مقایسه سرفیس پرو و آیپدپرو: دو مدعی جایگزینی لپ‌تاپ‌ها

سرفیس پرو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

امسال دو غول دنیای دیجیتال دو تبلت فوق‌العاده‌ به بازار فرستادند. سرفیس پرو مایکروسافت و آیپدپرو اپل به میدان رقابت بر سر جذب مشتری وارد شده‌اند. حال می‌خواهیم ببینیم که کدام یک این دو تبلت لپ‌تاپ نما با امتیازات بیشتری از این گود بیرون می‌آیند. تاکنون هردو این دو تبلت‌ها رقابت تنگاتنگی با هم داشته‌اند. در مقایسه با دیگر تبلت‌های ارزان‌قیمت‌تر که هدفشان تنها برطرف کردن نیازهای روزانه و عادی است این دو تبلت بیشتر برای عرض اندام در میزان بهره‌وری ساخته شده‌اند. این دو، ماشین‌‌های اداری قابل‌حمل دنیای امروز به‌شمار می‌روند.

نرم‌افزارهای ویرایش متن

وقتی در دنیای دیجیتال صحبت از نرم‌افزارهای کاربردی به میان می‌آید ذهن ما به طور ناخودآگاه به سمت نرم‌افزارهای ویرایش و مدیریت اسناد می‌رود. نرم‌افزار آفیس شرکت مایکروسافت هم‌اکنون دارای بیشترین سهم در این زمینه است. آفیس اکنون به‌جز در پلتفرم اصلی مایکروسافت یعنی ویندوز تقریباً در تمام پلتفرم‌های رایج دیگر هم موجود است. پس می‌توان گفت از این حیث مایکروسافت برنده بی چون‌و‌چرایی در این زمینه بوده و هنوز هم به‌قول معروف پرچمش بالاست. درحالی که با آمدن سیستم عامل جدید iOS 11 برای آیپد ممکن آیپد در این موفق‌‌تر از پیش شود ولی سرفیس پرو با نسخه تمام و کمال آفیس در تبلتش در این زمینه برنده است.

هنر و گرافیک

هردو دستگاه در این زمینه با ارجاع به کارهای هنری انجام شده توسط هنرمندان با قلم مخصوص، قابلیت خود را به‌عنوان ابزاری برای خلق آثار هنری به اثبات رسانده‌اند. آیپدپرو با نمایشگرهای مجهز به فناوری ProMotion 120 هرتزی پیشرفت خوبی داشته، ولی قلم‌های مبتنی بر فناوری N-Trig در تبلت‌های سرفیس هم عملکرد خوبی را نسبت به تبلت‌های نسل قبل از خود نشان داده‌اند. عامل تعیین‌کننده در این‌جا نر‌افزار است. اپ‌های iOS مانند Procreate و Affinity Photo جدید که نمونه‌های نمایشی آن‌ها را دیده‌ایم نرم‌افزارهای طراحی آیپدپروها را متحول می‌کنند ولی هنوز برای رسیدن به همتاهای خود در رایانه‌های شخصی آماده نیستند. به‌علاوه نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ، Illustrator، Clip Studio Pro و مشابه آن‌ها هم کم‌وبیش در حد استاندارد قابل‌قبول صنعتی هستند. این درصورتی است که از این مسئله که تعداد بسیار کمی نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی برای iOS وجود دارد چشم‌پوشی کنیم. با این اوصاف برنده ما باز هم سرفیس پرو است.

عکس‌برداری

ویرایش و مدیریت عکس نیازمند ابزارهای متفاوت از ابزارهای نقاشی و طراحی است. اگرچه ادوبی فوتوشاپ برای هردو منظور مناسب است (حداقل نسخه دسکتاپش). تعداد زیادی اپ و ابزار ویرایش عکس برای سیستم عامل iOS وجود دارد که بسیاری از نیازهای ویرایش عکس شما را برطرف می‌کند. از نقطه‌نظر قابلیت حمل، آیپدپرو بهترین گزینه به عنوان یک ابزار ویرایش عکس همراه محسوب می‌شود. پس برنده این قسمت از مقایسه ما آیپدپرو مجهز به iOS 11 است.

