فرق کپی با پرینت چیست؟

فرق کپی با پرینت چیست؟ تفاوت عملکرد پرینتر و دستگاه کپی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در حوزه تکنولوژی و صنعت چاپ، دستگاه‌های مختلفی هستند که عملکردشون در ظاهر شبیه به هم هست؛ اما اگه کمی عمیق‌تر به عملکرد اون‌ها توجه کنید، می‌بینید که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. همین موضوع، یعنی وجود دستگاه‌های مختلف با عملکردهای متفاوت باعث شده که صنعت چاپ به این مرحله از پیشرفت برسه و به لطف اون اسناد و مدارک فیزیکی، بایگانی و حفظ شوند.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که کپی با پرینت چه فرقی داره؟ طبیعتا کپی با دستگاه فتوکپی و چاپ با پرینتر انجام می‌شه. با وجود اینکه تفاوت‌های زیادی در عملکرد دستگاه پرینتر و دستگاه کپی دیده می‌شه، عده‌ای تصور می‌کنند که پرینتر همون دستگاه فتوکپی هست. برای همین اگر با عملکرد این دو دستگاه و تفاوت بین آن‌ها آشنا بشید، خالی از لطف نیست. در این صورت اگر به پرینتر یا دستگاه کپی نیاز دارید، می‌تونید در خرید اون‌ها عملکرد بهتری داشته باشید.

عملیات چاپ چیست و چگونه توسط پرینتر انجام می شود؟

وقتی قصد خرید پرینتر رو دارید، با مدل‌های متنوع روبه‌رو می‌شید که هر یک عملکرد و کارایی مختلفی دارند. این موضوع باعث می‌شه در این خرید به چالش کشیده بشید. این روزا با وجود اینکه اکثر فعالیت‌ها آنلاین و دیجیتالی شده، بازهم گاهی اوقات نیاز پیدا می‌کنید که اسناد و مدارک خودتون رو در قالب یک برگه ارائه بدید. به خاطر همین وجود یه پرینتر یا چاپگر در محیط‌های کاری ضروری هست. دستگاه پرینتر انواع مختلفی داره و هر نوع اون با توجه به فناوری که در ساختش لحاظ شده، ویژگی‌ها و کیفیت‌های مختلفی ارائه می‌ده. از انواع چاپگر می‌تونیم به چاپگرهای جوهرافشان رنگی مخصوص چاپ عکس و پرینترهای لیزری سیاه و سفید و رنگی، همینطور از فناوری به کار رفته در اون‌ها هم می‌تونیم به پرینترهای مبتنی بر جوهر، تونر و … اشاره کنیم.
تنوع در مدل یا فناوری به کار رفته در چاپگرها مثل چاپگرهای خونگی، اداری، فروشگاهی، حرفه‌ای، تک کاره و چند کاره به شما اجازه می‌ده که با هر بودجه‌ای که دارید، برای محیط‌ها و کاربری‌های مختلف یه چاپگر مناسب بخرید. برای خرید این دستگاه باید ابتدا نیاز کاربری خودتون رو مشخص کنید، ویژگی هر دستگاه پرینت و قیمت خرید اون‌ها رو با هم مقایسه کنید و بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارید، به خرید یک دستگاه چاپ مناسب بپردازید. در خرید این دستگاه باید ضمن انجام یک خرید اقتصادی، به گارانتی معتبر اون هم توجه کنید. برای این منظور باید یک مرجع معتبر رو برای خرید دستگاه پرینتر انتخاب کنید.

عملیات چاپ چیست و چگونه توسط پرینتر انجام می شود؟

عملیات فتوکپی چیست و چگونه توسط دستگاه کپی انجام می شود؟

برای کپی هر متن یا تصویر باید نسخه اصلی رو داشته باشید. در این صورت می‌تونید از روی سند اصلی، نسخه‌های متعددی رو روی کاغذ چاپ کنید. دستگاه کپی امکانات زیادی داره که به واسطه اون‌ها به امور اداری سرعت می‌بخشه. خرید دستگاه کپی دقیقا به اندازه دستگاه پرینتر چالش برانگیز هست. دستگاه کپی هم انواع مختلفی داره و با برندهای مختلفی عرضه می‌شه. از برندهای معتبر در حوزه خرید این دستگاه می‌تونیم به برندهای کانن، توشیا و شارپ اشاره کنیم که هر یک از این برندها انواع دستگاه فتوکپی رو با قابلیت‌های مختلف ارائه داده و به خوبی نیاز کاربری شما رو پوشش می‌دهند. شما می‌تونید برای خرید دستگاه کپی، انواع مختلف اون رو با هم مقایسه کنید و در نهایت دستگاهی رو بخرید که امکانات و قیمت مناسب، گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش داشته باشه. طبیعتا اولین گام برای خرید یک دستگاه کپی باکیفیت و با اصالت، انتخاب یک مرجع خرید معتبر هست.

عملیات فتوکپی چیست و چگونه توسط دستگاه کپی انجام می شود؟

مقایسه دستگاه فتوکپی و دستگاه چاپگر

تا اینجا راجع به خرید دستگاه پرینت و دستگاه کپی صحبت کردیم. حالا می‌تونیم برای درک بهتر و شناخت بیشتر، این دو دستگاه رو در مقابل هم قرار بدیم و مقایسه کنیم. پرینتر یک سخت‌افزار جانبی کامپیوتر هست و شما می‌تونید با استفاده از اون داده‌ها و اطلاعات داخل کامپیوتر یا گوشی رو روی صفحه کاغذ چاپ کنید. در واقع چاپگر از اطلاعات دیجیتال شما کپی می‌گیره و هر نوع متن یا تصویر رو چاپ می‌کنه. برای اتصال دستگاه چاپگر به کامپیوتر هم می‌تونید از کابل usb، شبکه یا به صورت بیسیم از طریق وای فای استفاده کنید. در مقابل، دستگاه‌های کپی به فناوری xerography مجهزند که این فناوری در چاپگرهای لیزری هم استفاده شده، در حالی که هر کدوم نتیجه متفاوتی ارائه می‌دهند.

تفاوت ویژگی‌های دستگاه کپی و دستگاه پرینتر

دستگاه‌های فتوکپی بیشتر برای کارهای سنگین و چاپ در تعداد بالا استفاده می‌شن و از بعضی ویژگی‌‌های خاص مثل: مرتب سازی و صحافی خودکار، سوراخکاری یا پانج کردن، منگنه، فکس و ویژگی‌های دیگه برخوردارند. این قابلیت‌ها نقش کامل‌کننده رو در دستگاه فتوکپی دارند و شما می‌تونید با استفاده از این دستگاه‌های رده بالا و پیشرفته، تمامی صفحات اسناد خودتون رو به سادگی مرتب و منظم کنید یا تعداد انبوهی از اسناد خودتون رو چاپ کنید. در این زمینه دستگاه فتوکپی نسبت به دستگاه پرینتر کارآمدتر هست؛ اما چاپگرهای چند منظوره هم برای کاربردهای حرفه‌ای رومزه مثل: چاپ، فکس، کپی و اسکن انتخاب مناسبی هستند.

تفاوت سرعت عمل دستگاه فتوکپی و دستگاه چاپ

دستگاه‌های فتوکپی در سریع‌ترین زمان ممکن تعداد زیادی از اسناد رو براتون چاپ می‌کنند. چاپگرها یا دستگاه‌های پرینتر بیشتر از این جهت مورد توجه قرار می‌گیرند که به کاربر اجازه می‌ده تنظیمات دلخواهش رو انجام بده، کیفیت و وضوح تصویر رو مشخص کرده و بعد اسناد دیجیتال رو چاپ کنه؛ اما باید بدونید که امروزه دستگاه‌های فتوکپی پیشرفته و مدرن هم از این جهت با چاپگرها برابری می‌کنند و زیاد قابل تفکیک نیستند. در حالی که دستگاه‌های فتوکپی، جوهر کم‌تری مصرف می‌کنند و سرعت بیشتری در چاپ دارند.

تفاوت میزان مصرف جوهر یا تونر و کیفیت چاپ

برای اینکه چاپ باکیفیت با وضوح بالا داشته باشید، طبیعتا دستگاه شما باید جوهر یا تونر بیشتری مصرف کنه. کیفیت چاپ با میزان جوهر مصرفی رابطه مستقیمی داره. اگر کیفیت چاپ براتون خیلی مهمه و البته تعداد کم‌تری نسخه چاپی نیاز دارید، دستگاه پرینتر جوهرافشان می‌تونه گزینه بهتری براتون باشه؛ اما اگه تعداد نسخه چاپی‌تون بالاست، بهتره از پرینترهای لیزری یا دستگاه فتوکپی استفاده کنید که کارتریج های تونری داره.

در خرید پرینتر باید به نوع مواد مصرفی اون دقت کنید؛ چون اگه اشتباه انتخاب کنید یا مواد مرغوبی تهیه نکنید، ممکنه خسارت زیادی به دستگاه وارد بشه. مواد مصرفی چاپگرهای جوهر افشان، جوهر و مواد مصرفی چاپگرهای لیزری، تونر هست.

