15 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (پیشگیری از کرونا)
زهرا محتشمی
نویسنده:زهرا محتشمی
ارسال شده در:10 اسفند 1398، 10:00

15 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (پیشگیری از کرونا)

یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف کردن تعدادی از مواد غذایی پراهمیت در رژیم غذایی است. برای آشنایی با چندین ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن با ما همراه باشید.

برای آنکه بدن توانایی مقابله با بیماری‌ها را داشته باشد، لازم است سیستم ایمنی خود را تقویت کند. راهکارهای زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله ورزش کردن و مصرف یک سری از مواد غذایی وجود دارد. سیستم ایمنی بدن به وسیله گلبول‌های سفید از بدن محافظت می‌کند. در این مقاله در نظر داریم تا مهم‌ترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی کنیم. با تیم تحریریه پلازامگ همراه باشید.

سیستم ایمنی بدن ضعیف

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


سیستم ایمنی بدن چیست؟


سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن برای بقای ما ضروری است. بدون داشتن سیستم ایمنی بدن در برابر حمله به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و موارد دیگر هیچ آمادگی نخواهید داشت. سیستم ایمنی در هنگام عبور از بیماری‌ها، بدن را سالم نگه می‌دارد. این سیستم یک شبکه وسیع از سلول‌ها و بافت‌ها است که به صورت مداوم مورد هجوم مهاجمان قرار می‌گیرد و به محض مشاهده دشمن، یک حمله پیچیده را آغاز می‌کند.

سیستم ایمنی بدن در سراسر بدن پخش شده و انواع مختلفی از سلول‌ها، اندام‌ها، پروتئین‌ها و بافت‌ها را درگیر می‌کند. این سیستم بافت بدن را از بافت خارجی کاملا تشخیص می‌دهد. سلول‌های مرده و معیوب نیز توسط سیستم ایمنی بدن شناخته و پاک می‌شوند. اگر سیستم ایمنی بدن به عنوان مثال با باکتری، ویروس یا انگل یا یک شرایط بیماری‌زا روبرو شود، به اصطلاح پاسخ ایمنی خود را آغاز می‌کند.

 


15 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن


دنبال کردن رژیم غذایی خاص و منظم ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. اگر به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان و آنفولانزا هستید، اولین قدم دنبال کردن رژیم غذایی سالم است. در ادامه به شما 15 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را معرفی می‌کنیم.

 

خانواده مرکبات

سیستم ایمنی بدن

بیشتر افراد بعد از سرما خوردن به ویتامین C رجوع می‌کنند و به این دلیل است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در واقع تصور می‌شود ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود. گلبول‌های سفید برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مهم و حیاتی هستند. مرکبات محبوب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گریپ فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیموترش سبز

از آنجا که بدن ویتامین C را تولید یا ذخیره نمی‌کند، برای داشتن سلامتی به ویتامین C روزانه نیاز دارید. تقریباً تمام مرکبات دارای ویتامین C زیادی هستند و با انتخاب از میان چنین تنوعی، می‌توان به راحتی در هر وعده غذایی این ویتامین را به رژیم غذایی اضافه کرد.

 

فلفل دلمه ای قرمز

سیستم ایمنی بدن چیست

اگر فکر می‌کنید مرکبات دارای بیشترین ویتامین C هستند، در اشتباه هستید. فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ دو برابر مرکبات، ویتامین C دارد. فلفل دلمه‌ای همچنین منبع غنی از بتاکاروتن است و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به وسیله ویتامین C موجود در آن، به حفظ سلامت پوست و چشم نیز کمک می‌کند.

 

کلم بروکلی

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم بروکلی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده و زیادی است. کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و همچنین مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و فیبر، یکی از بهترین سبزیجاتی است که می‌تواند در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش خاصیت این سبزی، تفت دادن قبل از مصرف است.

 

سیر

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر در غذاهای مختلفی از سرتاسر جهان یافت می‌شود. سیر به غذای شما انرژی اضافه می‌کند و برای سلامتی بسیار مهم و حیاتی است. تمدن‌های اولیه بشریت، ارزش سیر را در مبارزه با عفونت تشخیص داده‌اند. سیر همچنین به کاهش فشارخون کمک می‌کند و گرفتگی شریان‌ها را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد خواص تقویت کننده سیستم ایمنی به وسیله سیر از غلظت سنگین ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین ناشی می‌شود.

 

زنجبیل

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که افراد پس از مریض شدن به آن روی می‌آورند. زنجبیل به کاهش التهاب بسیار کمک می‌کند که می‌تواند باعث کاهش گلودرد و سایر بیماری‌های التهابی شود. این ماده غذایی همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. از زنجبیل در تهیه شیرینی و دسرها نیز استفاده می‌شود. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته، زنجبیل به کاهش دردهای مزمن کمک می‌کند و می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد.

 

اسفناج

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

اسفناج نه تنها سرشار از ویتامین C است، بلکه دارای آنتی اکسیدان‌ها و بتا کاروتن‌های زیادی است که ممکن است توانایی ضدعفونی سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. مانند کلم بروکلی، بهتر است که اسفناج را هم قبل از مصرف تفت دهید تا خواص آن افزایش یابد. پختن این سبزی همچنین کمک می‌کند ویتامین A موجود در آن افزایش یابد و مواد مغذی زیادی آزاد شوند.

