلیس

حمام‌های گوگرد تفلیس - از جاهای دیدنی تاریخی تفلیس
آشنایی با حمام‌های گوگرد تفلیس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر تفلیس ارتباط عمیقی با آبگرم‌های طبیعی دارد. حمام‌های گوگرد تفلیس که یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و قدیمی این شهر می‌باشند در بافت قدیمی شهر تفلیس و در محله آبانتوبانی قرار گرفتند.

بنای اصلی این حمام‌ها به سبک شرقی کلاسیک ساخته شده است و سقف آنها گنبدی شکل با شیشه طراحی شده‌اند که مرکزی برای عبور در آنها نیست.

حمام‌های گوگرد تفلیس خاصیت درمانی دارند و به همین خاطر است که طرفداران بسیاری در میان گردشگران به دست آورده است.در این حمام‌ها امکانات بسیاری ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به حوضچه‌های آب داغ، محوطه حمام، دوش اختصاصی و ماساژ اشاره کرد.

  • آدرس: تفلیس، خیابان آبانو (Abano)، نزدیک ایستگاه متروی آولاباری

3-پل صلح

پل صلح کجاست؟

از بهترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس در شب پل صلح است. پلی ۱۵۰ متری که بر روی رود کر قرار گرفته است. این پل یکی از مهم‌ترین بناهای شاخص شهر تفلیس است که عمر چندان زیادی هم ندارد و از مهم‌ترین گذرگاه‌های عابر پیاده در شهر تفلیس می‌باشد که دارای طراحی منحنی و مدرنی است.

پل صلح در واقع جدیدترین و مدرن‌ترین سازه شهر تفلیس است که در طی چند سال اخیر با استقبال بی‌شماری از گردشگران روبرو شده است و تبدیل به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در جهان به خصوص برای ایرانیان شده است.

این پل اولین سازه مدرنی است که بعد از جنگ سرد در تفلیس ساخته شد و طراحی آن به دست یک معمار معروف ایتالیایی به نام میشله دی لوچی صورت گرفته. در واقع می‌توان گفت: پل صلح راه ارتباطی است بین مسیر پارک ریکه و خیابان اریکل دوم که این دو را به یکدیگر متصل کرده است.

پل صلح دارای قوس زیبایی است که وجود نورهای الکتریکی که در آن به کار رفته به آن شکوه و زیبایی چندین برابری می‌دهد. با رفتن به این جاذبه دیدنی می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید چرا که از روی پل صلح بسیاری از جاذبه‌های دیگر این شهر همچون قلعه ناریکا، کلیسای متخی، مجسمه واختانگ، کاخ ریاست جمهوری و… را خواهید دید.

  • آدرس: تفلیس، دزولی تفیس
همچنین بخوانید :

4-برج ساعت تفلیس

بازدید از برج ساعت تفلیس

از جمله نمادهای محلی قدیمی تفلیس و شاخص‌ترین مکان دیدنی این شهر برج ساعت است. این برج آنقدر جذاب و عجیب و غریب است که انگار از دل قصه‌های والت بیرون زده است.

برج ساعت تفلیس توسط هنرمندی به نام ریزو گابریازده طراحی شده است و همچون هر ساعت دیگری با گذشت هر ساعت شروع به نواختن می‌کند. اما تفاوت اصلی که میان برج ساعت تفلیس با سایر ساعت‌ها وجود دارد این است که زنگ مخصوصی برای ساعت ۷ بعد از ظهر دارد که به آن چرخه زندگی می‌گویند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برج ساعت که یکی از نمادهای دیدنی تفلیس است با وجود اینکه سازه آن قدمتی ندارد اما براساس یک افسانه قدیمی ساخته شده است.

با رفتن به منطقه‌ای که برج ساعت در آن قرار گرفته است می‌توانید از جاذبه‌ها و اماکن گردشگری دیگر تفلیس همچون موزه ملی، موزه مدرن، موزه پیویت و آنچیسخاتی باسیلیکا نیز دیدن کنید.

