بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان کدامند؟ | آشنایی با 10 مکان دیدنی در آبادان

بهترین جاهای دیدنی آبادان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

جاذبه‌های دیدنی آبادان را از دست ندهید. بهترین جاذبه‌های گردشگری آبادان کدامند؟ برای تفرح و گردش در آبادان کجابریم؟ آبادان از جمله شهرهای جنوبی ایران است که با وجود زخم‌های جنگ هنوز هم زیبایی و دیدنی‌های جذاب و خاص خود را دارد. این شهر که در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان قرار گرفته با مناطقی همچون ماهشهر و شادگان همسایه است. شهر آبادان دارای مساحت ۲۵۳۸ کیلومتری است و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر دارای محله‌های مشهوری است که پشت هر کدام قصه‌ها و زندگی‌های مختلفی پنهان شده است. آبادان دارای جاذبه‌های دیدنی و تفریحی متنوعی است که مطمئناً در سفر به این شهر جنوبی از دیدن آنها لذت بسیار خواهید برد.

همچنین بخوانید :

آبادان که به شهر اولین‌ها شهرت پیدا کرده یکی از شگفتی‌های ایران است که به خاطر قایق‌های روی آب آن به ونیز ایران نیز مشهور شده. این شهر از گذشته تاکنون مقصد بسیاری از کارگران و مهاجران و همچنین گردشگران بوده است چرا که با داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعتی بسیار زیبا گزینه مناسبی برای سفر می‌باشد.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان

لیست بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان
لیست بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان

با شنیدن نام آبادان شاید شما هم به یاد لهجه گرم بچه‌های آبادان، عینک ریبن، رودخانه‌ها و شط‌های جاری آبادان و هوای گرم و شرجی آن بیفتید. نام شهر جنوبی با دوران شهرنشینی مدرن ایران پیوند خورده و همچون سایر شهرهای دیگر ایران دارای جاذبه‌های گردشگری دیدنی و تفریحی فراوانی است که نباید آنها را از دست داد.

آبادان به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد شامل دو بخش می‌باشد و از سه شهر و شش دهستان تشکیل شده است. اگر تصمیم دارید از جاذبه‌های دیدنی آبادان بازدید کرده  و به دنبال زمانی مناسب برای سفر به این شهر جنوبی هستید بد نیست بدانید که بهترین زمان برای سفر به آبادان فصل پاییز و زمستان یا اوایل بهار می‌باشد چرا که در این فصول سال هوای آبادان خنک و معتدل است و از گرمای شدید تابستان خبری نیست.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های دیدنی و تفریحی آبادان بیشتر آشنا کنیم.

1- پل کابلی امام رضا، از بهترین مکان‌های دیدنی آبادان

پل کابلی امام رضا، از بهترین مکان‌های دیدنی آبادان
بازدید از پل کابلی امام رضا

بدون شک که در سراسر جهان پل‌های کابلی زیادی وجود دارند که هر کدام به نوبه خود یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی منطقه خود به شمار می‌آیند. تمامی این پل‌ها بر روی رودخانه معروفی ساخته می‌شوند که باعث جابجایی بین دو طرف پل برای عابران پیاده و ماشین‌ها هستند.

پل کابلی معروف در ایران، پل کابلی امام رضا است که از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌آید و در محله کوی فرهنگیان قرار گرفته است.

نکته بسیار جالب در رابطه با این پل دیدنی در آبادان این است که نخستین پل کابلی است که در خشکی قرار گرفته و یکی از ورودی‌های اصلی شهر آبادان به شمار می‌آید این پل دارای ۲۲۵ متر طول، ۲۶ متر ارتفاع و ۱۷ متر عرض می‌باشد.

پل کابلی امام رضا که از جمله جاذبه‌های دیدنی آبادان در شب و پس از غروب آفتاب می‌باشد لقب اولین پل کابلی در خشکی را به خود اختصاص داده است و از این نظر به شهرت جهانی رسیده است.

  • آدرس: آبادان، بلوار طیب، پل کابلی امام رضا

2- مسجد رنگونی‌ها، از دیدنی های تاریخی آبادان

مسجد رنگونی‌ها، از دیدنی های تاریخی آبادان
معرفی اماکن مذهبی آبادان

یکی از دیدنی‌ترین اماکن مذهبی در آبادان مسجد زیبای رنگونی‌ها است که از جمله زیباترین مساجد ایران به شمار می‌آید و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد.

این مسجد که دارای ساختاری معماری هندی است دارای یک محراب قدیمی فوق العاده زیبا است که به عنوان زیباترین بخش مسجد شناخته شده است. برای تزیین نمای مسجد رنگونی‌های آبادان از سیمان به جای گچ استفاده شده و تمام طرح‌های روی دیوار نیز همگی از سیمان و شیشه‌های رنگی هستند.

