معرفی فیلم ناجورها؛ نگاهی بر عملکرد کمدی جدید محمدحسین فرحبخش
یکی از فیلمهای کمدی اکران شده در اواخر تابستان سال ۱۴۰۴، فیلم ناجورها بود. این اثر به کارگردانی محمدحسین فرحبخش ساخته شد و جز فیلمهایی محسوب میشود که برای پررونق شدن از بازیگران مطرح کمدی بهره برده است. در این مقاله نگاهی بر این فیلم کمدی خواهیم داشت.
محمدحسین فرحبخش کارگردان، فیلمنامهنویس و تهییهکننده اهل ایران است که در ۴ تیر ۱۳۳۸ به دنیا آمد. او فعالیت خود را در سال ۱۳۶۳ با فیلم ریشه در خون آغاز نمود و در سال ۱۳۸۱ اولین فیلم خود عطش را کارگردانی کرد. از جمله آثار شاخص آقای فرحبخش زندگی خصوصی، مستانه و پا تو کفش من نکن هستند. این کارگردان عمدتا به آثار درام اجتماعی یا کمدی علاقه دارد. ناجورها جدیدترین اثر وی هستند.
فیلم سینمایی ناجورها به کارگردانی محمدحسین فرحبخش و نویسندگی مصیب حنایی در سال ۱۴۰۳ ساخته شد. عبدالله علیخانی در کنار آقای فرحبخش تهییهکنندگی این اثر را برعهده دارند. فیلم توسط پارسا فیلم در شهریور ماه ۱۴۰۴ توزیع و روانه سینماهای ایران شد. حال قصد داریم در این مقاله پلازا با معرفی فیلم ناجورها همراه شما شویم.
تاریخ اکران فیلم سینمایی ناجورها
ژانر فیلم ناجورها کمدی اجتماعی است. این اثر در تاریخ ۵ شهریور ماه ۱۴۰۴ به روی پرده سینما رفت. مدت زمان ناجورها ۸۰ دقیقه است.
خلاصه فیلم سینمایی ناجورها
داستان فیلم ناجورها درباره دو مهندس است که پس از ناامید شدن از پیدا کردن شغل تصمیم میگیرند تا با تولید مواد مخدر پولدار شوند. آنها مقدمات کار خود را فراهم میکنند، اما با ورود یک دزد به خانه همه چیز دستخوش تغییر میشود.
بازیگران فیلم ناجورها
ناجورها از بازیگران خوبی کمک گرفته تا اثر خود را ارتقاء ببخشد. اکثر این هنرپیشگان در آثار پرفروش سینما حضور پیدا کردهاند.
پژمان جمشیدی
پژمان جمشیدی بازیگر و فوتبالیست پیشین ایرانی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۵۶ در تهران است. او سالها به عنوان بازیکن حرفهای در تیمهای پرسپولیس، پاس و سایپا حضور داشت و پس از خداحافظی از فوتبال، مسیر تازهای در بازیگری آغاز کرد. نخستین بار در سال ۱۳۹۲ با سریال «پژمان» به شهرت رسید و به مرور در سینما نیز جایگاه ویژهای پیدا کرد. جمشیدی در فیلمهایی چون «خوب، بد، جلف»، «تگزاس»، «شیشلیک»، «علفزار» و «یادگار جنوب» بازی کرده است. او همچنین در سریالهای «زیرخاکی»، «آفتابپرست» و «آنتن» نقشآفرینی داشته است. پژمان جمشیدی چند بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد و حالا از چهرههای پرکار و محبوب سینمای ایران به شمار میرود.
محسن کیایی
محسن کیایی بازیگر، نویسنده و مجری ایرانی متولد ۶ شهریور ۱۳۶۰ در تهران است. او فارغالتحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد است و فعالیت خود را ابتدا در تئاتر و سپس در تلویزیون آغاز کرد. نخستین تجربه سینمایی او با فیلم «بعدازظهر سگی سگی» در سال ۱۳۸۸ رقم خورد. کیایی در ادامه در فیلمهایی مانند «خط ویژه»، «لونه زنبور»، «مطرب»، «بیصدا حلزون»، «نگهبان شب» و «هتل» حضور یافت. در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نیز با آثاری چون «همگناه»، «بیگناه» و «برنامه هزار و یک» شناخته شد. او علاوه بر بازیگری، فیلمنامهنویسی و مجریگری را نیز تجربه کرده و در جشنوارههای داخلی مورد توجه قرار گرفته است.
بیژن بنفشهخواه
بیژن بنفشهخواه بازیگر ایرانی متولد ۹ فروردین ۱۳۵۲ در تهران است. او تحصیلات خود را در رشته نمایش به پایان رساند و خیلی زود با حضور در مجموعههای تلویزیونی دهه هفتاد به مخاطبان معرفی شد. بنفشهخواه بیشتر با نقشهای کمدی شناخته میشود و در سریالهایی همچون «این چند نفر»، «بدون شرح»، «ساختمان پزشکان»، «خانه اجارهای»، «لیسانسهها» و «نیسان آبی ۲» نقشآفرینی کرده است. در سینما هم تجربه حضور در فیلمهایی مثل «از ما بهترون»، «ما خیلی باحالیم»، «صبحانه با زرافهها» و «معجزه پروین» را دارد. سبک بازی طنزآلود او باعث شده یکی از چهرههای ثابت آثار کمدی تلویزیون باشد.
