آشنایی با دیدنی های زیبای جزیره هرمز | معرفی 9 مکان دیدنی در هرمز

آشنایی ب جاهای دیدنی و زیبای جزیره هرمز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جاهای دیدنی هرمز که باید ببینیم کدامند؟ یکی از زیباترین جزایر ایران که در خلیج همیشه فارس واقع شده است، جزیره زیبای هرمز است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی است که هر کدام از آنها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. جزیره هرمز از معدود مناطق بومی در ایران است که به گردشگران اجازه نمی‌دهد تا با وسایل نقلیه خود به این جزیره ورود کنند. به همین خاطر است که طبیعت زیبای این جزیره همچنان دست نخورده باقی مانده است. با سفر به این جزیره زیبا برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز باید از موتورهای سه چرخه محلیان استفاده کنید و یا اینکه با پای پیاده در این جزیره گشت بزنید.  اگر تصمیم دارید تا سفری به این جزیره زیبا در خلیج فارس داشته باشید اما نمی‌دانید در سفر به هرمز از چه جاذبه‌هایی باید دیدن کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز به قدری خاص و منحصر به فرد می‌باشد که بدون شک بازدید از آنها برایتان جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت. جزیره هرمز که در حقیقت یک جزیره دایره‌ای شکل در خلیج فارس فارس می‌باشد با بندرعباس تنها 8 کیلومتر فاصله دارد. این جزیره از مدت‌ها پیش منطقه مهمی برای تجارت‌های دریایی و مناسبات سیاسی بوده است. این جزیره دارای آب و هوای خشک و گرمای طاقت فرسا می‌باشد اما با تمام اینها یکی از جاذبه‌های استثنایی برای گردشگری در جنوب ایران است.

فهرست مطالب

لیست جاهای دیدنی جزیره هرمز

لیست جاهای دیدنی جزیره هرمز
لیست جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز تنها یک جزیره نیست بلکه سرزمین شگفتی‌ها است. جزیره‌ای با خاک سرخ که از دل دریای بیرون آمده است. مجموعه جاذبه‌های دیدنی که در دل این جزیره منحصربه فرد جای گرفته‌اند شامل کوه، غار، ‌دره و صخره‌هایی شگفت‌آور هستند که در سفر خود به این جزیره می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. وجود خاک سرخ و زیبا ،عوارض طبیعی متنوع و حیرت‌آوری که در نقاط مختلف جزیره هرمز وجود دارند باعث شده تا این جزیره به یکی از مناطق دیدنی جنوب ایران تبدیل شود و سالانه میزبان گردشگران ایران و خارجی بسیاری از اقصی نقاط دنیا باشد.

1- قلعه پرتغالی‌ها

بازدید از قلعه پرتغالی‌ها
بازدید از قلعه پرتغالی‌ها

یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در جزیره هرمز، قلعه تاریخی پرتغالی‌ها نام دارد که در قسمت شمالی این جزیره و نزدیک به تنگه هرمز قرار دارد. قلعه پرتغالی‌ها در واقع یک بنای تاریخی به جا مانده از دوره حضور نیروهای متجاوز پرتغالی در جنوب ایران است و قدمت آن به 500 سال قبل باز می‌گردد.  این قلعه تاریخی که در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شده است 115 سال بعد توسط امام قلی خان تصرف شد.

قلعه پرتغالی‌ها به‌دلیل موقعیت کاربردی ویژه‌‌ای که دارد بسیار مورد توجه نیروهای نظامی غربی قرار گرفته است. در حقیقت از قلعه برای حفاظت بیشتر از مستعمره خود در هند و تسلط بر خلیج فارس و اقیانوس هند استفاده می‌شده است. در داخل قلعه توپ‌های جنگی و بقایای ساختمان‌ها و برجک‌ها به چشم می‌خورند.

لازم به ذکر است که از قلعه پرتغالی‌ها چیز زیادی به جای نمانده است و قسمت زیادی از آن تخریب و در زیر خاک جزیره و آب دریا مدفون شده است اما بقایایی از آب‌انبار، کلیسا و قسمتی از سربازخانه باقی‌مانده است که می‌توانید از آنها بازدید کنید.

قلعه پرتغالی‌ها چشم‌انداز بسیار مناسب و زیبایی به جزیره هرمز دارد. در ضمن به خاطر داشته باشید که بهترین زمان سفر به جزیره هرمز و دیدن قلعه پرتغالی‌ها فصل‌های پاییز و زمستان است.

  • آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، یک کیلومتری اسکله اصلی
  • ساعت بازدید: از ساعت هشت صبح تا ساعت پنج عصر

2- موزه دکتر احمد نادعلیان

معرفی موزه دکتر احمد نادعلیان
معرفی موزه دکتر احمد نادعلیان

از جمله مهمترین جاهای دیدنی جزیره هرمز، موزه دکتر احمد نادعلیان است که نام قدیم آن هنرمند سرا بوده است. این مکان دیدنی در سال 1393 تاسیس شد و فعالیت اصلی آن مرتبط با هنر و صنایع‌دستی جزیره هرمز می‌باشد.

موزه دکتر احمد علیان در جزیره هرمز به دو بخش تقسیم شده است. در یک بخش از موزه شما شاهد صنایع دستی این منطقه خواهد بود و در بخش دیگر آثار هنری استاد نادعلیان به نمایش گذاشته شده است. از جمله اشیایی که می‌توانید در این موزه از آنها دیدن کنید عبارتند از:  کنده‌کاری روی سنگ‌ها، عروسک‌های متنوع در ابعاد مختلف، بقایا و اسکلت جانداران دریایی مثل نهنگ و سایر ماهی‌ها.

در ضمن این موزه محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز می‌باشد و بسیاری از بومیان جزیره هرمز در این موزه گالری آموزش هنری می‌بینند. نکته بسیار جالب درباره این جاذبه دیدنی در جزیره هرمز این است که درآمد حاصل از این نمایشگاه‌ها برای حمایت از اشتغال‌زایی مردم بومی جزیره هرمز و تحصیل دانش‌آموزان دختر در این جزیره صرف می‌شود.

  • تلفن: ۰۹۱۲۱۴۸۲۱۷۷
  • آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، موزه دکتر نادعلیان
  • وب‌سایت: nadalian.com

3- غار الهه نمک

غار الهه نمک کجاست؟
غار الهه نمک کجاست؟

یکی دیگر از جاذبه های هرمز، غار الهه نمک است که به‌دلیل فضای زیبا و آرامش‌بخش خود توجه بسیاری از گردشگران را به این منطقه جلب کرده است. این کوه نمک بر اثر فرسایش توسط باد و در طی دوره‌های مختلف زمین شناسی در این جزیره شکل گرفته است. نمک‌هایی که از این کوه زیبا استخراج می‌شوند بسیار خاص بوده و سودمندی زیادی دارند

این غار که از جمله بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز در فصل‌های  پاییز و زمستان می‌باشد دارای عمق و مساحت زیادی نیست و حدود چهل متر عمق دارد. اما با تمام این صحبت‌ها برای بازدید از این جاذبه دیدنی حتما باید تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. برای اینکه بتوانید از دیدن غار الهه نمک در جزیره هرمز لذت بسیار ببرید نیاز به منبع نوری خوب همچون چراغ قوه قوی یا هدلایت دارید در ضمن داشتن کفش مناسب و لباس اضافی در این بازدید ضروری است.

در اطراف غار الهه نمک نیز جاذبه‌های منحصربه‌فردی مانند: دره مجسمه، سیاه چال قلعه، تنگه هرمز، موزه نادعلیان، بازارهای محلی، جنگل درختان حرا، قدمگاه خضر قرار دارند که همزمان با رفتن به این قلعه می‌توانید از این جاذبه‌ها دیدنی نیز بازدید کنید.

4- غارهای دریایی

آشنایی با غارهای دریایی جزیره هرمز
آشنایی با غارهای دریایی جزیره هرمز

از دیگر جاذبه‌های خاص و منحصر به فرد جزیره هرمز، وجود سواحل صخره‌ای مرتفع می باشد باعث به وجود آمدن مناظری خاص و چشم‌گیر در این جزیره شده‌اند. در دامنه این صخره‌ها، غارهای زیبای دریایی وجود دارند که زیبایی چند برابر به جزیره هرمز داده‌اند. غارهای دریایی در این جزیره محیطی خاص و استثنایی می‌باشند که برای هر گردشگری جذابیت دارند و همگان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

صدای امواج دریا و انعکاس آنها در دل غارهای دریایی باعث به وجود آمدن فضایی اسرارآمیز و بسیار زیبا در این جزیره شده است. غارهای دریایی و صخره‌های ساحلی یکی از دیدنی های خاص جزیره هرمز است که با رفتن به آنجا می‌توانید نسیم دریایی را در فضایی بکر و دیدنی احساس کنید و تجربه به یادماندنی را در سفر به جزیره هرمز برای خود به ارمغان آورید.

  • آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب و جنوب غرب جزیره

5- دره مجسمه‌ها

بهترین فصل برای بازدید از دره مجسمه‌ها
بهترین فصل برای بازدید از دره مجسمه‌ها

جزیره هرمز از جمله جزایر مهم و پر ماجرا در خلیج فارس است. جزیره کوچک که در دهانه خلیج فارس یعنی تنگه هرمز قرار گرفته است. این جزیره زیبا سراسر از شن‌های سرخ، نقره‌ای، طلایی و سفید پوشیده شده است و از دیدنی‌های معروف این جزیره می‌توان به دره مجسمه‌ها که مکان محبوب مسافران و شاهکار دست طبیعت است اشاره کرد.

دره مجسمه‌ها که در کنار دریا و خط ساحلی بخش کوهستانی جنوب غربی جزیره هرمز واقع شده است از بهترین جاذبه‌های دیدنی این جزیره به شمار می‌آید که برای رفتن به آنجا از جاده اصلی تا ابتدای دره حدود نیم ساعت پیاده‌روی لازم است.

در مسیر رفتن به این دره بی‌نظیر که از بهترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز در فصل زمستان و پاییز است، مناظر طبیعی و خارق‌العاده‌ای را مشاهده خواهید کرد.

دره مجسمه‌ها در واقع مجموعه‌ای بی‌نظیر از تندیس‌های زیبا را در دل خود جای داده است. برای مثال تندیس جانورانی که هنر دست طبیعت هستند در هر گوشه از این دره به چشم می‌خورند.

  • آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، بخش جنوب غربی جزیره هرمز

6- دره رنگین کمان

شگفت‌انگیزترین دره جزیره هرمز
شگفت‌انگیزترین دره جزیره هرمز

به جرات می‌توان گفت: یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی جزیره هرمز و از ارزشمندترین دیدنی‌های طبیعی ایران دره رنگین کمان است. این دره بسیار زیبا و رنگارنگ از مقاصد زمین شناسی در ایران می‌باشد که توجه بسیاری از دانشمندان جهان را به خود جلب کرده است.

این دره بر اثر انباشتگی لایه‌های مختلف از سنگ‌های رسوبی و سنگ‌های آتشفشانی در زمین هرمز، به وجود آمده است و خاک این منطقه دارای تنوع قابل توجهی از مواد و ترکیبات مختلف است.

در کوه‌های اطراف دره رنگین کمان از بهترین جاهای دیدنی جیره هرمز، ترکیب و لایه‌بندی رنگ‌های مختلف چشم‌اندازی مسحورکننده‌ای پدید آورده است توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

7- دشت آهوان

راه‌های دسترسی به دشت آهوان جزیره هرمز
راه‌های دسترسی به دشت آهوان جزیره هرمز

یکی از مناطق جنوبی ایران که از دید بسیاری از مردم و گردشگران پنهان مانده است دشت آهوان در جزیره هرمز است. در این دشت زیبا و دیدنی، آهوان زیادی زندگی می‌کنند. دیدن این آهوان زیبای ایرانی از فاصله‌ای نزدیک، نوازش آن‌ها یا غذا دادن به آنها بی‌شک یکی از بهترین تجربه‌های است که در سفر به جزیره زیبای هرمز می‌توانید بدست آورید.

8- ساحل سنگ مرغان

ساحل سنگ مرغان
بازدید از ساحل سنگ مرغان

یکی از سواحل بسیار زیبا و دیدنی که با سفر به جیره هرمز می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید، ساحل سنگ مرغان است. زیبایی بی‌نظیر این ساحل باعث شده تا گردشگرانی که به جزیره هرمز سفر می‌کنند بازدید از این ساحل را در برنامه سفر خود قرار داده و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرند و خاطراتی به‌یادماندنی برای خود و خانواده‌شان به ارمغان بیاورند.

