ماجرای پر فراز و نشیب ساخت گوشی تاشو گلکسی ایکس توسط سامسونگ

گوشی تاشو گلکسی ایکس سامسونگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت سامسونگ از سال 2011 در تلاش است تا گوشی تاشو خود را ساخته و به بازار عرضه کند. اما در این سال‌ها همواره با مشکلات مختلفی مواجه شده و تلاش کرده بر آن‌ها فائق آید. اکنون به نظر می‌رسد که بیش از گذشته به عرضه این گوشی نزدیک شده‌ایم و سامسونگ قرار است گلکسی ایکس را اواخر سال 2018 معرفی کند.

جدیدترین اخبار افشا شده در مورد سامسونگ گلکسی ایکس حاکی از آن است که امکان دارد در اوایل سال 2019 میلادی شاهد این گوشی هوشمند باشیم. به علاوه، سامسونگ با معرفی این گوشی هوشمند ممکن است راه‌حلی برای مشکل بزرگی که بر سر راه گوشی‌های تاشو وجود دارد حل نموده و باتری خمیده‌ای را برای سامسونگ گلکسی ایکس تولیده نماید که ظرفیتی 6000 میلی آمپری دارد. سامسونگ گلکسی ایکس ممکن است اولین گوشی هوشمندی باشد که به عنوان موبایلی تاشو با صفحه لمسی عرضه شود.

در آینده، ورود گوشی‌های هوشمند تاشو به بازار، موضوعی غیر قابل انکار خواهد بود و با عرضه رسمی گلکسی ایکس، سامسونگ تا اوایل سال آینده میلادی بار دیگر یکی از اولین‌های عرصه گوشی‌های هوشمند را به نام خود ثبت خواهد کرد. نام گلکسی ایکس در بسیاری از پتنت‌ها و پرونده‌های مربوط به گوشی‌های تاشو این کمپانی دیده می‌شود بنابراین تقریباً شکی نیست که دستگاه هوشمند مورد بحث، با این نام شناخته خواهد شد.
با این حال این گوشی هوشمند چه با نام «ایکس» به بازار عرضه شود یا نه، شکی نیست که در آینده گوشی‌های هوشمند به صورت تاشو خواهند بود. بیایید داستان گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ را از ابتدا تاکنون مرور کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

داستان ساخت گوشی تاشو گلکسی ایکس

گلکسی ایکس
 

پروسه هفت ساله ساخت

ایده گوشی‌های هوشمند تاشو، موضوع تازه‌ای برای کمپانی سامسونگ نیست. در واقع اولین بار در سال 2011 بود که این کمپانی، نمونه‌ای اولیه از این گوشی‌ها را به نمایش درآورد.
این نمونه اولیه، ظاهری زمخت داشت ولی پس از صد هزار بار خم و راست شدن هنوز هم شکل خود را از دست نداده و تنها 6 درصد روشنایی‌اش را در نقاط مرکزی خم‌شدگی از دست داد. واضح بود که این دستگاه قرار نبود به بازار عرضه شود ولی سامسونگ تا پایان همان سال ویدیویی مفهومی را از یک دستگاه موبایل شفاف کاملاً تاشو به نمایش گذاشت که اندازه‌ صفحه‌ آن از یک گوشی به یک تبلت قابل تغییر بود. این دستگاه نشان ‌دهنده بلندپروازی سامسونگ در زمینه این تکنولوژی بود.

 

مشکلات تولید

با وجود آن‌که ممکن است تولید و عرضه دستگاهی که در ویدیو به نمایش درآمده، در آینده نزدیک وجود نداشته نباشد ولی سامسونگ تا سال 2012 تلاش می‌کرد تا اولین نسل از گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر یا تاشو را تولید کند. با این‌حال گزارش‌ها حاکی از آن بود که مشکلات موجود بر سر راه تولید صفحات نمایش خمیده، عرضه این نسل از گوشی‌های هوشمند را تا پایان سال 2013 غیرممکن می‌کرد. 


اما این موضوع سامسونگ را مأیوس نکرد و این کمپانی ویدیوی دیگری را با موضوع گوشی‌های هوشمند تاشو آینده منتشر نمود که صفحات نمایش مختلفی را با قابلیت‌های تاشو و ساخته شده از پلاستیک باریک، سبک و انعطاف‌پذیر نشان می‌داد که می‌توان آن را به طور کامل تا نمود یا به شکل لوله درآورد.
با پایان سال 2012 به نظر می‌رسید که سامسونگ از پس مشکلات تولید خود برآمده و اخبار حاکی از آن بودند که صفحات نمایش پلاستیکی انعطاف پذیر در مرحله پایانی توسعه هستند و اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به این نمایشگرها تا اواسط سال 2013 به بازار می‌آیند.

گلکسی ایکس
نمایشگرهای انعطاف‌پذیر سامسونگ در نمایشگاه CES 2013 با نام Youm معرفی شده و به واقعیت نزدیک‌تر شده بودند. اگرچه آن‌طور که از نمونه اولیه صفحات به نمایش درآمده برمی‌آمد، سامسونگ تا به کارگیری Youm در محصولاتش راه زیادی را در پیش داشت. 