مدیریت سیستم

برای دسته خاصی از کاربرها بهره‌وری یک سیستم رایانه‌ای بیشتر از همه به قابلیت دسترسی به آن سیستم در هر زمان و مکانی بستگی دارد. این کاربرها اغلب مدیران سرورهایی هستند که خط فرمان کنترل تعدادی وب‌سایت‌ جزو لاینفک جعبه ابزارشان است. از آن‌جایی که در سرورها همیشه کاری برای انجام دادن هست و مدیر سرور باید دارای دسترسی تمام‌وقت باشد، یک ابزار با قابلیت حمل راحت باید گزینه خوبی باشد. در این‌جاست که مزیت حمل آسان آیپد پرو خودی نشان می‌دهد. به‌خصوص که این تبلت قدرتمند مجهز به دسته‌ای از ابزارآلات دسترسی از راه دور است. به‌نظر قابلیت حمل آسان آیپدپرو در این مرحله برنده میدان باشد.

قابلیت‌حمل

همان‌طور که گفتیم قابلیت حمل آیپدپرو از مزیت‌های این تبلت سبک‌وزن است. برای برخی کاربرها قابلیت‌های کاربردی مانند ویرایش متن، نرم‌افزارهای کاربردی روزانه و تقویم کافی به نظر می‌رسد. قابلیت حمل ممکن است برای این دسته از کاربرها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. سرفیس پرو جدید ممکن است باریک‌تر و سبک‌تر از مدل‌های پیشین باشد ولی هنوز هم از نظر قابلیت حمل یک سر و گردن از آیپد پرو (مخصوصاً مدل 10.5 اینچی آیپد پرو) پایین‌تر است. ممکن است چند وسیله جانبی مانند صفحه کلید و استند این تبلت اپل را همراهی کنند ولی در صورت نیاز می‌توانید از صفحه کلید مجازی که به خوبی عمل می‌کند برای انجام کارهای روزانه استفاده کنید و با وجود چند نر‌م‌افزار سرفیس پرو که هنوز هم به‌طور کامل با صفحات لمسی مطابقت ندارند باید امتیاز این مرحله را به آیپدپرو داد.

مالتی‌تسکینگ

اگرچه خبرها حاکی از این است که iOS 11 آیپدپرو پیشرفت خوبی در این زمینه خواهد داشت ولی هنوز هم آزادی عمل کاملی برای کاربرهای این سیستم عامل درنظر گرفته نشده است. دلیل محدودیت iOS در این زمینه هم قوانین سرسختانه اپل در مورد استفاده بهینه از پردازنده و حافظه دستگاه است. از طرف دیگر ویندوز در این زمینه کاربرها را محدود به تعداد خاصی از پنجره‌های باز شده نمی‌کند. البته که این کار باعث مصرف سریع‌تر باتری می‌شود ولی با این مزیت می‌توان سرعت انجام کارها را بیشتر کرده و درنتیجه در درازمدت باعث ذخیره ظرفیت باتری تبلت می‌شود. بنابراین سرفیس پرو برنده بلامنازعی در زمینه مالتی‌تسکینگ است.

باتری

ترکیب سخت‌افزار ‌کم‌مصرف و نرم‌افزار هوشمند مصرف انرژی را کمتر و کمتر می‌کند. درحالی که سرفیس پرو به عمر زیاد باتری بهبود یافته خود می‌بالد، اعداد و ارقام با ادعای مایکروسافت جور درنمی‌آید. از طرف دیگر آیپد پرو ثابت کرده که دستگاهی کم‌مصرف است. همچنین قابلیت اتصال آیپد پرو به پاوربانک مزیتی است که یک استفاده تمام روز را تضمین می‌کند. بنابراین در این زمینه آیپدپرو حرف اول را می‌زند.

نتیجه‌گیری

با مقایسه قابلیت‌های مختلف این دو محصول شاهد بودیم که هر کدام دارای قابلیت‌های خاص خود هستند. باوجود تغییر وتحولاتی که درزمینه توسعه نرم‌افزاری در جریان است باید دید که در آینده کدام یک از این دو غول دنیای دیجیتال خود را به عنوان تولیدکننده‌ای مشتری محور معرفی می‌کنند. با این حال انتخاب نهایی با شماست تا براساس نیازتان دستگاه مناسب را انتخاب کنید. باید گفت که در بسیاری از موارد دسترسی به نرم‌افزارهای خاص هر دستگاه در تعیین برتری یکی بر دیگری دخیل است.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402