در ساحل زیبا و دیدنی مرغان جزیره هرمز امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری وجود دارد که اوقات خوشی برای مسافران ایرانی رقم می‌زنند.

9- ساحل لاک‌پشت‌ها

ساحل لاک‌پشت‌ها
بهترین فصل بازدید از ساحل لاک‌پشت‌ها

از دیگر ساحل‌های دیدنی در جزیره هرمز، ساحل لاکپشت‌ها نام دارد. ساحلی با صخره‌های بزرگ و استوانه‌ای شکل. یکی از ویژگی‌های بنیادین این ساحل، وجود لاک‌پشت‌های دریایی است که باعث شده این ساحل زیبایی مسحوره کننده‌ای داشته باشد. لاک‌پشت‌ها دارای گونه‌های مختلفی هستند که دو گونه از انها یعنی«لاک‌پشت دریایی سبز» و «لاک‌پشت منقار عقابی» در جزیره هرمز تخم‌گذاری می‌کنند.

بهترین زمان برای رفتن به این ساحل زیبا و دیدنی و بازدید از لاکپشت‌هایی که در این ساحل زندگی می‌کنند ماه‌های اسفند تا فروردین است. در طول این مدت لاک‌پشت‌ها تخم‌گذاری می‌کنند و با گذشت چند هفته می‌توان لاک‌پشت‌هایی را دید که سر از تخم درآورده‌اند.

سوالات متداول آشنایی با دیدنی های زیبای جزیره هرمز

بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز کدامند؟

قلعه پرتغالی‌ها، موزه دکتر احمد نادعلیان، غار الهه نمک، غارهای دریایی، دره مجسمه‌ها، دره رنگین کمان، دشت آهوان، ساحل سنگ مرغان و ساحل لاک‌پشت‌ها

بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز در پاییز و زمستان کدامند؟

قلعه پرتغالی‌ها، غار الهه نمک و دره مجسمه ها از بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز در پاییز و زمستان است.

برای بازدید از ساحل لاکپشت‌ها در جزیره هرمز چه زمانی مناسب است؟

بهترین زمان برای رفتن به این ساحل زیبا و دیدنی و بازدید از لاکپشت‌هایی که در این ساحل زندگی می‌کنند ماه‌های اسفند تا فروردین است. زیرا در طول این مدت لاک‌پشت‌ها تخم‌گذاری می‌کنند و با گذشت چند هفته می‌توان لاک‌پشت‌هایی را دید که سر از تخم درآورده‌اند.

جمع بندی

جزیره هرمز که یکی دیگر از مناطق گرم و خشک در جنوب ایران می‌باشد دارای پوشش گیاهس چشمگیری است که با وجود کوچک بودن جاذبه‌های دیدنی متنوعی همچون قلعه پرتغالی‌ها، موزه دکتر احمد نادعلیان، غار الهه نمک، غارهای دریایی، دره مجسمه‌ها، دره رنگین کمان، دشت آهوان، ساحل سنگ مرغان و ساحل لاک‌پشت‌ها را در دل خود جای داده است. این جزیره کوچک به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری مختلف به یکی از زیباترین و غنی‌ترین منطق جنوبی ایران و قطب گردشگری تبدیل شده است که اجازه ورود هیچ گردشگری را با وسایل نقلیه شخصی به این جزیره نمی‌دهد. در سفر به جزیره هرمز برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی جزیره باید از موتورهای چهارچرخ محلیان استفاده کرده و یا اینکه برای رسیدن به جاذبه دیدنی مد نظر در این جزیره زیبا پیاده روی کنید.

در این مقاله سعی ما بر این بوده است تا شما را با بهترین و معروفترین جاهای دیدنی هرمز که باید ببینید آشنا کرده و اطلاعاتی درباره هر یک از این جاذبه‌های دیدنی در اختیارتان قرار دهیم تا در سفر به جزیره هرمز زمان کافی برای بازید از تمامی این جاذبه‌ها را داشته باشید. به خاطر داشته باشید که جزیره هرمز به دلیل آب و هوای گرم و خشکی که دارد بهترین زمان برای سفر به این جزیره و بازدید از جاهای دیدنی آن فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشد که هوا مطلوبتر بوده و از شرجی بودن گرمای شدید تابستان خبری نیست.

شما دوست دارید در سفر به جزیره هرمز اول از کدام جاذبه دیدنی این جزیره دیدن کنید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402