این مسجد زیبا و دیدنی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در کنار الوند رود آبادان و در نزدیکی مرز کشور عراق احداث شد. شاید بد نباشد بدانید که مسجد رنگونی به تقاضای مسلمانان شبه‌قاره‌ی هند و به‌ویژه اهالی «رانگون» در «میانمار» فعلی که در آبادان ساکن بوده‌اند ساخته شده است ناگفته نماند که بنای مسجد را کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان ساختند.

مسجد رنگونی‌ها که از جمله جاذبه‌های دیدنی آبادان محسوب می‌شود به دلیل ارزش تاریخی و معماری که دارد در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۲۲۸۹ به ثبت رسیده است.

چنانچه تصمیم دارید در سفر به آبادان از این جاذبه دیدنی بازدید کنید بد نیست نکاتی را برای بازدید از آن در نظر داشته باشید. اول از همه اینکه امکان بازدید از این مسجد در تمام طول سال وجود ندارد و تنها در مواقع خاصی درهای مسجد به روی عموم باز می‌شود مثلاً: تعطیلات عید نوروز.

نکته مهم بعدی برای بازدید از مسجد رنگونی‌های آبادان این است که به دلیل اینکه این مسجد جز آثار تاریخی میراث بشر محسوب می‌شود در زمان بازدید دقت کنید که از وارد آوردن هرگونه آسیب به آن خودداری کنید.

  • آدرس: آبادان، ابتدای خیابان پزشک، روبه‌روی انبار پخش داروی شرکت نفت

3- کلیسای سورت گاراپت

کلیسای سورت گاراپت
هزینه بازدید از کلیسای سورت گاراپت

از دیگر جاذبه‌های دیدنی و مذهبی آبادان کلیسای سورت گاراپت است. این بنای باشکوه به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای کشور ایران، در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است.

این کلیسا که از جمله آثار دیدنی رایگان آبادان به شمار می‌آید زیر نظر شورای ارامنه فعالیت می‌کند و در سال ۱۳۳۶ ساخته شده است. کلیسای سورت گارپت در دوران جنگ آسیب‌های فراوانی دید ولی بعدها توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد.

از آن جایی که امروزه تعداد مسیحیان آبادان بسیار کم است دیگر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود اما به دلیل مجاور بودن آن با مدرسه ادب آبادان همچنان پابرجاست.

این کلیسا که یکی از سه کلیسای معروف شهر آبادان است و قدمت آن به دوران پهلوی باز می‌گردد در نهم اردیبهشت ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

  • آدرس: آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها

4- آرامگاه ارمنی‌ها

آرامگاه ارمنی‌ها در آبادان
آدرس آرامگاه ارمنی‌ها در آبادان

یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های دیدنی آبادان که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به این شهر جنوبی ایران حتماً از آن بازدید کنید آرامگاه ارامنه ساکن در این شهر است که در قبرستانی در منطقه شطیط در جنوب شرقی آبادان واقع شده است.

این آرامگاه دارای ۱۵۰۰ متر مربع مساحت است و حدوداً ۳۲۰ مقبره در آن وجود دارد. شماره‌هایی که بر روی مقابر زده شده است حاکی از این است که ظاهراً یک بار توسط شورای خلیفه‌گری ارامنه از آنها گزارش و آمار برداری شده است.

مقبره‌های موجود در این آرامگاه متعلق به افرادی است که در زمان عثمانیان برای نجات جان خود به آبادان پناه آورده بودند. این آرامگاه که امروزه به عنوان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی آبادان شناخته می‌شود در میان گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد.

  • آدرس: آبادان، جنب تانک فارم چسبیده به بلوار شهید علی عیسی‌زاده

5- موزه آبادان

آشنایی با موزه‌های آبادان
آشنایی با موزه‌های آبادان

از جمله قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی آبادان می‌توان به موزه آبادان اشاره کرد که در مجاورت دانشکده صنعت نفت آبادان قرار گرفته است. این موزه فعالیت خود را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرده و وسعت آن ۱۸۰۰ متر می‌باشد.

این موزه که با الهام از معماری سنتی ایرانی ساخته شده است دارای مجموعه‌ای از آثار ماقبل تاریخ و آثاری از دوره‌های متاخر تا دوره قاجاریه می‌باشد و در آنجا آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنری سنتی گوشه‌هایی از تاریخ آبادان به نمایش گذاشته شدند.

موزه آبادان دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی تبدیل است که در تالار اصلی موزه آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول قبل از میلاد) و آثار دوره صفوی و قاجاری‌، آثار مردم‌شناسی و هنرهای سنتی به معرض نمایش گذاشته شده است و تالار جنبی هم به نمایشگاه‌های موقت، کتابخانه و سالن اجتماعات اختصاص داده شده است.