 

 ماست

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

ماست یکی از منابع عالی برای ویتامین دی است. در زمانی انتخاب ماست سعی کنید از برندهایی استفاده کنید که با ویتامین دی غنی شده باشند. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به نظر می‌رسد دفاع طبیعی بدن ما را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با ویتامین D و خواص آن می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

بادام

آزمایش سیستم ایمنی بدن

وقتی صحبت از پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی مطرح می‌شود، ویتامین E نیز بعد از ویتامین C قرار می‌گیرد. ویتامین E برای داشتن سیستم ایمنی سالم بسیار مورد نیاز است. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است؛ این بدان معناست که برای جذب احتیاج دارد در چربی حل شود. آجیل‌ها مانند بادام سرشار از ویتامین هستند و چربی‌های سالمی دارند. به طور تقریبی 64 دانه بادام تقریبا نیاز 100 درصدی بدن برای ویتامین E را تامین می‌کند.

 

زردچوبه

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه یکی از ادویه‌های تلخ و زرد است که سال‌هاست به عنوان طعم‌دهنده غذایی استفاده می‌شود. این داروی ضدالتهابی، برای معالجه آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که غلظت بالای کورکومین که رنگ متمایزی به زردچوبه می‌دهد، می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش نیز باشد.

 

چای سبز

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

هر دو چای سبز و سیاه مملو از فلاونوئیدها هستند که نوعی آنتی اکسیدان است. در جایی که چای سبز واقعاً عالی است، در سطح اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است. نشان داده شده است که EGCG برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. فرایند تخمیر چای سیاه باعث از بین رفتن بسیاری از EGCG می‌شود. از طرف دیگر چای سبز بخارپز شده و تخمیر نمی‌شود؛ بنابراین EGCG در آن حفظ می‌شود. چای سبز همچنین منبع خوبی از اسید آمینه L-theanine است. L-theanine ممکن است در تولید ترکیبات ضد میکروب در سلول‌های T به شما کمک کند.

 

پاپایا

سیستم ایمنی بدن ضعیف

پاپایا میوه دیگری است که دارای ویتامین C است. شما می توانید 224 درصد از مقدار ویتامین C که روزانه توصیه می‌شود را در یک پاپایا پیدا کنید. پاپایا همچنین یک آنزیم هضم‌کننده به نام پاپائین دارد که دارای اثرات ضد التهابی است. پاپایاها مقادیر مناسبی از پتاسیم، ویتامین‌های گروه B و فولات دارند که همگی برای سلامت کلی شما مفید هستند.

 

کیوی

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

مانند پاپایا، کیوی نیز به طور طبیعی پر از مواد مغذی ضروری از جمله فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. ویتامین C سلول‌های سفید خون را برای مقابله با عفونت تقویت می‌کند و این در حالی است که سایر مواد مغذی کیوی، عملکرد قسمت‌های دیگر بدن شما را تقویت می‌کنند.

 

سوپ مرغ

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

زمانی که مریض هستید، سوپ مرغ یکی از مواد غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شماست. خوردن سوپ مرغ به بهبود علائم سرماخوردگی بدن شما بسیار کمک می‌کند و همچنین از ابتلا شدن به بیماری در شما جلوگیری می‌کند. طیور مانند مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B6 هستند. حدود 85 گرم گوشت بوقلمون یا گوشت مرغ حاوی 40 تا 50 درصد از مقدار توصیه شده روزانه B6 شماست. ویتامین B6 در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی که در بدن اتفاق می‌افتد، نقش مهمی دارد و همچنین برای تشکیل گلبول های قرمز جدید و سالم بسیار مهم است. عصاره یا مایع ساخته شده توسط جوشاندن استخوان‌های مرغ حاوی ژلاتین، کندرویتین و سایر مواد مغذی برای بهبود روده و ایمنی بدن است.

 

تخمه های آفتابگردان

سیستم ایمنی بدن چیست

دانه‌های آفتابگردان پر از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 هستند. آن‌ها همچنین از نظر ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قدرتمند و فوق‌العاده غنی محسوب می‌شوند. ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. غذاهای دیگر با مقادیر زیادی ویتامین E شامل آووکادو و سبزیجات برگ تیره می‌شود.

 

غذاهای دریایی

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

شاید به ظاهر صدف یکی از گزینه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نباشد، اما برخی از صدف‌ها مقدار قابل توجهی روی دارند. روی به اندازه دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما بدن به روی نیز بسیار احتیاج دارد تا سلول‌های ایمنی را تقویت کند تا بتوانند همانطور که باید عمل کنند. از انواع مختلف صدف‌های دریایی که دارای مقدار زیادی روی هستند می‌توانیم به خرچنگ و صدف‌ها اشاره کنیم. در نظر داشته باشید برای مردان بالغ  روزانه 11 میلی‌گرم و برای زنان 8 میلی‌گرم مقدار مجاز مصرف روی است. مصرف بیش از اندازه روی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند.

در این مقاله بعد از آشنایی با سیستم ایمنی بدن، با 15 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شدیم. شما از کدام یک از این مواد غذایی بیشتر استفاده می کنید؟ در پایین همین صفحه، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha