معرفی کامل ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)

ارز کاردانو چیست؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کاردانو یک شبکه بلاک چین نسل سوم است که برای ایجاد یک پلت فرم قابل اعتماد، مقیاس پذیر و پایدار برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز طراحی شده است. در این شبکه از الگوریتم Proof of Stake به نام Ouroboros استفاده می‌شود و دارندگان توکن ADA، ارز دیجیتال کاردانو می‌توانند با کمک آن در تولید بلاک‌ها و امنیت شبکه مشارکت کنند. این الگوریتم به عنوان یکی از پیشرفته ترین و مطمئن ترین الگوریتم‌های اثبات شرط شناخته می‌شود و با استفاده از ریاضیات، تعادل بین کارایی و امنیت را تضمین می‌کند.

همچنین بخوانید :

الگوریتم Ouroboros همچنین به Cardano این توانایی را می‌دهد که تعداد تراکنش‌هایی را که می‌تواند در ثانیه پردازش کرده و در عین حال تراز شبکه را حفظ کند، افزایش دهد. کاردانو همچنین از روش علمی و تحقیقات دانشمندان برای بهبود و توسعه شبکه خود استفاده می‌کند. ارز دیجیتال کاردانو یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در شبکه بلاک چین کاردانو اجرا می‌شود و ADA  نام دارد. این ارز دیجیتال به عنوان سوخت برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه کاردانو استفاده می‌شود و از زمان عرضه آن در سال 2017، به عنوان یکی از بزرگترین ارزهای رمزنگاری شده بر اساس ارزش بازار شناخته شده است.

ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)

تاریخچه و نقشه راه بلاک چین کاردانو

بلاک چین کاردانو نام خود را از جورج کاردانو، ریاضیدان و فیلسوف ایتالیایی گرفته است. این بلاک چین در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران ارز دیجیتال اتریوم تاسیس شد. به دلیل اختلاف نظر با ویتالیک بوترین، رهبر پروژه اتریوم، هاسکینسون تصمیم گرفت تا یک شبکه جدید با روش علمی مبتنی بر تحقیقات آکادمیک ایجاد کند. هاسکینسون با همکاری سه موسسه مختلف شروع به توسعه بلاک چین کاردانو کرد. این سه نهاد عبارتند از:

  • IOHK مخفف Input Output Hong Kong: شرکت تحقیق و توسعه نرم افزار که مسئول طراحی و پیاده سازی بلاک چین کاردانو است. این شرکت مستقل در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون و یکی از شرکای او به نام جرمی وود تاسیس شد و هدف اصلی آن استفاده از نوآوری‌های بلاک چین برای ایجاد خدمات مالی برای همه در جهان است. حمایت از بلاک چین کاردانو تا پایان سال 2020 در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
  • Emurgo: شرکت سرمایه گذاری و تجاری سازی ژاپنی که از پروژه‌های نوآورانه و استارت آپ‌های مبتنی بر بلاک چین کاردانو حمایت می‌کند. بخش عمده‌ای از بودجه IOHK از قرارداد 5 ساله این شرکت با Emurgo تامین می‌شود.
  • بنیاد کاردانو: یک بنیاد غیرانتفاعی که مسئول نظارت، هماهنگی و ترویج بلاک چین کاردانو در جامعه است. این فرآیند در سال 2015 آغاز و در نهایت در سال 2017 تکمیل شد. بنیاد کاردانو همچنان مسئولیت حمایت از کاردانو و توسعه آن را بر عهده دارد.

بلاک چین کاردانو به طور رسمی در سال 2017 راه اندازی شد و در همان سال، توکن ADA را به بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرد. این بلاک چین در حال حاضر مرحله دوم از پنج مرحله برنامه استراتژیک خود را سپری می‌کند:

بایرون

فاز اولیه کاردانو با نام بایرون به صورت رسمی توسط این تیم در سپتامبر 2017 منتشر و در این مرحله بلاک چین کاردانو و توکن ADA معرفی شد و امکان خرید و فروش، انتقال و ذخیره توکن ADA در کیف پول‌های مختلف وجود داشت. از دیگر دستاوردهای بایرون می‌توان به عرضه کیف پول Dedalus و Yoroi اشاره کرد. Daedalus نام کیف پول رسمی و دسکتاپ IOHK و یورو نام کیف پول منحصر به فرد Emurgo برای ارز دیجیتال ADA است.