  • آدرس: تفلیس، دزولی تفلیس، خیابان ایوان شاوتلی، شماره 13

5-معبد سامتاورو

آشنایی با معبد سامتاورو تفلیس

یکی از نمونه‌های برجسته معماری تفلیس معبد یا صومعه سانتاوورو است که در فاصله بسیار کمی از اسوتیتس خولی قرار گرفته است. ساختمان اصلی این معبد در قرن چهارم توسط پادشاه میریان ساخته و در قرن یازدهم مورد بازسازی قرار گرفته است. این بنای تاریخی علاوه بر اهمیت تاریخی که دارد به خاطر طبیعت زیبا و سرسبزش بسیار محبوب است.

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری شمال تفلیس

6-مسجد جمعه تفلیس

بهترین دیدنی های مذهبی تفلیس
آشنایی با بناهای مذهبی تفلیس

یکی از دیدنی‌ترین بناهای مذهبی تفلیس مسجد جمعه این شهر است که علاوه بر جنبه تاریخی به دلیل ارزش معنوی که دارد در میان مسلمانان محبوبیت زیادی به دست آورده است. در حقیقت مسجد جمعه تفلیس تنها مسجدی است که در حال حاضر مسلمانان می‌توانند به آنجا رفته و به عبادت و راز و نیاز مشغول شوند.

نکته جالبی که در رابطه با این مسجد شهر تفلیس باید بدانید این است که تاثیر بسیاری بر رابطه دوستی بین شیعیان و سنی‌های گرجستان داشته است با رفتن به این مسجد شاهد خواهید بود که سنی‌ها و شیعه‌ها در کنار هم به عبادت مشغول هستند.

معماری این مسجد به گونه‌ای است که از هشت مناره تشکیل شده است. وجود این مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های بسیار ظریف در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای را جذب می‌کند.

مسجد جمعه تفلیس با پیشینه تاریخی بالایی که دارد در دوران حکومت شوروی بخشی از آن تخریب شد اما امروزه مورد بازسازی قرار گرفته و آثاری از تخریب آسیب در آن دیده نمی‌شود.

  • آدرس: 32 Botanical St | Abanatumani, Tbilisi 0105, Georgia

7-کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

اصلی‌ترین کلیسای ارتودوکس تفلیس کلیسای جامع تثلیث است که یکی از بزرگترین کلیساهای این شهر می‌باشد. این کلیسا دارای قدمت زیادی نیست اما به دلیل جذابیت‌هایی که دارد به یکی از مکان‌های دیدنی تفلیس تبدیل شده است.

کلیسای جامع تثلیث دارای طراحی مدرن است و از ۹ کلیسای مختلف، صومعه، هتل، مدرسه و آکادمی الهیات تشکیل شده است. نورپردازی زیبایی که پس از غروب آفتاب در این کلیسا وجود دارد باعث شده تا کلیسای جامع تثلیث تفلیس به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس در شب معرفی شود.

  • آدرس: گرجستان، تفلیس، منطقه آولاباری، تپه ایلیا، کلیسای جامع تثلیث
  • ساعت بازدید: 8 صبح تا 10 شب

8-موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان
ساعات بازدید موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس به شمار می‌آید که نمایش دهنده بخشی از دوران هخامنشیان است. این موزه در واقع تنها یک موزه مستقل نیست بلکه مجموعه‌ای از موزه‌ها و ساختمان‌های فرهنگی نیز می‌باشد.

موزه ملی گرجستان، مجموعه‌ای از موزه‌ها و ساختمان‌های فرهنگی از جمله موزه هنرهای زیبا، گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس، موزه اسوانتی و موزه سیگناگی است.

ساختمان اصلی موزه در سه طبقه ساخته شده که طبقه اول مختص به دوران باستان است و طبقات بعدی به تاریخ گرجستان، جنگ جهانی دوم و دوران حکومت شوروی تعلق دارد.

در موزه ملی گرجستان آثار بسیاری همچون نقاشی، اشیای باستانی، طلا و جواهرات دوران باستان، آثار دوره قاجار و هخامنشی، فسیل انسان‌های اولیه و ۱۴۰۰۰۰ وسیله دیگر به نمایش گذاشته شده است.

  • آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان روستاولی
  • ساعت بازدید: 10 صبح تا 6 بعد ازظهر

9-موزه هنرهای تفلیس

معرفی موزه هنرهای زیبای تفلیس

از دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری تفلیس، موزه هنرهای این شهر است که حدود صد سال قبل به عنوان گالری هنر ملی گرجستان افتتاح شد. در این موزه انوع آثار نقاشی و هنری نگهداری می‌شوند.

علاوه بر آثار هنری در موزه هنرهای زیبای تفلیس تعدادی از یادگارهای مقدس گرجستان مانند: تندیس‌های مذهبی، صلیب‌ها و جواهر نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • ساعت بازدید: به جز دوشنبه‌ها، هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۶ بعدازظهر

10-پارک ریکه تفلیس

جاذبه‌های طبیعی تفلیس

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی که در شهر تفلیس وجود دارند این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی نیز می‌باشد که یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن پارک ریکه است. پارک ریکه یک پارک باشکوه و دوست داشتنی با امکانات تفریحی فراوان است که علاوه بر فضای فوق العاده زیبایی که دارد برگزار کننده فستیوال‌های سالانه نیز می‌باشد.

پارک ریکه مکان تفریحی بسیار جذابی برای خانواده‌ها است که در کنار پل صلح و رودخانه کورا قرار گرفته است. این پارک به علت زیبایی و شهرتی که دارد و همچنین به خاطر فضای وسیع و سرسبز، فواره‌ها و حوض‌ها، قایق‌سواری در رودخانه، بازی‌های کودک، دیوارهای صخره‌ای مصنوعی و… مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است و یکی از بهترین جاهای دیدنی تفلیس برای کودکان و بزرگسالان است.

برای گذراندن یک بعد از ظهر فوق العاده پارک ریکه پارکی تمام عیار است زیرا که هم دسترسی ساده و آسانی دارد و هم فعالیت‌های سرگرمی برای تمام سنین در این پارک وجود دارد.

11-دریای تفلیس

دریای تفلیس - بهترین جاهای دیدنی طبیعی تفلیس
دریای تفلیس

از دیگر جاذبه‌های طبیعی تفلیس مخزن تفلیس یا دریای آن است که محدوده آبی وسیع و دریاچه مصنوعی است که قدمتش به قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. دریای تفلیس بزرگترین دریاچه درون پایتخت گرجستان است و از محبوب‌ترین دیدنی‌های شهر تفلیس در روزهای گرم تابستان به شمار می‌آید.

از آب این دریا یا بهتر بگوییم دریاچه مصنوعی تفلیس برای تامین آب شرب شهری، پرورش ماهی، کشاورزی و ورزش‌های آبی استفاده می‌شود.

12-دریاچه لاکپشت

نمایی زیبا از دریاچه لاکپشت

از دیگر جاهای دیدنی تفلیس که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر خود از آن دیدن کنید دریاچه لاک پشت است که در دامنه شمالی رشته کوه‌های متاتسمیندا و در ارتفاعات ۶۸۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

این جاذبه دیدنی که بهترین و جذاب‌ترین تفریحات تابستانی را می‌توانیم در آنجا تجربه کنید از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان است که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است.

جالب است بدانید که این دریاچه برخلاف نام خود، هیچ نوع لاک پشتی در این آنجا زندگی نمی‌کند علت نامگذاری آن هم به خاطر این است که دریاچه از بالا شبیه به لاک پشت است به همین دلیل به آن دریاچه لاک پشت می‌گویند.

این دریاچه دارای مساحتی ۳۴ هزار متر مربع است و به طور کلی ۴۰۰ متر مربع را به تصرف خود درآورده است عمق دریاچه لاک پشت حدوداً 1.7 متر می‌باشد.

