معرفی زیباترین پل های دیدنی و تاریخی ایران

زیباترین پل های دیدنی و تاریخی ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پل‌های دیدنی و معروف ایران کدامند؟ همانطور که می‌دانید ایران از جمله کشورهای دنیا است که دارای پل‌های بسار معروفی در شهرهای مختلف است که برخی از آنها دارای قدمت چند صد ساله می‌باشند. این پل‌ها از جمله جاذبه‌های دیدنی در شهرهای مختلف ایران هستند که بازدید از آنها می‌تواند برای گردشگران و توریست‌ها جذابیت داشته باشد. پل‌هایی که برای معابر مهم در طول تاریخ ایران بوده و تا به امروز حفظ شده‌اند و تعداد بسیار زیادی پل‌های تاریخی و فرهنگی که هر کدام به نوبه خود جذابیت گردشگری دارند. در مقاله امروز می‌خواهیم یک ایران گردی حسابی کرده و شما را با چند مورد از پل های معروف ایران آشنا کنیم.

پل‌ها، سازه‌هایی هستند که برای عبور ساخته می‌شوند و دو نقطه را به هم متصل می‌کنند. ساخت این سازه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و ساخت آنها باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. در ایران هم پل‌های زیادی وجود دارد که برخی از آنها ارزش معماری بالایی دارند و برخی دیگر شاهکار مهندسی هستند. بعضی از این پل‌ها در طی سالهای اخیر ساخته شده‌اند از جمله پل‌های مدرن ایران محسوب می‌شوند. در ادامه برای آشنایی با پل‌های معروف ایران همراه ما باشید.

فهرست مطالب

فهرست پل های معروف ایران

پل های معروف ایران

ایران دارای موقعیت‌های جغرافیایی مختلفی است و برای تردد بین شهرها راه‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. یکی از این راه‌ها عبور از پل‌هایی است که برای رفت و آمد راحت‌تر مسافران، کاروان‌ها و گروه‌های نظامی در شهرهای مختلف ساخته شده‌اند. اکثریت پل‌هایی که در شهرهای مختلف ایران ساخته شده‌اند جنبه تاریخی دارند و نمادی از عظمت ایران می‌باشند. به جرات می‌توان گفت: معماران و هنرمندان ایرانی، هنر خود را در ساخت پل‌ها به نمایش می‌گذارند.

1- پل طبیعت تهران، از زیباترین پل های ایران

نماهای مختلفی از پل طبیعت تهران

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین پل‌های ایران، پل طبیعت شهر تهران است که دو منطقه مجزا در تهران را به هم متصل کرده است. این پل که یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در تهران محسوب می‌شود دارای طراحی خاص و منحصر به فردی است که توجه هر عابر و گردگشری را به خود جلب می‌کند.

سازه این پل در 3 طبقه مجزا طراحی شده که در هر سه طبقه امکانات متفاوتی در اختیار گردشگران و عابران قرار داده شده است و با رفتن به هر یک از طبقات پل طبیعت می‌توانید شاهد منظره زیبایی از پایتخت ایران باشید.

در طبقه اول این پل رستوران‌ها و کافی شاپ‌هایی وجود دارند که برای رفع خستگی و دورهمی‌های دوستانه مکان بسیار مناسبی هستند. طبقه دوم پل طبیعت نیمکت‌هایی دارد که با نشستن بر روی آنها می‌توانید برای ساعت‌های زیادی از دغدغه روزانه به دور باشید. اما، اگر اهل قدم زدن و پیاده‌روی کردن هستید طبقه سوم این پل گزینه مناسبی است.

پل طبیعت از جمله بزرگترین پل‌های عابر پیاده ایران است که دارای طول۳۰۰ متر است که از طریق بزرگراه مدرس پارک آب و آتش به پارک طالقانی متصل می شود.

  • آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگ‌راه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

2- پل نهج البلاغ تهران

پل نهج البلاغ کجاست؟

یکی دیگر از دیدنی‌ترین پل‌های پایتخت ایران، پل نهج البلاغه است که روی دره زیبایی به نام فرحزاد واقع شده و از محبوب‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های دیدنی تهران محسوب می‌شود.

این پل که در بوستانی با همین نام قرار دارد در حقیقت یک پل معلق است که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است. پل نهج البلاغه تهران ۲۸۵ متر طول، دو متر و ۶۵ متر ارتفاع دارد و حداکثر ارتفاع آن به ۸۰ متر از کف دره می‌رسد.