به گفته تیم مدیریتی کاردانو، فاز بایرون در واقع تلاش این پروژه برای ایجاد یک جامعه و آشنایی افراد مختلف با این بلاک چین و توکن ویژه آن،ADA  بود.

شلی

فاز دوم شلی نام دارد و در آن بلاک چین کاردانو به سمت غیرمتمرکز شدن حرکت کرد، در این مرحله قابلیت استیکینگ، ایجاد و انتخاب استخرهای سهام برای تولید بلوک فعال شد. در واقع، فاز شل را می‌توان به عنوان حرکت کاردانو برای افزایش و گسترش تمرکززدایی دید، جایی که تعداد گره‌هایی که شبکه کاردانو را مدیریت می‌کنند افزایش می‌یابد. این گره‌ها در واقع همان کاربران کاردانو هستند که با تبدیل شدن به یک گره و مشارکت در اداره شبکه، آن را به یک شبکه غیرمتمرکز و امن تبدیل می‌کنند.

با راه‌اندازی Shelly، کاربران می‌توانند توکن ADA خود را در استخرهای Cardano Stake بازخرید کرده و برای فعالیت صادقانه‌شان پاداش دریافت کنند. طبق گفته تیم کاردانو، فاز شلی تمرکززدایی شبکه کاردانو را 50 تا 100 برابر در مقایسه با فاز بایرون افزایش داد. بر خلاف فاز بایرون که در زمان مشخصی فعالیت خود را آغاز کرد، فاز شلی در طول زمان و با تغییرات تدریجی صورت گرفت. هدف از این کار جلوگیری از بروز مشکلات در شبکه و ایجاد فضا برای یک تغییر آهسته و مداوم بود. پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، مرحله Shelly Cardano سرانجام در جولای 2020 به طور کامل اجرا شد.

گوگن

فاز سوم پروژه ارز دیجیتال کاردانو هم اکنون در حال اجراست. در این مرحله قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد توکن‌های غیر قابل تعویض در بلاک چین کاردانو اضافه می‌شود. اضافه شدن قابلیت طراحی قراردادهای هوشمند، دستاورد اصلی فاز گوگن خواهد بود که با افزودن امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، تمرکززدایی بیشتری را برای این شبکه به ارمغان می‌آورد.

برای کدنویسی قراردادهای هوشمند، کاردانو از یک زبان برنامه نویسی جدید و منحصر به فرد به نام Plutus استفاده می‌کند که از زبان Haskell الهام گرفته شده و از ساختارها و انواع قدرتمند آن بهره می‌برد. این زبان برنامه نویسی به عنوان یک زبان دو لایه عمل می‌کند و از دو قسمت تشکیل شده است:

  1. Plutus Core: یک زبان سطح پایین که در سطح بلاک چین اجرا می‌شود و وظیفه اجرای منطق قراردادهای هوشمند را بر عهده دارد.
  2. Plutus Tx: یک زبان سطح بالا که در سطح کامپیوتر اجرا می‌شود و وظیفه تولید کد Plutus Core از کد Haskell را بر عهده دارد.

زبان برنامه نویسی Plutus به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که هم قسمت‌های اجرایی بلاک چین و هم قسمت‌های اجرایی کامپیوتر را با استفاده از یک زبان واحد بنویسند. همچنین دارای یک محیط توسعه یکپارچه به نام Plutus Playground برای آزمایش و اجرای قراردادهای هوشمند است. پلوتوس یک زبان برنامه نویسی مبتکر و پیشرو است که برای افزایش اعتماد، مقیاس پذیری و پایداری قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک چین کاردانو طراحی شده است و با استفاده از فلسفه و روش علمی شبکه کاردانو سعی در حل مشکلات سایر زبان‌ها دارد. گسترده ترین و جامع ترین بستر بلاک چین را فراهم کنید.

باشو

فاز چهارم پروژه کاردانو که در آن بلاک چین پروژه به سمت مقیاس پذیری و بهبود عملکرد حرکت می‌کند، اشتراک گذاری و زنجیره‌های جانبی برای افزایش تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در هر ثانیه اجرا می‌شود.

به گفته تیم کاردانو، در کنار فاز گوگن، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به شبکه کاردانو اضافه خواهند شد. بنابراین این شبکه باید خود را برای سازماندهی حجم جدید و وسیع اطلاعات و بهبود مقیاس پذیری شبکه آماده کند. زنجیره‌های جانبی که در کنار زنجیره اصلی قرار دارند و با آن در تعامل هستند در این فاز به کاردانو اضافه می‌شوند و با کاهش بار زنجیره اصلی نقش مهمی در افزایش سرعت و بهبود مقیاس پذیری دارند.

