دنیای بازیهای ویدیویی در روزهای پایانی سال ۲۰۲۵ با یک خبر جنجالی دیگر لرزید. بازی تحسینبرانگیز Clair Obscur: Expedition 33 که در مراسم بزرگ «گیم اواردز» (The Game Awards) با درو کردن ۹ جایزه از جمله «بهترین بازی سال» رکوردی تاریخی ثبت کرده بود، اکنون با چالشی جدی در رویدادی دیگر مواجه شده است. برگزارکنندگان رویداد Indie Game Awards 2025 (جوایز بازیهای مستقل) به طور رسمی اعلام کردند که این بازی را از لیست برندگان خود خط زدهاند. دلیل این تصمیم قاطع، تایید استفاده از «هوش مصنوعی مولد» (Generative AI) در پروسه توسعه بازی توسط استودیوی سازنده، یعنی Sandfall Interactive بوده است.
گروه Six One Indie، برگزارکننده این جوایز، در بیانیهای توضیح داد که این بازی ابتدا برنده دو جایزه مهم «بهترین بازی اول» (Debut Game) و «بهترین بازی سال» شده بود. اما پس از اینکه فرانسوا موریس (Francois Meurisse)، تهیهکننده بازی، در روز مراسم (۱۸ دسامبر) تایید کرد که تیم توسعهدهنده از هوش مصنوعی در ساخت بازی استفاده کرده است، این عناوین از آنها پس گرفته شد. طبق قوانین سختگیرانه این رویداد، هرگونه استفاده از هوش مصنوعی مولد در خلق داراییهای بازی ممنوع است و استودیوی Sandfall در زمان نامزدی متعهد شده بود که از چنین ابزارهایی استفاده نکرده است.
پس از این دیسکالیفه شدن دراماتیک، جوایز به نفرات دوم لیست تعلق گرفت. بازی Sorry We're Closed موفق شد جایزه «بهترین بازی اول» را به خانه ببرد و بازی Blue Prince نیز به عنوان برنده جدید «بهترین بازی سال» در این رویداد معرفی شد. توسعهدهندگان این دو بازی، یعنی استودیوهای à la mode games و Dogubomb، دعوت شدهاند تا سخنرانیهای پذیرش جایزه خود را ضبط کنند که احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۶ منتشر خواهد شد. این اتفاق نشاندهنده شکاف عمیق در استانداردهای صنعت بازی است؛ جایی که یک اثر میتواند در بزرگترین مراسم سال (TGA) پادشاهی کند، اما در رویدادی دیگر به دلیل اصول اخلاقی مربوط به هوش مصنوعی، کاملاً طرد شود.
Game Rant / Six One Indie