پل معلق نهج‌البلاغه که با نام پل معلق آسمان نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان اولین نمونه پل معلق در پایتخت، از ۱۲ رشته کابل به قطر ۴۳ میلی‌متر و از جنس گالوانیزه برای ثبات پل اصلی استفاده شده است. در اواسط این پل سکوهایی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید از تفریحات مهیج و هیجان انگیزی همچون: بانجی جامپینگ، سویینگ دو‌نفره و راپل لذت ببرید.

  • آدرس: تهران، بزرگراه حکیم غرب، پس از خروجی یادگار امام، بوستان نهج البلاغه، فاز دو

3- پل ورسک مازندران از معروف ترین پل های ایران

پل ورسک مازندران

در پاراگراف‌‌های قبلی به این مسئله اشاره کردیم که معروفترین پل‌های دیدنی ایران از تهران تا اصفهان در دسته بندی‌های مختلف تاریخی و گردشگری قرار دارند.

پل ورسک مازندان از جمله پل‌های تاریخی و دیدنی ایران است که در روستای ورسک، شهرستان نور، در مسیر جاده هراز بین تهران و مشهد قرار دارد. قدمت این پل به دوران صفویه باز می‌گردد و از جمله پل‌هایی است که با سنگ‌های قدیمی و دست ساز به طول 73 متر ساخته شده است.

پل ورسک مازندران در سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به دلیلی قدمت تاریخی که دارد به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران در استان مازندران تبدیل شده است. این پل تاریخی از دیدنی‌های شهر سوادکوه به شمار می‌آید و بزرگترین پل ریلی ایران است که در شمال کشور واقع شده است.

  • آدرس: استان مازندران، جاده فیروز کوه، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک

4- پل معلق نمک آبرود

معرفی پل معلق نمک آبرود

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران که در استان مازندان واقع شده است، پل معلق نمک آبرود است که یکی دیگر از بهترین پل‌های دیدنی ایران محسوب می‌شود.

این پل معلق با ۱۵۰ متر طول، در قله دیو قرار دارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ متر است که با استفاده از چوب و طناب ساخته شده است و عرض کم آن تنها اجاره عبور یک نفر را می‌دهد.

برای رسیدن به این پل دیدنی در استان مازندان باید با تله کابین خط 2 نمک آبرود خود را به این پل برسانید تا بتوانید از منظر زیبا و دیدنی اطراف پل لذت ببرید.

  • آدرس: استان مازندران، چالوس، کیلومتر 12 جاده چالوس، تنکابن، شهرک توریستی نمک آبرود
همچنین بخوانید :

5- پل معلق پیرتقی خلخال

پل‌های دیدنی استان اردبیل

یکی از جاهای دیدنی خلخال پل معلق پیر‌تقی است که محل اتصال دو رودخانه گیوی چای و قزل‌اوزن است. این پل که یکی دیگر از بهترین و معروفترین ‌پل‌های دیدنی ایران به شمار می‌آید با ارتفاع ۶۰ متر از رودخانه دیرش، طول ۱۶۵ متر و عرض یک متر، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های اردبیل است که گردشگران در مسیز بازدید از این پل می‌توانند آبشارها و چشمه‌های پرتعداد هشتجین، را نیز تماشا کرده و لذت ببرند.

اگر تصمیم دارید که سفری به استان اردبیل داشته باشید تا بتوانید از نزدیک تماشگر زیبایی پل معلق پیر تقی خلخال باشید بد نیست بدانید که بهترین زمان بازدید از این پل، فصل تابستان است. زیرا در فصل بهار هنوز هوای خلخال کمی سرد است و بارندگی همچنان ادامه دارد و مسیر دسترسی سخت می باشد.

در پاییز و زمستان هم که به دلیل سردی هوا و بارش برف و باران اصلا موقعیت خوبی برای بازدید از این پل نیست.

  • آدرس:‌ استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شهر هشتجین، بین تونل ۹ و ۱۰

6- پل معلق هیر اردبیل، از جذاب ترین پل های ایران

پل معلق تمام شیشه‌ای

پل‌ها که واقع سازه‌های برای عبور و مرور می‌باشند دارای شکل‌های مختلف هستند و کاربردهای متفاوتی هم دارند. برخی از این پل‌ها آهنی هستند، برخی فلزی، برخی چوبی و برخی دیگر هم شیشه‌ای. از میان پل‌های بسیار زیادی که در شهرهای مختلف ایران ساخته شده‌اندريال پب معلق تمام شیشه‌ای هیر که در استان اردبیل واقع شده یکی دیگری از معروف‌ترین پل‌های دیدنی ایران محسوب می‌شود.