المیرا دهقانی
المیرا دهقانی بازیگر اهل ایران متولد ۵ شهریور ۱۳۷۰ در شیراز است. او فعالیت هنری خود را از صحنه تئاتر آغاز کرد و در مدت کوتاهی توانست به عرصه تلویزیون راه پیدا کند. اولین بار با سریال «همه چیز آنجاست» در سال ۱۳۹۳ شناخته شد و بعد از آن در آثاری چون «هشت و نیم دقیقه»، «پرستاران»، «سایهبان» و «لحظه گرگ و میش» به ایفای نقش پرداخت. در شبکه نمایش خانگی نیز در سریالهایی مثل «حرفهای» و «جان سخت» حضور داشته است. دهقانی با بازیهای روان و تاثیرگذار خود به عنوان یکی از چهرههای جوان و پرانرژی سینما و تلویزیون ایران مطرح شده است.
حامد وکیلی
حامد وکیلی بازیگر ایرانی متولد دهه ۱۳۵۰ است که فعالیت حرفهای خود را با حضور در تئاتر آغاز کرد و به مرور به تلویزیون و سینما راه یافت. او در آثاری همچون «قهوه پدری»، «ناجورها»، «سیگنال» و «باخانمان» دیده شده است. وکیلی در نقشهای مکمل توانسته تواناییهای خود را نشان دهد و به عنوان یکی از استعدادهای نوظهور معرفی شود. با وجود سابقه کمتر نسبت به بازیگران نامدار، حضور پرانرژی و انتخابهای متنوعش نوید آیندهای روشن در عرصه بازیگری را برای او دارد.
گیتی قاسمی
گیتی قاسمی بازیگر و کارگردان ایرانی متولد ۱۶ مرداد ۱۳۵۵ در ملایر است. او تحصیلاتش را در رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه هنرهای زیبا گذراند و از میانه دهه هشتاد وارد عرصه بازیگری شد. نخستین تجربه تلویزیونی او سریال «پیامک از دیار باقی» بود و پس از آن در آثاری چون «پایتخت»، «چک برگشتی»، «زیرخاکی»، «سالهای دور از خانه» و «سیاوش» نقشآفرینی کرد. در سینما نیز حضور موفقی در فیلمهایی مانند «سد معبر»، «جان دار»، «متری شیش و نیم»، «لختگی» و «شهسوار» داشت. بازی صمیمی و پرقدرت او موجب شده مورد توجه کارگردانان و تماشاگران قرار بگیرد.
سایر هنرپیشه های فیلم ناجورها عبارتند از:
مختار سائقی
فرزین محدث
نقد فیلم ناجورها
ناجورها فیلمی بود که آقای فرحبخش حدودا بعد از ۸ سال در مقام کارگردان ساخت. این اثر با وجود داشتن تاپترین و پرفروشترین بازیگران طنز حال حاضر سینمای ایران و البته تجربههای پیشین کارگردان در زمینه طنز، انتظارات را بالا برده بود. همچنین با توجه به خلاصه داستان انتظار میرفت که با اثری متفاوت روبهرو شویم. اما بخواهیم روراست باشیم، ناجورها نتوانست هیچکدام از انتظارات را برآورده کند.
در وهله اول باید به فیلمنامه بپردازیم. فیلم کمدی ناجورها مانند اکثر کمدیهای امروز سینمای ایران، از نداشتن داستان رنج میبرد. یعنی شما هر چقدر به سر و ته فیلم بنگرید، متوجه نمیشوید دقیقا داستان چیست. بلکه کارگردان سعی کرده با کمک سر و صداهای زیاد، صحنههای فکاهی و البته دعواهای خانوادگی، یعنی تیپیکال اکثر کمدیهای روز، فیلم را پیش ببرد.
فیلم ادعا دارد که باالهام از فیلم «اجاره نشینها» و اثری از سعیدمطلبی محصول ۱۳۵۳ با همین نام ساخته شده است، اما چیزی که ما میبینیم صرفا یک ترکیب نامتوازن از «برکینگ بد» و «متری شش و نیم» به نظر میرسد.
از آن گذشته حرکت زنستیزانه اکثر فیلم های کمدی امروز ایران را در ناجورها نیز میبینیم؛ خنگ نشان دادن زنان برای خندیدن! به راستی چرا زنان همیشه باید در کمدیهای امروز چنان سطحی و خنگ نشان داده شوند تا مخاطب را بخندانند؟ از همه بدتر چطور بازیگران زن به این مسئله عادت کردهاند. از سوی دیگر، زرنگ بازیهای مردان که در نهایت یک تلاش احمقانه به نظر میرسد و با چاشنی کمی رقص و دلبری، کار را تمام میکند.
پژمان جمشیدی، محسن کیایی، بیژن بنفشهخواه و حامد وکیلی همگی بازیگران خوبی هستند اما تا کی قرار است آنها را به این شکل تکراری در سینما ببینیم؟ چقدر میتوان از دادن یک نقش تکراری به آنها از مخاطب خنده گرفت؟
این فیلم عملکرد خوبی در گیشه داشته که البته دور از انتظارهم نبود. اما آیا فیلم ارزش تماشا دارد؟ اگر از دیدن کمدیهای تکراری خسته نشدهاید و قصد تفریح دارید؟ بله دارد. اما اگر به دنبال یک کمدی متفاوت هستید، در خانه بمانید بهتر است.
سخن پایانیبا معرفی و بررسی فیلم سینمایی ناجورها همراه شما بودیم. این اثر بعد از چند سال کمکاری آقای فرحبخش در زمینه کارگردانی، بازگشت او را به سینما رقم زد. ناجورها عملکرد خوبی در گیشه داشته است اما حرف خاصی برای گفتن ندارد. شما نیز پس از تماشای فیلم نظرات خود را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما تا پایان مقاله کمال تشکر را داریم.