در ماه آوریل سال 2013 پیدایش مشکلات جدید در خط تولید، بر عدم استفاده از این تکنولوژی در محصولات سامسونگ در آینده نزدیک صحه گذاشت. ظاهراً مشکلات پیشین حل و فصل شده بودند ولی حالا سامسونگ باید نمایشگرها را برای محافظت در برابر رطوبت و آسیب‌های فیزیکی با تکنولوژی جدیدی مقاوم‌سازی می‌کرد.

 

لبه‌های خمیده یا Edge

سامسونگ گلکسی Round که در سال 2013 عرضه شد تاکنون نزدیک‌ترین مورد به یک گوشی تاشو بوده است. این گوشی هوشمند شاید شباهت چندانی به طرح‌های مفهومی و نمونه‌های اولیه‌ به نمایش درآمده نداشت ولی به عنوان اولین دستگاه موبایل با نمایشگر خمیده، گامی بزرگ در جهت رسیدن به نمایشگرهای تاشو بود.
سامسونگ پس از گلکسی Round، گلکسی Note Edge را ارائه کرد که لبه‌ خمیده کناری آشنای سامسونگ را معرفی می‌کرد که تاکنون توسط این کمپانی در گلکسی S7 Edge و دیگر گوشی‌های هوشمند پرچمدارش به کار گرفته شده است.
گلکسی ایکس
همه این نمونه‌ها هنوز هم با نمایشگرهای تاشو فاصله زیادی دارند و با این که مدیر اجرایی سامسونگ وعده عرضه گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر را تا پایان سال 2014 داده بود، این اتفاق به وقوع نپیوست.

 

پروژه Valley

تا اواسط سال 2015 خبر چندانی در مورد گوشی‌های تاشو به گوش نمی‌رسید. در آن زمان بود که زمزمه‌هایی در مورد گوشی هوشمندی به نام پروژه Valley به گوشی رسید که ممکن بود از نوع تاشو باشد. در آن زمان اطلاعات زیادی در مورد این گوشی هوشمند منتشر نشده بود ولی طبق شایعات، این دستگاه دو نمایشگری در مراحل اولیه توسعه به سر می‌برد، بنابراین احتمال ورودش به بازار در آینده نزدیک اندک بود. 


در سپتامبر 2015 یکی از کارمندان سامسونگ ادعا کرد که گوشی هوشمندی با قابلیت خم شدن در ژانویه 2016 عرضه می‌شود. هنوز مشخص نشده بود که آیا این همان پروژه Valley است یا خیر ولی ظاهراً این گوشی هوشمند قرار بود در مدل‌های میان‌رده و پرچمدار وارد بازار شود. البته این مدل هرگز ساخته نشد.

 

سامسونگ گلکسی ایکس

در ماه می 2016 نام پروژه Valley به سامسونگ گلکسی ایکس تغییر یافت و انتظار می‌رود گوشی هوشمند تاشو سامسونگ با این نام عرضه شود. طبق اخبار و شایعات در آن زمان، این گوشی هوشمند باید در سال 2017 و با یک نمایشگر تاشو 4K معرفی می‌شد. با این اوصاف حتی با وجود تاشو بودن، صفحه نمایشی با تفکیک‌پذیری بالا برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده بود. این گوشی هوشمند هیچ‌گاه در تاریخ اعلام شده معرفی نشد و حتی اکنون و در سال 2018 نیز خبری از آن نیست.
گلکسی ایکس
ولی داستان در این‌جا به پایان نمی‌رسد. سامسونگ در نمایشگاه SID 2016 نمایشگری را با قابلیت لوله شدن معرفی کرد که البته قابلیت لمسی نداشت که نکته‌ای حیاتی در گوشی‌های هوشمند است. در ماه ژوئن سال 2017 نیز اخباری مبنی بر احتمال معرفی دو گوشی هوشمند تاشو سامسونگ در آن سال منتشر شد که گزارش‌های پیشین را در مورد گلکسی ایکس تأیید می‌کرد.
طبق اخبار و شایعاتT یکی از این گوشی‌های هوشمند، با باز کردن صفحه 5 اینچی به تبلتی 8 اینچی تبدیل می‌شد که شباهت زیادی به ویدیوی منتشر شده توسط سامسونگ داشت. این در حالی است که گوشی هوشمند دوم از وسط تا شده و حمل آن را توسط کاربر آسان‌تر می‌کرد.
گلکسی ایکس
گوشی‌های هوشمند مورد بحث نیز در سال 2017 معرفی نشدند ولی حالا دیگر واضح بود که سامسونگ در مسیر درستی قرار گرفته است. در همین راستا این کمپانی پتنت دیگری را به نام خود ثبت نمود که هدف آن رفع مشکلات قابلیت تا شدن و آسیب رساندن به اجزای داخلی بود.
گلکسی ایکس
تاکنون شاهد تصاویر اولیه زیادی از سامسونگ گلکسی ایکس بوده‌ایم. یکی از این تصاویر، پتنتی است که توسط وب‌سایت GlaxyClub منتشر شده و دستگاهی را نشان می‌دهد که بیشتر به کنترل از راه دور تلویزیون شباهت دارد تا گوشی هوشمند و می‌توان آن را از وسط تا کرد. این طرح گوشی هوشمند به نظر آن‌چنان عملی نمی‌آید و احتمال آن‌که سامسونگ گلکسی ایکس با چنین شکلی تولید شود بسیار کم است.
گلکسی ایکس
یکی از جدیدترین اطلاعات منتشر شده نشان‌دهنده آن است که ظاهر گلکسی ایکس احتمالاً شباهت چندانی با طرح‌های پیشین نخواهد داشت. تصاویر منتشر شده از این پرونده ثبت اختراع، دستگاهی را نشان می‌دهد که بیشتر شبیه ZTE Axon M است که در سال 2017 معرفی شد. این پتنت که تصویر آن را در بالا می‌بینید، دستگاه هوشمندی را با حاشیه‌های بزرگ نشان می‌دهد که با لولاهایی باز و بسته می‌شود. طبق گفته منابع خبری، قرار بود بیش از صد هزار دستگاه از این گوشی هوشمند تا پایان سال 2017 میلادی به بازار عرضه شود. همان‌طور که معلوم است برنامه مورد نظر به طور کلی اجرا نشد.
اخبار جسته و گریخته دیگری نیز در مورد آماده‌سازی نمونه‌ای اولیه توسط سامسونگ تا سه ماهه سوم سال 2017 به گوش می‌رسید. وب‌سایت DigiTimes نیز اخباری را مبنی بر تولید تعداد محدودی از گوشی‌های تاشو در یک چهارم پایانی سال 2017 منتشر نمود. با این حال ممکن است به دلیل وجود مشکلات فنی، شاهد تولید انبوه این گوشی‌های هوشمند پیش از پایان سال 2018 میلادی نباشیم. 