این پل معلق شیشه‌ای از ۵ لایه شیشه و لمینت ساخته شده است و طول آن ۲۰۰ متر می‌باشد و ارتفاع آن از سطح زمین ۷۰ متر است.

پل معلق هیر که از جاذبه‌های دیدنی بسیار پرطرفدار در استان اردبیل به شمار می‌آید در دل طبیعت زیبایی قرار دارد که از یک سو می توانید کوه سبلان را مشاهده کنید و از سوی دیگر هم کوه‌های باغرو و باغ‌های میوه‌ی هیر. با رفتن به این پل زیبا و دیدنی می‌توانید از امکانات تفریحی که در اطراف آن وجود دارد همچون زیپ لاین، بگ‌جامپ، ترامپولین، صخره‌نوردی  و مجتمع بازی ادوین جای نیز بهره‌مند شوید.

  • آدرس: استان اردبیل، ۲۲ کیلومتری شهر اردبیل، منطقه‌ی دربند هیر

7- پل قاری کورپوسی تبریز

اطلاعات پل قاری کورپوسی تبریز

از دیگر پل‌های تاریخی و دیدنی ایران که حتما توصیه می‌کنیم برای بازدید از آن یک سفر به شهر تبریز داشته باشید، پل قاری کورپوسی است که یک پل سنگی تاریخی می‌باشد و ساخت آن به دوره حکومت قاجار باز می‌گردد. این پل دیدنی بخشی از خیابان ثقه الاسلام تبریز است که بازار تبریز را به مناطق شمالی شهر مانند ششگلان و دواچی متصل کرده است..

طول این پل برابر با ۱۰۰ متر و عرضی برابر با ۵ متر دارد که هزینه ساخت آن توسط پیرزنی پرداخت شده است که نام آن را بر روی پل گذاشته‌اند. پل قاری کورپوسی که در منطقه قاری کورپوسی شهر تبریز واقع شده است یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز محسوب می‌شود.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ثقةالاسلام

8- پل خواجو اصفهان، از معروفترین پل های تاریخی ایران

بازدید از پل خواجو اصفهان

یکی از زیباترین پل‌های دنیا با شاهکار معماری بینظیری که دارد، پل خواجو اصفهان است که در دوره صفویه و به دستور شاه سلطان حسین در دو طبقه از آجر و سنگ ساخته شده است. این پل زیبا و دیدنی که از جمله جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر اصفهان به شمار می‌آید 133 متر طول و 13 متر عرض است و از بلندترین پل‌های ایران است که بر روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته است.

پل خواجو اصفهان یکی از بهترین و معروفترین پل‌های دیدنی ایران است که به عنوان مرکز تفریحی و فرهنگی در اصفهان شناخته شده است و اطراف آنرا کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زیادی فراگرفته‌اند.

کاشکی کاری‌هایی که برای ساخت این پل به کار گرفته شده‌اند به اندازه‌ای زیبا هستند که باعث شده‌اند پل خواجود اصفهان به عنوان یکی از آثار برجسته‌ی هنری ایران به شمار آید.

  • آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، پل خواجو
همچنین بخوانید :

9- پل ساسانی دزفول

پل ساسانی دزفول

از جمله پل‌های قدیمی جهان که در ایران قرار دارد، پل ساسانی شهر دزفول است. این پل که تا یک دهه پیش محل تردد وسایل نقلیه و راه عبور شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول بوده است امروزه به عنوان معروفترین پل‌های دیدنی ایران شناخته شده است.

پل ساسانی دزفول راه ارتباطی بین شرق و غرب دزفول است و روزگاری یکی از راه‌های مهم ارتباط بین منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده است.

این پل زیبا و دیدنی در سال ۱۳۱۰ با شماره ثبتی ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. طول پل قدیم دزفول ۳۵۰ متر و عرض آن ۶۵ متر است که امروزه شهرستان‌های دزفول و اندیمشک را به هم متصل می‌کند.

  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، رودخانه دز، بین بوستان ساحلی رعنا و بوستان ولیعصر

10- پل کهنه کرمانشاه

قدمت پل کهنه کرمانشاه

یکی دیگر از پل‌های تاریخی و دیدنی ایران، پل کهنه کرمانشاه است که در شرق کرمانشاه امروزی بر روی رودخانه قره‌سو قرار دارد. این پل از زمان‌های گذشته نقش بسیار مهمی در ارتباط بین ایران و بین النهرین داشته است و بیشتر کاروان‌هایی که به کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و سایر شهرهای عراق از ایران سفر می‌کردند مجبور بودند که از روی این پل عبور کنند.