در اطراف این دریاچه رویدادهای ورزشی و تفریحی بسیاری برگزار می‌شود که اکثر این جشنواره‌ها با فرا رسیدن فصل تابستان آغاز می‌شود محبوب‌ترین فعالیت‌هایی که در اطراف دریاچه لاک پشت می‌توان انجام داد و بسیار سرگرم کننده هستند زمین بازی کودکان، کافه‌های تابستانی، شنا و برگزاری کنسرت‌های حرفه‌ای است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی که این دریاچه در آن قرار دارد و منطقه آب و هوایی که شبیه به شهر تفلیس می‌باشد و اقلیمی نیمه گرمسیری و مرطوب دارد دارای آب و هوای تابستانی گرم و زمستان‌های سردی است.

بنابراین بهترین زمان بازدید از دریاچه لاک پشت در فصل بهار و پاییز است که می‌توانید طبیعت زیبایی را در اطراف دریاچه شاهد باشید.

  • آدرس: گرجستان، نواحی غربی تفلیس، منطقه واکه

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی تفلیس کدامند؟

بهترین جاهای دیدنی تفلیس کدامند؟

قلعه ناریکالا، حمام‌های تفلیس، پل صلح، برج ساعت تفلیس، معبد سامتاورو، مسجد جمعه تفلیس، کلیسای جامع تثلیث تفلیس، موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای تفلیس، پارک ریکه تفلیس، دریای تفلیس و دریاچه لاک پشت

بهترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس در شب کدامند؟

بهترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس در شب پل صلح و کلیسای جامع تثلیث است

موزه ملی گرجستان از چه ساختمانهایی تشکیل شده است؟

موزه ملی گرجستان، مجموعه‌ای از موزه‌ها و ساختمان‌های فرهنگی از جمله موزه هنرهای زیبا، گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس، موزه اسوانتی و موزه سیگناگی است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه لاک پشت چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از دریاچه لاک پشت در فصل بهار و پاییز است که می‌توانید طبیعت زیبایی را در اطراف دریاچه شاهد باشید.

جمع بندی

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری تفلیس بسیار زیاد هستند که ما در این مقاله تنها به برخی از آنها همچون قلعه ناریکالا، حمام‌های تفلیس، پل صلح، برج ساعت تفلیس، معبد سامتاورو، مسجد جمعه تفلیس، کلیسای جامع تثلیث تفلیس، موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای تفلیس، پارک ریکه تفلیس، دریای تفلیس و دریاچه لاک پشت اشاره کرده‌ایم. با سفر به تفلیس زمان آزاد زیادی خواهید داشت و بهترین فرصت برای کشف یک فرهنگ تازه است. بنابراین، با توجه به سلیقه خود لیستی از بهترین جاهای دیدنی تفلیس همراه آدرس را تهیه کرده و بازدید از آنها را اولیت‌بندی کنید. شاید شما دوست داشته باشید که در سفر به این شهر تاریخی ابتدا از بناهای تاریخی و قدیمی آن دیدن کنید و بعد به سراغ جاذبه‌های طبیعی تفلیس بروید و یا شاید هم بلعکس.

سعی ما بر این بود تا در این مقاله تمام سلایق را در نظر گرفته و از هر دسته بندی(جاذبه تاریخی، مذهبی  طبیعی)، مواردی که برای توریست‌ها و گردشگران از جذابیت بیشتری برخوردار بوده‌اند را به شما معرفی کنیم و شما را با آنها آشنا کنیم. اما، فراموش نکنید که هنوز هم خیلی از خیابان‌ها و جاذبه‌های دیدنی در تفلیس وجود دارند که باید توسط شما کشف شوند.

اگر سفری به تفلیس داشته‌اید و جاذبه‌های دیدنی این شهر را از نزدیک مشاهده کرده‌اید و لیست آنها در این مقاله نیست، اسامی آنها را برای خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید. برایمان بگویید که بهترین جاذبه‌های دیدنی تفلیس در شب کدامند؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402