همچنین در این موزه آثار مردم‌شناسی و آثار باستانی به معرض نمایش گذاشته شده که شامل: بت‌های مفرغی، سرگرزه‌ها، دهانه‌های اسب، مجسمه‌ حیوانات، ظرف کروی لوله‌دار خاکستری رنگ ساخته شده به شیوه چرخ‌ساز، نیم‌تنه زنی سفالی با رنگ آجری، تنگ لوله‌دار با کف ساده از شوش می‌باشند.

  • آدرس: آبادان، بُوارده شمالی، گوشه جنوب غربی دانشکده نفت آبادان

6- موزه هنرهای معاصر آبادان

بازدید از موزه هنرهای معاصر آبادان
بازدید از موزه هنرهای معاصر آبادان

یکی دیگر از موزه‌های دیدنی آبادان، موزه هنرهای معاصر است. این موزه از سوی ستاد بازسازی آبادان طراحی و ساخته شده است و شهرداری این شهر در سال ۱۳۸۲ آن را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار داد.

موزه هنرهای معاصر آبادان از جمله موزه‌های معروف و دیدنی این شهر است که دارای ۱۳۷۵ متر زیربنا است که در مجموع از سه گالری، یک آمفی تئاتر و یک مرکز فروش کتاب‌های تخصصی تشکیل شده است.

  • آدرس: آبادان، خیابان اروسیه

7- موزه پمپ بنزین آبادان، از جاهای دیدنی آبادان

آشنایی با موزه پمپ بنزین آبادان
آشنایی با موزه پمپ بنزین آبادان

این موزه که در حقیقت اولین پمپ بنزین ساخته شده در ایران در شهر آبادان است در سال ۱۳۰۶ افتتاح و در سال ۱۳۹۵ شمسی به موزه بنزین تبدیل شد.

موزه بنزین آبادان که یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی این شهر است که بازدید از آن را نباید در سفر به شهر آبادان از دست بدهید.

در موزه بنزین شهر آبادان سیر تکامل پمپ بنزین‌ها از ابتدا تا به امروز را مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌توانید با تجهیزات قدیمی مربوط به این حوزه در موزه پمپ بنزین نیز آشنا شده و آنها را مشاهده کنید.

  • آدرس: آبادان، خیابان شهرداری، روبه‌روی ساختمان شورای شهر آبادان

8- جزیره مینو، از زیباترین جاهای دیدنی آبادان

جزیره مینو، از زیباترین جاهای دیدنی آبادان
زیباترین منطقه دیدنی آبادان

اگر در شهر آبادان به دنبال  یک مکان دنج و آرام هستید پیشنهاد ما به شما منطقه زیبا و دیدنی جزیره مینو می‌باشد. این جزیره با طبیعت خارق‌العاده‌ای که دارد شما را برای ساعت‌های از شلوغی شهر دور کرده و به آرامش خواهید رسید. جزیره مینو به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی آبادان شناخته شده است و در آنجا نیز، اقامت‌گاه‌هایی برای افرادی که قصد دارند شب را در آن‌جا سپری کنند در نظر گرفته شده است.

جزیره مینو که در گذشته «صلوح» نام داشت، از آبادی‌های کوچک و بزرگی تشکیل شده است که در آنجا ۵ نهر جریان دارد و آبیاری نخلستان‌های آن با جزر و مد آب انجام می‌شود.

این جزیره یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آبادان است که نباید بدون بازدید از آن شهر آبادان را ترک کنید. جزیره مینو گزینه بسیار مناسبی برای قایق‌سواری و خرید خرما به عنوان سوغات از آبادان می‌باشد.

  • آدرس: ۱۱ کیلومتری مرکز شهر آبادان

9- اروند رود

اروند رود آبادان
اروند رود آبادان

از دیگر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آبادان، اروند رود آن است که محل شهادت بسیاری از جوانان کشور است. این رود زیبا و دیدنی در مرز بین ایران و عراق و در جنوب غربی کشور قرار دارد و همانند رودهای دیگری مثل دجله و کارون، جزء مناطق مرزی کشورمان با عراق به شمار می‌آید. اروند رود از جمله بهترین جاذبه‌های دیدنی آبادان در شب محسوب می‌شود و مکان بسیار مناسبی برای پیاده‌روی و قدم زدن‌های شبانه است.

  • آدرس: آبادان، بلوار سرداران
همچنین بخوانید :

10- سینما شیرین

سینما شیرین
جاذبه‌های تفریحی آبادان

از دیگر قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تفریحی آبادان می‌توان به سینما شیرین با قدمتی ۸۰ ساله اشاره کرد. این سینما در سال ۱۳۱۰ با ظرفیت ۷۰۰ نفر توسط تاجری هندی ساخته شد و قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد.