امروزه این پل برای عبور و مرور خودروها و کامیون‌های حمل آجر استفاده می‌شود. پل کهنه کرمانشاه که از معروفترین پل‌های ایران است دارای 6 طاق دهانه است و عرض آن هفت متر  و طول آن 149 متر می‌باشد.

11- پل دختر لرستان

پل دختر لرستان

یکی از مهمترین پل‌های استان لرستان در غرب ایران، پل دختر است که از معروفترین پل‌های دیدنی ایران به شمار می‌آید. این پل دیدنی طول ۲۷۰ متری و ارتفاع ۳۰ متری  دارد که بر روی رودخانه کشکان قرار دارد و تا رود کرخه ادامه می‌یابد.

پل دختر لرستان دارای 8 طاق می‌باشد که متاسفانه امروزه تنها یکی از آنها باقی مانده است که با جاده آسفالت شده امروزه مورد استفاده است و قدمت ساخت این پل به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

12- پل سفید اهواز

نخستین پل معلق ایران

یکی دیگر از پل‌های دیدنی ایران که می‌خواهیم در این بخش به ما شما معرفی کنیم، پل سفید شهر اهواز است. در شهر اهواز رودخانه‌ای معروف و شناخته شده تحت عنوان رودکارون وجود دارد که شهر اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. این دو بخش به واسطه پلی به هم متصل شده‌اند که نخستین پل معلق ایران به شمار می‌آید و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است.

پل سفی شهر اهواز در گذشته وسیله‌ای برای عبور عابر پیاده، درشکه و ماشین بوده است و امروزه از آن برای عبور مردم و ماشین‌ها به‌صورت یک‌طرفه استفاده می‌شود.

پل سفید اهواز  دارای 501 متر طول و 9.8 متر عرض است که در سال ۱۹۳۶ توسط یک مهندس آلمانی ساخته شده است و دارای دو طاق بتنی به طول ۱۲ و ۲۰ متر است و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سوالات متداول معرفی پل های معروف و زیبای ایران

1زیباترین پل های دیدنی و تاریخی ایران کدامند؟

پل طبیعت تهران، پل نهج البلاغ تهران، پل ورسک مازندران، پل معلق نمک آبرود، پل معلق پیرتقی خلخال،پل معلق هیر اردبیل، پل قاری کورپوسی تبریز، پل خواجو اصفهان، پل ساسانی دزفول، پل کهنه کرمانشاه، پل دختر لرستان و پل سفید اهواز

2بهترین زمان برای بازدید از پل معلق پیر‌تقی خلخال چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از این پل، فصل تابستان است.

3اولین پل معلق ایران کدام است؟

پل سفید اهواز نخستین پل معلق ایران به شمار می‌آید و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است.

جمع بندی

تعداد زیباترین پل های دیدنی و تاریخی ایران بسیار زیاد است زیرا که هر یک از شهرها و استان‌های کشور شاهد پل‌هایی خواهید بود که قدمت چندین ساله دارند و حرف‌های زیادی برای گفتن. پل‌ها در حقیقت سازه‌‌های هستند که در زمانهای گذشته و تا به امروز راه ارتباطی بوده‌اند و از آنها برای عبور عابرین، درشکه، ماشین و … استفاده می‌شده است. پل های معروف ایران در دسته بندی‌های تاریخی و گردشگری قرار دارند که هر کدام به نوبه خود میتوانند برای گردشگران جذابیت داشته باشند. در این مقاله شما را با چند مورد از قدیمی‌ترین، بلندترین و شناخته شده‌ترین پل‌های ایران از تهران تا اصفهان آشنا کردیم.

پل‌های معروف و دیدنی ایران مانند: پل طبیعت تهران، پل نهج البلاغ تهران، پل ورسک مازندران، پل معلق نمک آبرود، پل معلق پیرتقی خلخال،پل معلق هیر اردبیل، پل قاری کورپوسی تبریز، پل خواجو اصفهان، پل ساسانی دزفول، پل کهنه کرمانشاه، پل دختر لرستان و پل سفید اهواز که در این مقاله به آنها اشاره شده‌اند تنها تعداد محددودی از پل‌های موجود در ایران هستند که به عنوان بهترین جاذبه‌های تاریخی و دیدنی در ایران شناخته شده‌اند

به غیر از پل‌های معرفی شده آیا پل دیگری را در ایران می‌شناسید که بازدید از آن برای گردشگران جذابیت داشته باشد؟ در صورت آشنایی با پل‌های قدیمی، تاریخی و دیدنی در شهرهای مختلف ایران اسامی آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402