منابع خبری دیگر نیز گزارش‌های مشابهی را ارائه داده و اذعان داشتند که هزاران نمونه اولیه صفحات نمایش دوگانه ممکن است در سال 2017 در دسترس باشند ولی از محصولی با تولید انبوه خبری نخواهد بود. یکی از منابع خبری بر این باور است که به دلیل فروش خوب گوشی‌های هوشمند با نمایشگرهای بدون حاشیه، فرصت زیادی برای توسعه نمایشگرهای تاشو در اختیار کمپانی‌های تولیدکننده قرار دارد و انتظار می‌رود که این تکنولوژی تا سال 2019 میلادی آماده به کار باشد.
البته اخبار و شایعات اخیر از جانب مدیر عامل سامسونگ کمی امیدوارکننده‌تر است. طبق گفته مدیر عامل این کمپانی، با در نظر گرفتن توانایی سامسونگ در برطرف کردن مشکلات تولید، انتظار می‌رود گوشی‌های هوشمند تاشو تا پایان سال 2018 میلادی معرفی شوند. با این حال وی تاکنون در این مورد اظهار نظر تازه‌ای را منتشر ننموده است.

گلکسی ایکس
در ماه نوامبر سال 2017 میلادی، تصویری از رابط کاربری احتمالی سامسونگ گلکسی ایکس منتشر شد که نشان‌دهنده رابط کاربری آشنای این کمپانی بود. تفاوت این تصویر با رابط‌های کاربری دیگر آن‌جا است که به جای بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کردن آیکون‌های یک صفحه نمایش یک‌پارچه، هر نیمه از نمایشگر، صفحه متفاوتی را نشان می‌دهد.
رابط کاربری این پتنت، نمایی از طراحی احتمالی لپ‌تاپ‌گونه این گوشی هوشمند را نشان می‌دهد ولی به جای صفحه کلید، در این گوشی شاهد صفحه نمایش دوم هستیم. در اوایل سال 2018 میلادی نیز یکی از منابع خبری مدعی شد که سامسونگ احتمالاً تولید این گوشی هوشمند را که ظاهراً دارای نمایشگری 7.3 اینچی است در ماه دسامبر 2018 (آذر 1397) یا ابتدای سال 2019 آغاز خواهد کرد. با این حال، این کمپانی اعلام نمود که این گوشی هوشمند دارای قیمت ابتدایی بالایی خواهد بود.
با تمام این اوصاف، ظاهراً گوشی‌های هوشمند تاشو در ماه ژانویه در نمایشگاه CES 2018 و پشت درهای بسته به نمایش درآمده بودند. این در حالی است که نتایج مالی سه ماهه چهارم 2017 سامسونگ نشان‌دهنده آن بود که گوشی‌ها و پنل‌های نمایش تاشو، سود هنگفتی در سال 2018 برای این کمپانی به همراه خواهد داشت و این خود نشان از آن دارد که به زودی شاهد عرضه گلکسی ایکس خواهیم بود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402