ولتر

در پنجمین و آخرین مرحله پروژه کاردانو، بلاک چین این پروژه به سمت خودگردانی و دموکراسی حرکت خواهد کرد. در این مرحله، رای گیری و حل اختلاف برای دارندگان توکن ADA فعال می‌شود.

نقشه راه بلاک چین کاردانو

با اجرای کامل این فاز، کاردانو از مدیریت و نظارت IOHK حذف خواهد شد و تمامی تصمیمات این شبکه توسط کاربرانی که در این شبکه سهام داشته‌اند، اتخاذ خواهد شد. علاوه بر این، کاردانو قصد دارد در این مرحله امکان ارائه پیشنهادات بهبود شبکه را نیز به قابلیت‌های خود اضافه کند. پیشنهادات بهبود شبکه پیشنهاداتی هستند که کاربران برای بهبود عملکرد شبکه ارائه می‌کنند. این پیشنهادات به رای گذاشته و در صورت موافقت اکثریت اعضا به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

بسیاری از بلاک چین‌های معروف از این پیشنهادها استفاده می‌کنند:

  • پیشنهادات بهبود شبکه بیت کوین (BIP)
  • پیشنهادات بهبود شبکه اتریوم (EIP)
  • پیشنهادهای بهبود شبکه کاردانو (CIP)

بلاک چین کاردانو به دلیل روش علمی و پژوهشی خود به عنوان یک پروژه نوآورانه و پیشگام در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. هدف این بلاک چین ارائه گسترده ترین و جامع ترین پلت فرم بلاک چین با حل مشکلات در اول است.

همچنین بخوانید :

بلاک چین کاردانو چگونه کار می‌کند؟

Cardano یک پلت فرم بلاک چین نسل سوم است که برای ارائه یک زیرساخت مالی متمرکز و متمدن برای برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. معماری کاردانو از دو لایه اصلی تشکیل شده است

  • لایه اجماع یا CSL: در لایه Cardano Settlement Layer، ارزهای دیجیتال Cardano به عنوان ارز مبادله می‌شوند. این لایه وظیفه انتقال ارز و اجرای قراردادهای هوشمند را بر عهده دارد و در حال حاضر تقریبا کامل شده و برای انتقال توکن‌های ADA به کیف پول یا صرافی استفاده می‌شود.
  • لایه محاسباتی یا CCL: در لایه محاسباتی اطلاعات مربوط به اجرای قراردادهای هوشمند و سایر اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ها پردازش می‌شود. لایه محاسباتی هنوز در حال توسعه است.

نحوه نگهداری ارز کاردانو

تعداد کیف پول‌هایی که از ارزهای دیجیتال ADA پشتیبانی می‌کنند در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نسبتاً محدود است. در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام کیف پول‌های Cardano مناسب هستنن.

  • کیف پول نرم افزار Deadalus که از نوع دسکتاپ و متعلق به شرکت IOHK است.
  • کیف پول نرم افزار یورو (YOROI) که دارای انواع موبایل و تحت وب و متعلق به شرکت Emurgo است.
  • کیف پول نرم افزار گاوردا
  • کیف پول نرم افزار Exodus
  • کیف پول نرم افزار اینفینیتو
  • کیف پول سخت افزاری Trezor T
  • کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X و Ledger Nano S

البته لازم به ذکر است که برای ذخیره کاردانو در کیف پول لجر باید از طریق نرم افزار یورو به آن متصل شوید نه از طریق نرم افزار لجر لایو.

سخن پایانی

در این مقاله با شبکه کاردانو و توکن بومی آن (ADA) آشنا شدیم. هدف اصلی کاردانو ارائه زیرساخت بلاک چین در اکوسیستم رمزنگاری است. با وجود پیشرفت کندتر از حد انتظار، این پروژه دارای اهداف عالی است. اما آیا این پروژه نسل سوم بلاک چین در نهایت به پلتفرم غالب قراردادهای هوشمند تبدیل خواهد شد؟ آیا نسل چهارم بلاکچین‌هایی در آینده وجود خواهند داشت که بتوانند کارهایی را که نسل‌های قبلی انجام می‌دادند به روشی بهتر انجام دهند؟ نظر شما در مورد آینده ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ آیا به عملکرد آن در آینده خوشبین هستید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402