تفاوت هزینه پرینت و کپی

دستگاه‌‌های فتوکپی، جوهر و تونر کم‌تری مصرف می‌کنند و چون سرعت چاپ در این دستگاه‌ها بالاست، میزان مصرف انرژی‌شون هم کم‌تر هست. به علاوه اینکه هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تری هم دارند. در کل اگر می‌خواهید نسخه چاپی زیادی تهیه کنید، بهتره از دستگاه فتوکپی استفاده کنید؛ چون در نهایت هزینه‌اش براتون کم میشه، اما می‌تونید برای نیازهای شخصی و حرفه‌ای خودتون یه چاپگر تهیه کنید. مخصوصا اگر به تنظیمات پیشرفته و کیفیت بیشتر نیاز دارید و تعداد چاپ روزانه‌تون محدوده، دستگاه پرینتر گزینه بهتری برای شماست.

تفاوت نحوه استفاده دستگاه فتوکپی و دستگاه چاپ

دستگاه فتوکپی برای کپی گرفتن به نسخه فیزیکی نیازه داره؛ در نتیجه نیازی نداره که به کامپیوتر متصل باشه. فقط کافیه اسناد رو روی شیشه دستگاه بگذارید و از روی اسناد اصلی نسخه‌های زیادی رو تهیه کنید، ولی چون دستگاه چاپ نسخه دیجیتال رو چاپ می‌کنه، باید حتما به کامپیوتر وصل باشه و از نرم افزارهای مخصوص و درایورها استفاده کنه.

راهنمای خرید پرینتر و دستگاه کپی

تا اینجا تفاوت‌های مهم بین دو تا دستگاه فتوکپی و دستگاه چاپ رو بررسی کردیم. دستگاه فتوکپی سرعت چاپ بیشتر، مصرف مواد و انرژی کم‌تر و هزینه چاپ کم‌تری نسبت به چاپگر داره. به علاوه اینکه طول عمر دستگاه فتوکپی هم بیشتره؛ اما این تفاوت‌ها برای زمانی هست که شما به دنبال خرید یک دستگاه فتوکپی تک کاره و نسبتا ساده یا یک پرینتر معمولی باشید. این دو دستگاه اونقدر در ظاهر شبیه به هم هستند که انتخاب یک دستگاه کارآمد رو برای شما به چالش کشیدند. به علاوه اینکه هر کدوم از این دستگاه‌ها در کنار وظیفه اصلی‌شون، چند کاربرد فرعی هم دارند.
بعضی از چاپگرهای جدید به اسکنر و دوربین دیجیتال هم مجهزند و فرآیند اسکن رو هم انجام می‌دن. اگر قصد خرید این دستگاه‌ها رو دارید، باید اول نیاز کاربری و محدوده چاپ روزانه رو برای کار و حرفه خودتون مشخص کنید، با تموم ویژگی‌های این دو دستگاه آشنا بشید و با در نظر گرفتن نیاز کاربری و بودجه‌ای که در اختیار دارید، یک دستگاه چاپ یا کپی مناسب انتخاب کنید. پس از تعیین مدل دستگاه باید برند و گارانتی معتبر اون رو بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید راجع به دستگاه پرینتر و کپی شناخت کافی ندارید، بهتره مرجعی رو برای خرید انتخاب کنید که خدمات مشاوره و راهنمایی رو ارائه می‌ده.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع تفاوت در نحوه عملکرد دستگاه‌های فتوکپی و چاپ رو هم بررسی کردیم که به درک بهتری از این تفاوت‌ها برسیم. این روزها با وجود توسعه ابزارهای دیجیتال هنوز خیلی از افراد اسناد و مدارک خودشون رو به شکل کاغذ و فیزیکی نگه می‌دارند، برای همین چاپ، کپی و اسکن در کنارهم استفاده می‌شوند؛ اما هر کدوم از این فرآیندها با دستگاه‌های مختلف و عملکردهای متفاوت انجام می‌شوند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
شاکری
.
17 مهر 1402، 08:31
پاسخ
0
1
با سلام و تشکر برای مطلب خوبتون. من یه دفتر کار کوچیک دارم و می خوام یه دستگاهی تهیه کنم که هم پرینت بگیرم باهاش هم کپی و اسکن. میزان استفاده ای هم که دارم کم هست. بهتره پرینتر چند کاره بگیرم یا دستگاه کپی؟ با تشکر.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402