نکته بسیار جالب در رابطه با سینما شیرین آبادان این است که در طی سال‌ها این مجموعه تنها سینمای غیر دولتی و مجهزترین سینمای این شهر بوده است.

سینما شیرین در دوره جنگ جهانی دوم آسیب‌های زیادی دید اما، پس از اتمام جنگ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. ساختمان سینما در دو طبقه ساخته شده است و لقب بزرگترین سینمای کشور را در آن زمان به خود اختصاص داده است.

شاید بد نباشد بدانید که این سینما در آن زمان تنها ساختمان سه طبقه خاورمیانه بوده است و در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۵۶۲۶ به ثبت رسیده است.

  • آدرس: آبادان، منطقه امیری خیابان منتظری (شاپور سابق)

11- سینما نفت

سینما نفت
سینما نفت

یکی از قدیمی‌ترین سینماهای ایران که قدمت آن به 100 سال پیش برمی‌گردد سینما نفت آبادان است که به آن لقب شیر نگهبان آبادان داده شده است.

این سینما به دلیل ظاهر جذاب و فوق العاده خود پیش از انقلاب اسلامی به عنوان زیباترین سینمای ایران شناخته شده و در بین مردم محلی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

سینما نفت آبادان قبل از انقلاب و در سال ۱۳۲۳ به نام سینما تاج ساخته شد که با الهام از یک شیر نشسته ساخته شده است و ایده کلی معماری آن از شیرهای دو سوی دروازه‌های بناهای باستانی ایران الهام گرفته شده است.

سینما نفت آبادان به دست انگلیسی‌ها ساخته شد و در آن زمان مردم عادی امکان استفاده از خدمات این سینما را نداشتند. سال‌های ابتدایی تاسیس سینمای نفت تنها فیلم‌های زبان اصلی پخش می‌شد و فیلم‌های ایرانی تنها چهار بار در ماه اجازه اکران داشتند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل دیدن فیلم هستید حتماً در سفر به آبادان سری به سینما نفت بزنید و یک فیلم را در این سینما تماشا کنید.

  • آدرس: آبادان، بُوارده جنوبی، بعد از فلکه سینما نفت، روبه‌روی پارک معلم
  • شماره تماس: ۰۶۱۵۳۲۲۹۸۱۰

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان کدامند؟

1بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان کدامند؟

پل کابلی امام رضا، مسجد رنگونی‌ها، کلیسای سورت گاراپت، آرامگاه ارمنی‌ها، موزه آبادان، موزه هنرهای معاصر آبادان، موزه پمپ بنزین آبادان، جزیره مینو، اروند رود،سینما شیرین و سینما نفت

معروفترین موزه‌های آبادان کدامند؟

موزه آبادان، موزه هنرهای معاصر آبادان، موزه پمپ بنزین آبادان

3بهترین جاذبه‌های دیدنی آبادان در شب کدامند؟

پل کابلی امام رضا و اروند رود از جمله بهترین جاذبه‌های دیدنی آبادان در شب به شمار می‌آیند.

جمع بندی

آبادان از جمله شهرهای تاریخی و ارزشمند ایران است که دارای مکان‌های تاریخی و تفریحی زیادی است. قطعاً که سفر به این شهر تجربه بسیار متفاوتی را نصیبتان خواهد کرد. درست است که آبادان به خاطر جنگ‌های پی در پی آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است اما توانسته همچنان زیبایی و دیدنی‌های جذاب و خاص خود را حفظ کند. این شهر به خاطر داشتن تاریخ غنی و طبیعت سرزنده خود پاتوقی دنج و خاطره ساز برای گردشگران ایرانی و خارجی است.

امروز و در این راهنما سفر شما را با چندی از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی آبادان همچون: پل کابلی امام رضا، مسجد رنگونی‌ها، کلیسای سورت گاراپت، آرامگاه ارمنی‌ها، موزه آبادان، موزه هنرهای معاصر آبادان، موزه پمپ بنزین آبادان، جزیره مینو، اروند رود،سینما شیرین و سینما نفت آشنا کرده و درباره هر یک از این جاذبه‌های گردشگری در شهر آبادان اطلاعاتی را ارائه داده‌ایم تا شما دوستانی که قصد سفر به آبادان را برای اولین بار دارید با برنامه‌ریزی که انجام می‌دهد زمان کافی برای بازدید و تفریح از هر یک از این جاذبه‌ها را داشته باشید و کیفیت سفر خود را بالا ببرید.

اگر اهل آبادان هستید، پیشنهاد شما برای گشت نیم روزی در آبادان کدامیک از جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا می‌باشد؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402