امبر سورد با ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه تعطیل شد
بازی نقشآفرینی آنلاین چندنفره گسترده (MMORPG) مبتنی بر رمزارز «امبر سورد» (Ember Sword)، پس از جذب بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه از طریق فروش زمینهای مجازی، به طور ناگهانی تعطیل شد. استودیوی توسعهدهنده دانمارکی، برایت استار استودیوز (Bright Star Studios)، دلیل این تعطیلی را کمبود بودجه اعلام کرده است. این بازی تا همین اواخر برای کامپیوتر شخصی (PC) و دستگاههای موبایل قابل بازی بود.
جزئیات مالی و جذب سرمایه
«امبر سورد» که توسعه آن از سال ۱۳۹۶-۱۳۹۷ (۲۰۱۸) آغاز شده بود، به عنوان یک بازی مبتنی بر بلاکچین (Blockchain) با توکن اختصاصی امبر ($EMBER token) بر پایه اتریوم (Ethereum) معرفی شد. این استودیو موفق شده بود ۷۰۰ هزار دلار سرمایه پیشبذری در فروردین-اردیبهشت ۱۳۹۹ (آوریل ۲۰۲۰) و ۲ میلیون دلار سرمایه خطرپذیر در اردیبهشت-خرداد ۱۴۰۰ (می ۲۰۲۱) جذب کند. بخش عمده سرمایه، حدود ۲۰۳.۷۸۵ میلیون دلار، تا مرداد-شهریور ۱۴۰۰ (آگوست ۲۰۲۱) از طریق فروش قطعات زمین مجازی در یکی از چهار دنیای بازی به نام سرزمین سولاروود (Solarwood Nation) از ۳۴,۷۹۱ خریدار منفرد به دست آمد. با این حال، خریداران هرگز نتوانستند از این زمینها استفاده کنند زیرا این قابلیت تا پیش از تعطیلی بازی، پیادهسازی نشد و در اطلاعیه تعطیلی نیز اشارهای به بازپرداخت وجوه نشده است.
توسعه و سرانجام بازی
بازی «امبر سورد» در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۳ (۲ دسامبر ۲۰۲۴) به صورت دسترسی اولیه عرضه شد و در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۴ (اواخر می ۲۰۲۵)، یعنی کمی بیش از شش ماه پس از شروع، توسعه آن متوقف و سرورهای آن خاموش شدند. برایت استار استودیوز در اطلاعیهای اعلام کرد: «این پایانی نبود که هیچکدام از ما میخواستیم.» با این حال، این شرکت همچنان بر پتانسیل فناوری بلاکچین برای بهبود بازیها و ارائه «مالکیت واقعی و ارزش برای زمان بازیکنان» تاکید دارد.
پیامدها برای بازیهای کریپتویی
تعطیلی «امبر سورد» سوالاتی را در مورد پایداری بلندمدت بازیهای کریپتویی و استفاده از فناوری بلاکچین در بازیهای ویدیویی مجدداً مطرح کرده و ممکن است به بدبینیها نسبت به شفافیت و پایداری اقتصاد بازیهای مبتنی بر بلاکچین دامن بزند.
منبع: گیم رنت